[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نمایشگاه کاریکاتور با حضور هنرمندانی از ۲۴ کشور در تهران گشایش یافت، روزنامه شیراز نوین

 نمایشگاه کاریکاتور با عنوان «بیمارستان منطقه جنگی نیست» با آثار هنرمندانی از ۲۴ کشور در حوزه هنری تهران گشایش یافت.
به گزارش ایرنا، در نشست خبری آیین رونمایی از کتاب و نمایشگاه «بیمارستان منطقه جنگی نیست» که عصر دوشنبه در سالن طاهر صفارزاده حوزه هنری تهران برگزار شد، مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: جنگی که شاهد آن هستیم از همه جهات نابرابر است و رسانه در آن غالب است؛ بعد هنری هم باید در آن نمایان باشد. محمد زرویی نصرآباد افزود: اگر ما جبهه فرهنگی را بخواهیم با جنگ نظامی مقایسه کنیم هنرمندان تجسمی یکی از پیش‌قراول هستند و در کوتاه‌ترین زمان پاسخ‌های اثرگذار داشتند.
وی با تأکید بر اینکه هنرمندان ما تاکنون آثار متعددی در خصوص جنگ غزه خلق کرده اند، گفت: هنرمندان باید از زبان هنر به میدان بیایند. نقطه تمایز این نمایشگاه این است که فقط آثار هنرمندان خارجی به نمایش درآمده است تا بگوییم روح همه هنرمندان جهان جریحه‌دار شده و آثار خلق کرده‌اند.
زرویی نصرآبادی افزود: وظیفه ما حمایت از هنرمندان است و همیشه مشتاق هستیم هنرمندان را در آغوش بگیریم. مرکز هنرهای تجسمی حتی حامی هنرمندان ایرانی در خارج از کشور است.
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: بیمارستان منطقه جنگی نیست، یک اصل در دنیا و حقوق بشر است که وقتی بیمارستان غزه را زدند برای هنرمندان دغدغه خلق شد و این آثار پدید آمد، عباس ناصری هنرمند کارتونیست خراسان شمالی هم دغدغه زیادی در این رابطه داشت و فراخوان برگزاری این نمایشگاه به همت وی داده شد.
اکرم صدیقی با بیان اینکه ۵۱ اثر از ۳۵ هنرمند از ۲۴ کشور برای این نمایشگاه ارسال شد، ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه در جای‌جای کشور برگزار شود.
داستان شهدای غزه منقطع نمی‌شود
دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: کنگره شهدای استان تهران از امروز ایجاد شد؛ از سال ۱۳۴۲ تاکنون ۲۴ هزار شهید دادیم و اکنون غزه ۲۵ هزار شهید و ۶۹ هزار مجروح دارد.
سید مجتبی ابطحی افزود: داستان شهدای غزه منقطع و تمام نمی‌شود و به شکل‌های مختلف رخ می‌دهد نکته مهم این است که شاهد خیزش عدالت خواهی در جهان هستیم و در این جنگ فلسطینی‌ها پیروز شدند.
وی اضافه کرد: بلوغ رسانه در جبهه مقاومت آشکار شده و رژیم صهیونیستی فقط چهار روز پیروز میدان بوده و در این جنگ ادراکی، مقاومت پیروز شد. از دوستان حمایت می‌کنم تا این کار جهانی شود. این نمایشگاه آغاز این مسیر است و به یک کارناوال جهانی تبدیل می‌شود.
کنشگری بین‌المللی بین هنرمندان
معاون راهبری استان‌ها در حوزه هنری نیز گفت: در تمام فتنه‌هایی که در دنیا بر پا می‌شود، می‌پرسند هنرمند در کجای این داستان‌هاست. در حادثه‌ای که شاهد بودیم که آزمون شرافت و انسانیت بود، نشان داد هنرمند مسئولیت انسانی خود را نمایان کردند و می‌بینم هنرمند نقطه تاریخی خود را پیدا کرده است.
سعید لشگری افزود: در حادثه‌ای که در غزه اتفاق افتاد همه هنرمندان نقش‌آفرینی جدی داشتند و امروز میزبان هنرمندان ۲۴ کشور جهان هستیم.
وی تأکید کرد: تمدن مستکبران به نقاط حساس خود رسیده است. روزی از غرب و شرق صحبت می‌کردند، اما امروز شاهد شفاف شدن دعواها هستیم.
لشگری گفت: این نمایشگاه فارغ از ملیت است، خوشحالیم کنشگری بین‌المللی اتفاق افتاده است، حمایت از جریان هنر در تمام نقاط است؛ این کار می‌توانست فقط در تهران باشد، اما از سوی استان‌ها انجام شده و اتفاق بین‌المللی را رقم زده است.
وی با بیان اینکه امروز فراتهران و مراکز استانی به بار نشسته است، ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر شاهد پیروزی غزه باشیم.
لشگری تأکید کرد: کاریکاتور زبان بین‌المللی است و در این نمایشگاه با یک زبان بین‌المللی گفت‌و‌گو می‌کنیم. وی با بیان اینکه کارها رایگان و دلی کشیده شده و آثار در ۴۸ ساعت جمع‌آوری شد، گفت: این برنامه ماحصل صف‌آرایی هنرمندان یک جبهه مقابل جبهه دیگر است. نگرانی عالم غرب از این است که جوانانی که در فضای خودشان بزرگ شدند نقطه مقابل آنها ایستادند. حوزه هنری انقلاب اسلامی خود را مکلف به این کار می‌داند تا از طریق هنرمندان این رشته به کنشگری خود برسد. لشگری تصریح کرد: با کسی می‌جنگیدیم که از مرحله انسانیت دور است و وجدان‌های جهان را به سؤال می‌آورد که ما با چه موجودیتی طرف هستیم؟ وی گفت: هنرمندان ما اگر با وجدان بیدار تصویر می‌کشند، می‌خواهند بگویند ما با چه موجودیتی مواجه هستیم.
گفتنی است، در پایان این نشست از کتاب «بیمارستان منطقه جنگی نیست» رونمایی و نمایشگاه این آثار در حوزه هنری افتتاح شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی