[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

محرومیت‌زدایی ریشه در تاریخ انقلاب دارد، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز بر گسترش زیرساخت‌های شهری در مناطق کم‌برخوردار با نگاهی عدالت‌محور تأکید کرد. سیده مریم حسینی در سلسله نشست‌های «روایت امید» با عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز وفات حضرت زینب(س) اظهار داشت: تفکر دینی و نگاه به ارزش‌های معنوی باید در جامعه مدیران شهری تقویت شود.
 خبرنگاران داعیه‌داران محرومیت‌زدایی
وی از خبرنگاران به‌عنوان داعیه‌داران محرومیت‌زدایی یاد کرد و افزود: برای اطلاع‌رسانی از خدمات انجام شده در حوزه محرومیت‌زدایی به هم‌افزایی و هم‌فکری اصحاب رسانه نیازمندیم. او با اشاره به این موضوع که پیامبر اکرم(ص) هم نگاه ویژه‌ای به محرومیت‌زدایی داشته است، گفت: بنیان انقلاب اسلامی بر مبنای محرومیت‌زدایی بنا شده و امام راحل از ابتدای کار با تأسیس جهاد سازندگی بر این امر تأکید ویژه داشته‌اند. سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با یادآوری این موضوع که فعالیت خود را در آموزش‌وپرورش از محروم‌ترین جغرافیای استان آغاز کرده، بیان داشت: از ابتدای شروع به کار در شورای اسلامی ششم  هم نگاه ویژه‌ای به محلات محروم و کم‌برخوردار داشته‌ام. حسینی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد نسبت به دستگاه‌هایی که برای خدمت به شهروندان سومین حرم اهل بیت(ع) به میدان عمل نمی‌آیند، بیان کرد: در کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز موفق به انجام اقدامات شایان توجهی در حوزه عدالت در توزیع امکانات و خدمات شدیم و برای غلبه بر چالش‌های موجود به هم‌افزایی سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان با شهرداری نیازمندیم.
 رفاه سهم فقرا شود
نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه تصریح کرد: تمامی کارهایی که در کشور انجام می‌شود باید به منظور رسیدگی به فقرا و نیازمندان باشد و بتواند رونق و رفاه را با نگاهی عدالت‌محور در میان تمامی اقشار جامعه ایجاد کند. او با اشاره به این موضوع که ساز و کار پرهیز از موازی‌کاری در کمیته محرومیت‌زدایی اندیشیده شده است، بیان داشت: در پهنه کلان‌شهر شیراز مناطق زیادی وجود دارند که از قطار توسعه بازماندند و به همین دلیل اصلی‌ترین رویکرد شورای اسلامی ششم بر مبنای محرومیت‌زدایی  بنا شده است. وی افزود: بحران‌ها و چالش های محلات کم‌برخوردار ریشه در کمبودهایی دارد که در حوزه توزیع نامتوازن امکانات و خدمات شهری وجود دارد.
به گفته نماینده مردم شیراز در پارلمان شهری، محرومیت زمینه‌ساز ایجاد پدیدهای ناخوشایندی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و غیره است که در نهایت به یک معضل حاد سیاسی و عقیدتی می‌انجامد.
 تقدیر از نگاه مثبت شهردار شیراز
حسینی با تقدیر از نگاه مثبت شهردار کلان‌شهر شیراز در حوزه محرومیت‌زدایی گفت: کمیته محرومیت‌زدایی  شورای اسلامی شهر شیراز در گام اول تمرکز ویژه‌ای بر شناسایی چالش‌های محلات کم‌برخوردار داشت و بر پایه آنها به تعریف پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف با اولویت گسترش زیرساخت‌های شهری اقدام کرد. او از تنظیم سند اقدام به‌عنوان گامی مهم در حوزه توزیع عدالت‌محور خدمات و امکانات شهری یاد کرد و افزود: بر پایه این سند مدیریت شهری توانست گام‌های مؤثرتری در حوزه‌های تخلفات حریم شهر، گسترش گرم‌خانه‌ها، پیگیری تغییر کاربری اراضی، سیاست های جوانی جمعیت، تخصیص بودجه و مواردی از این‌دست داشته باشد. رئیس کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این موضوع که سه درصد از بودجه عمرانی به محرومیت‌زدایی اختصاص یافته، عنوان کرد: تشکیل دولت محله با محوریت مردم از اقدامات راهگشا برای غلبه بر چالش‌های شهری است. حسینی افزود: از نظرات شهرداران اسبق، کارشناسان، یاوران شورا و شهروندان برای شناسایی و کاستی‌های امکانات زیربنایی محلات بهره گرفته شد و بر مبنای آن آسفالت معابر و زیرسازی، ایجاد ایستگاه اتوبوس، محل جمع‌آوری پسماند، ایجاد سرویس بهداشتی، جمع‌آوری آب‌های سطحی، مناسب‌سازی فضاهای شهری برای توان‌خواهان، احداث مراکز درمانی و سایر موراد زیربنایی در دستور کار قرار گرفت.
 اقدامات اثربخش در مناطق محروم
او با اشاره به اقداماتی که در حوزه‌های افزایش امنیت کلان‌شهر شیراز در دستور کار کمیته محرومیت‌زدایی قرار گرفته، اظهار داشت: با انجام اقداماتی نظیر خط‌کشی مسیر عابر پیاده، افزایش ایستگاه‌ها و شیرهای آتش‌نشانی، تملک و بهسازی فضاهای ناامن شهری، سامان‌دهی پیاده‌روها، خروج زندان از محدوده شهر، گسترش زیرساخت‌های انتظامی و پایگاه‌های مقاومت بسیج، جمع‌آوری بزهکاران اجتماعی و سامان‌دهی کودکان کار به دنبال افزایش امنیت در سطح شهر هستیم. سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه افزایش علاقه شهروندان به محیط پیرامون یکی از راهکارهای ارتقای مشارکت‌های شهروندی است، افزود: در بافت قدیم پودنک شاهد یکی از اقدامات فاخر در این حوزه هستیم که به همت شهرداری منطقه 11 انجام شده است. نماینده مردم شیراز در پارلمان شهری بیان داشت: در ابتدا 10 محله در دستور کار کمیته محرومیت‌زدایی قرار گرفت و سپس شمار آنها به 36 محله هدف برای محرومیت‌زدایی افزایش یافت؛ در نهایت تعداد آنها 40 محله شد و پروژه‌های عمرانی ویژه‌ای برای هر یک از آنها در نظر گرفته شد.
وی با تأکید بر این موضوع که الحاق روستاهای جدید به حریم شیراز بر مشکلات این کلان‌شهر می‌افزاید، بیان داشت: یکی از دلایل شکل‌گیری محرومیت در شیراز مربوط این ماجراست و قرار بر این نیست که شهردرای شیراز تمامی پروژه‌های اجرانشده و نیمه‌تمام سایر دستگاه‌ها را بدون دریافت عوارض اجرا کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی