[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی: شاعران انقلابی از سرود و ترانه‌سرایی غفلت نکنند، روزنامه شیراز نوین

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تأکید بر اثرگذاری سرود و ترانه‌های بر جوانان، گفت: شاعران انقلاب از ترانه سرایی و سرود غفلت نکنند؛ چراکه شنیدن آن جوانان را به وجد می‌آورد.
به گزارش ایرنا، غلامعلی حداد عادل روز سه‌شنبه در آیین اختتامیه بیست‌وپنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت در شیراز اظهار کرد: همراهی شعر و موسیقی الزامی است و چنانکه خوشنویسی هنر همراه شکل مکتوب شعر است، موسیقی همواره در کنار شکل ملفوظ آن است و به نوعی خوش‌نویسی موسیقی مکتوب شعر است.
وی با بیان اینکه همراهی موسیقی، اثرگذاری شعر را افزایش می‌دهد، ادامه داد: ما در سال پیروزی انقلاب اسلامی تشنه سرود و ترانه‌های انقلابی بودیم؛ می‌دیدم و حس می‌کردیم که انتشار یک سرود با مردم انقلابی چه می‌کرد.
حداد عادل با اشاره به اثرگذاری سروده‌های شاعرانی چون حمیدسبزواری و نصرالله مردانی، یادآور شد: هنگامی که سه روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد رادیو شدیم ساعت‌ها کار می‌کردیم و در پی یک سرود انقلابی بودیم که بسیار بر مردمی که انقلاب کرده و پیروز شده بودند اثر می‌گذاشت.
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: شعر در فرهنگ ایران نشانه فرهیختگی است و از دیرباز هر آن‌کس که این ادعا را داشت یا شاعر بود و یا شعر می‌دانست؛ شعر گل درخت زبان و ایران است.
وی با بیان اینکه تعریف شعر آسان نیست، افزود: زبان در شکل هنری خود ادبیات است و شعر نیز گل سرسبد ادبیات است؛ بر هر ماده‌ای می‌توان صورتی زیبا اعمال و آن را هنری کرد؛ چنانکه گچ‌بر و حجار سنگ و گچ را هنری می‌کنند، ماده‌ای که شعر بر آن سوار می‌شود فکر، ادراک و احساس انسان است که نیاز به پرداخت هزینه ندارد و در اختیار هر انسانی قرار دارد.
حداد عادل اضافه کرد: ماده شعر جوهر وجودی انسان است و شعر تعریف‌ناپذیر است؛ چراکه انسان نیز تعریف‌شدنی نیست.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: انقلاب حادثه عظیم و جاری است و شعر این دوره نیز ویژگی‌های محتوایی و صوری را با هم دارد، شعر این دوره در مقایسه با شعر دوره قاجار و پس از آن متفاوت است، از نظر درون‌مایه سرشار از مضامین انسانی و ارزش‌هاست و به لحاظ خصوصیات صوری نیز از شاخصه‌های طبیعی و سنتی ایرانیان دور نیست.
وی توضیح داد: هرچند اشعار نو و انقلابی نیز داریم، اما صورت غالب شعر انقلاب موزون است؛ چراکه شعر از موسیقی جدا نیست و همین التزام به وزن، شعر انقلاب را مردمی کرده و این ذائقه طبیعی مردم است.
دفاع مقدس کماکان ناگفته مانده است
رئیس فرهگستان زبان و ادب فارسی گفت: دفاع مقدس عظمتی است که هرچه شاعران درباره آن بسرایند، باز ناگفته می‌ماند؛ این دوره واقعیتی است که بود آن از نمود آن بسیار بیشتر است.
وی یادآور شد: به تازگی شاهد رونمایی از یک مجموعه کتاب ۸۷ جلدی از خاطرات اسرای جنگ تحمیلی بودیم و بی‌تردید اصل خاطرات بسیار بیشتر از این میزانی است که ثبت و ضبط شده است.
حداد عادل بیان کرد: این‌همه، گوشه‌ای از پهنه افتخارآمیز دفاع مقدس است که از هر بخش آن می‌توان چندین فیلم و داستان و رمان تولید کرد.
وی افزود: دفاع مقدس تمام نشده و امروز نیز استمرار دفاع مقدس است؛ اکنون مهم‌ترین خبر جهان؛ مقاومت است که در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران ریشه دارد. مشاور عالی رهبر معظم انقلاب ادامه داد: امروز از سویی شاهد ددمنشی و بی‌رحمی آمریکا و صهیونیسم هستیم و از سوی دیگر صبر و دفاع و ایستادگی غزه را به‌عنوان مقدر مظلوم می‌بینیم؛ روزهایی که در ایران، عراق، سوریه، یمن و غزه، کرمان، دمشق و بیروت می‌گذرد یک کتاب حرف دارد و نشان می‌دهد که در باغ شهادت باز، باز است.
حداد عادل گفت: اینکه روزی پیکر شهدای خود در جبهه مقاومت و روزی شهدای کرمان را به دوش می‌کشیم نشان‌دهنده این است که دفاع مقدس به پایان نرسیده و جنگ حق و باطل باقی است.
غزه امتحانی برای تمدن غرب است
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: حوادث امروز غزه امتحانی برای فرهنگ و تمدن غربی است که در لفظ سخن از حقوق انسان و انسان‌دوستی می‌گویند، اما عملکردشان این‌گونه نیست.
وی ادامه داد: این عملکرد سبب بیداری مردم دنیا نسبت به نمود ریاکارانه غرب می‌شود که در زیر دستکش مخملین آنها چه دست بی‌رحمی وجود دارد.
حداد عادل یادآور شد: چنانکه شهادت سلیمانی نیز چهار سال پیش موج بیداری را در میان مردم ایران ایجاد کرد و منجر به عقب‌نشینی غرب در بسیاری حوزه‌ها شد.
تلاش برای سامان‌دهی دانشگاهی ادبیات پایداری
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: جبهه استکبار برای ضربه زدن به انقلاب و نظام اسلامی ایران از ۲ حربه تحریف و تحریم استفاده می‌کند و رهبر معظم انقلاب نیز ما را به جهاد تبیین در برابر توطئه تحریف انقلاب دعوت کرده است.
وی اظهار کرد: شعر سلاحی بُران در دست جهادگران است و شاعران مقاومت و تبیین‌کنندگان دفاع مقدس نیز جهادگران این عرصه‌اند که می‌توانند با این ابزار جوانان را بسیج کنند.
حداد عادل گفت: امروز در قالب تهاجم فرهنگی که بر بال فضای مجازی سوار شده، برای تحریف انقلاب اسلامی، ذهن جوانان را نشانه گرفته‌اند؛ بنابراین باید هرکس هنری دارد با خود به صحنه بیاورد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: این مرکز گروهی پژوهشی دارد که ما گروه پژوهشی داریم و سامان‌دهی دوره‌های درسی دانشگاهی به ویژه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی ادبیات پایداری را در دستور کار خود قرار داده است.
وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا در این میدان گسترده که دستگاه‌های مختلف از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، سپاه پاسداران و ارتش هر یک گوشه‌ای از کار را به عهده گرفته‌اند، ما نیز اقدامی انجام دهیم.
حداد عادل یادآور شد: در این مسیر در همایشی از اساتید دانشگاه در رشته ادبیات پایداری دعوت کردیم؛ درباره تدریس و تحقیق و دانش‌افزایی استادان این حوزه بحث شد و مقالات این حوزه نیز در مجله ادبیات انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی