[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

رباتی که به سالمندان قدرت کوهنوردی می‌دهد، روزنامه شیراز نوین

پژوهشگران کره جنوبی، نوعی ربات پوشیدنی ابداع کرده‌اند که به سالمندان و افراد مبتلا به ضعف عضلانی کمک می‌کند تا فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند و حتی کوهنوردی کنند.
به گزارش ایسنا، با افزایش سن به تدریج قدرت عضلانی بازوها و پاها از دست می‌رود و شرکت کردن در فعالیت‌های تفریحی مانند پیاده‌روی و مسافرت دشوار می‌شود و اغلب نیاز به وسایل کمکی مانند عصا و ویلچر پدید می‌آید، اما این وسایل کمکی، قدرت عضلانی را بهبود نمی‌بخشند. بنابراین، ربات‌های پوشیدنی که می‌توانند کمبود قدرت عضلانی را با کمک ربات‌ها جبران کنند به‌عنوان یک فناوری نوآورانه برای بهبود سلامت و کیفیت زندگی سالمندان مورد توجه قرار گرفته‌اند.
به‌نقل از نیوزوایز، دکتر «لی جونگوون»(Lee Jongwon) از مرکز تحقیقات رباتیک هوشمند در «مؤسسه علم و فناوری کره جنوبی»(KIST)، یک ربات پوشیدنی به نام «مون‌واک-اومنی»(MOONWALK-Omni) ساخته که به معنای حمایت فعالانه از قدرت پا در همه جهت‌ها برای کمک کردن به راه رفتن مشابه راه رفتن روی سطح ماه است. به گفته جونگوون، یک شهروند سالخورده با پوشیدن این ربات توانست چالش ربات پوشیدنی را برای صعود به قله «کوه یئونگبونگ»(Mount Yeongbong) در کره جنوبی با موفقیت انجام دهد. این چالش صعود موفقیت‌آمیز به کمک قدرت عضلانی مبتنی بر ربات بدون تغییر باتری یا مداخله توسعه‌دهندگان، امکان تجاری‌سازی ربات‌های پوشیدنی را در محیط‌های پیچیده بیرونی افزایش داد. ربات‌های پوشیدنی گوناگونی در گذشته ساخته شده‌اند، اما به دلیل وزن و حجم زیاد به روند توان‌بخشی بیماران در بیمارستان‌هایی با محیط‌های سرپوشیده ساده محدود شده‌اند. با وجود این، مون‌واک یک ربات پوشیدنی فوق‌العاده سبک است که حرکات کاربر را پیش‌بینی می‌کند و به توان‌بخشی و کمک کردن به سالمندان ضعیف در فعالیت‌های روزانه می‌پردازد. یک فرد مسن می‌تواند این دستگاه 2 کیلوگرمی را به راحتی در کمتر از ۱۰ ثانیه و بدون کمک بپوشد. چهار محرک فوق‌العاده سبک و پرقدرت در دو طرف لگن به حفظ تعادل کاربر هنگام راه رفتن کمک می‌کنند و قدرت پای کاربر را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهند تا سطح تحرک را بالا ببرند.
هوش مصنوعی این ربات، راه رفتن کاربر را در لحظه تحلیل می‌کند و پشتیبانی ایمن و مؤثر از عضلات را در محیط‌های گوناگون از جمله شیب‌های ملایم، مسیرهای صخره‌ای ناهموار، پله‌های چوبی شیب‌دار و پله‌های سنگی ناهموار فراهم می‌آورد. گروه پژوهشی از طریق چالش ربات پوشیدنی «کوهستان بوکانسان»(Bukhansan Mountain) موفق شدند عملکرد و قابلیت اطمینان پشتیبانی عضلانی را با استفاده از ربات‌های پوشیدنی در محیط‌های روزمره که پیچیده‌تر از بیمارستان‌ها هستند، تأیید کند.
یکی از شرکت‌کنندگان مسن در این چالش، گفت: من فکر می‌کردم باید کوهنوردی را که از زمان جوانی از آن لذت برده‌ام، کنار بگذارم، اما پس از راحت بالا رفتن از کوه با ربات پوشیدنی، ۱۰ تا ۲۰ سال جوان‌تر شدم.
جونگوون عنوان کرد: ما با کمک این چالش، داده‌های تجربی را به دست آورده‌ایم که نشان می‌دهند پشتیبانی ایمن و مؤثر در محیط‌های گوناگون امکان‌پذیر است. با سازگاری ربات‌های پوشیدنی بسیار سبک و پرقدرت و هوش مصنوعی شخصی‌سازی‌شده، انتظار می‌رود که از آن به طور گسترده در فعالیت‌های روزانه، توان‌بخشی و ورزش برای سالمندانی استفاده شود که قدرت عضلانی کمی دارند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی