[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

صنایع کوچک و زیرساخت‌های اشتغال‌زا، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

فارس از گذشته‌های دور استانی کشاورزی بوده، اما همین کشاورزی بودن نیاز مبرمی به صنعتی شدن داشته است؛ چراکه محصولات کشاورزی و باغی باید در همین استان فرآوری شده وسپس در سبد صادرات قرار گیرند. فارس امروز نیازمند قدم نهادن در وادی صنعتی شدن است که این صنایع هرچند کوچک اما می‌توانند هدایت تولید، بسته بندی و صادرات را بر عهده گیرند. 
فارس امروز با برخورداری از فضای شهرک‌های صنعتی استان می‌تواند با ایجاد خوشه‌های صنعتی مرتبط راهی به جاده‌های صادرات غیر نفتی گشوده و از این راهگذر اشتغالی پایدار را ایجاد کرده و مانع از خروج سرمایه‌ها شود. 
مدیرعامل شركت شهرک‌های صنعتی فارس در این رابطه معتقد است مأموریت شركت شهرک‌های صنعتی این است که با همكاری با دستگاه‌های حاكمیتی بسترهای لازم را برای توسعه صنعتی و اشتغال فراهم كند و در این خصوص می‌گوید که در این زمینه به دنبال ایجاد هم‌افزایی و تعامل با سایر دستگاه‌ها هستیم تا روند توسعه صنعتی استان فارس شتاب گیرد.
توجه به توسعه زیرساخت‌های صنعتی با هدف استقرار صنایع کوچک و متوسط در شهرستان‌های فارس و همچنین شکل‌گیری زنجیره ارزش در توسعه اقتصادی استان نقش مؤثری می‌تواند ایفا کند و در این راستا اقداماتی از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس به انجام رسیده است.
مدیرعامل شركت شهرک‌های صنعتی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به توسعه اراضی شهرک‌های صنعتی در استان می‌گوید: توسعه اراضی شهرک‌های صنعتی در نی‌ریز نیز در دستور كار شركت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گرفته است؛ شهرستان نی‌ریز در بخش‌های صنعتی و معدنی دارای ظرفیت‌های مطلوبی است و این شهرستان به‌عنوان یكی از مهم‌ترین قطب‌های صنعتی استان فارس به شمار می‌رود.
سید مسعود عظیمی ادامه می‌دهد: توسعه و تكمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی در نی‌ریز با هدف استقرار صنایع كوچک و متوسط و شكل‌گیری زنجیره ارزش مورد توجه ویژه قرار دارد.
وی با اشاره به ایجاد زیرساخت شهرک‌های صنعتی، شهرک صنعتی سنگ، ناحیه صنعتی ده فاضل و شهرک صنعتی غدیر در شهرستان نی‌ریز اظهار می‌کند: این زیرساخت‌ها با مساحت 352 هكتار اراضی در اختیار ایجاد شده است و معتقدیم با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شهرستان و بسترسازی به منظور استقرار واحدهای تولیدی در افق چشم‌انداز توسعه شهرستان باید ظرفیت اراضی شهرک‌های صنعتی به سه برابر ظرفیت فعلی افزایش یابد.
عظیمی تصریح می‌کند: مأموریت شركت شهرک‌های صنعتی این است که با همكاری با دستگاه‌های حاكمیتی بسترهای لازم را برای توسعه صنعتی و اشتغال فراهم كند؛ در این زمینه به دنبال ایجاد هم‌افزایی و تعامل با سایر دستگاه‌ها هستیم تا روند توسعه صنعتی استان فارس شتاب گیرد.
مدیرعامل شركت شهرک‌های صنعتی فارس به در آستانه تكمیل بودن واگذاری زمین به متقاضیان در شهرک صنعتی سنگ و ناحیه ده فاضل نی‌ریز اشاره می‌کند و می‌گوید: طرح‌های توسعه این شهرک‌های صنعتی در دستور كار این شركت قرار دارد و امیدواریم با همكاری مسئولان استان و فرمانداری نی‌ریز بتوانیم ظرفیت استقرار صنایع را افزایش دهیم.
وی همچنین به این مهم اشاره می‌کند که در زمینه ایجاد شهرک‌های صنعتی غیردولتی توسط بخش خصوصی نیز حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم و در كنار بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های صنعتی از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌كنیم.
شهرک صنعتی سنگ نی ‌ریز از مهم‌ترین شهرک‌های تخصصی سنگ کشور است
عظیمی با ذکر برخی از مشكلات شهرک صنعتی سنگ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بیان می‌کند: شهرک صنعتی سنگ نی‌ریز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرک‌های تخصصی سنگ کشور است كه فعالیت 150واحد با اشتغال1800نفر در این شهرک صنعتی بیانگر اهمیت ویژه این شهرک صنعتی در زمینه صنایع جانبی مرتبط با سنگ است؛ به همین دلیل تكمیل زیرساخت‌ها و رفع نواقص این شهرک صنعتی در دستور کار شركت شهرک‌های صنعتی فارس قرارگرفته است.
توجه به ظرفیت بی‌نظیر ناحیه صنعتی چنارشاهیجان برای سرمایه‌گذاری
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص توسعه صنعتی استان می‌گوید: در سفر استاندار فارس به شهرستان کوهچنار عملیات اجرایی دو طرح در زمینه تولید موتورسیکلت ورزشی، موتورسیکلت چهار چرخ جاده‌ای، موتور سیکلت دنده‌ای، اسکوتر چهارزمانه و دوچرخه برقی در ناحیه صنعتی چنارشاهیجان آغاز شد.
وی می‌افزاید: این طرح‌ها مجموعاً در زمینی به مساحت  11 هزار متر مربع و با سرمایه‌گذاری بیش از 2800 میلیارد ریالی آغاز شده‌اند و با بهره‌برداری از مرحله نخست این طرح‌ها برای 100 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.
عظیمی اعلام می‌کند: با اجرای این طرح‌ها ظرفیت تولید1000 دستگاه موتور چهارچرخ دنده‌ای،2500 دستگاه موتورسیکلت اسکوتر چهارزمانه،2500 دستگاه موتورسیکلت دنده‌ای و 1000 دستگاه موتورسیکلت برقی اسکوتر فراهم می‌شود.
مدیر‌عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس تصریح می‌کند: ناحیه صنعتی چنارشاهیجان در شهرستان کوهچنار به علت موقعیت ویژه جغرافیایی و قرارگیری در امتداد مسیر چند استان همجوار از ظرفیت بی‌نظیری برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.
عظیمی با اشاره به برنامه شرکت شهرک‌های صنعتی فارس برای شتاب بخشیدن به تكمیل زیرساخت‌های ناحیه صنعتی چنارشاهیجان در شهرستان كوهچنار عنوان می‌کند: پروژه‌هایی به ارزش 22 میلیارد تومان جهت اجرای زیرساخت‌های ناحیه صنعتی چنارشاهیجان در یک سال اخیر در برنامه عملیاتی قرار گرفته و در حال انجام است که با تخصیص این اعتبارات، توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها در ناحیه صنعتی چنارشاهیجان کوهچنار به وضعیت مطلوبی می‌رسد.
تأمین برق پایدار در حوزه صنعت فارس
وی  یکی از مشکلات این ناحیه صنعتی را تأمین برق پایدار می‌داند و می‌گوید: با پیگیری‌های انجام‌شده اجرای خط اختصاصی برق دومداره از پست برق تا شهرک صنعتی به طول ۳.۸ کیلومتر و با اعتبار حدود 10میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی 50 درصدی در حال انجام است که با بهره‌برداری از این طرح با ظرفیت 10مگاوات، بستر مناسب برای تامین برق پایدار فراهم می ‌شود.
عظیمی از پایان عملیات اجرایی طرح پل ورودی به ناحیه صنعتی چنارشاهیجان با اعتبار 500 میلیون تومان خبر می‌دهد و می‌افزاید: این طرح نیز در راستای ایمن‌سازی تردد وسایل نقلیه و تسهیل در عبور و مرور به این ناحیه صنعتی بر روی رودخانه فصلی در مسیر ورودی ناحیه صنعتی اجرا شده است.
وی ادامه می‌دهد: طرح زیرسازی و آسفالت جاده ورودی با اعتبار 2میلیارد تومان هم ایجاد شده و بخشی از پروژه با اعتبارات این شرکت زیرسازی و جدول‌گذاری به انجام رسیده، بخشی هم که در خارج از حریم خدماتی ناحیه صنعتی وجود دارد با انعقاد تفاهم‌نامه با اداره کل راهداری و تأمین قیر توسط این شرکت آسفالت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اشاره به مشکلات ناشی از کاهش میزان آب چاه این ناحیه صنعتی و نیاز واحدهای تولیدی به آب تصریح می‌کند: پیگیری ‌ایی به منظور تأمین کسری آب انجام شده و با اعتبار 6 میلیارد تومان انشعاب آب از آبفا خریداری شده است؛ به زودی طرح اصلاح شبکه داخلی آب نیز به انجام می‌رسد.
عظیمی ادامه می‌دهد: با واگذاری زمین در این ناحیه صنعتی تاکنون 31 سرمایه‌گذار نسبت به انعقاد قرارداد با این شرکت به منظور دریافت زمین اقدام کرده‌اند و 6 واحد با اشتغال 120 نفر نیز در مرحله بهره‌برداری قرار دارند.
وی هدف از ایجاد شهرک صنعتی چنارشاهیجان در شهرستان کوهچنار را فراهم کردن زیرساخت مناسب برای استقرار واحد‌های صنعتی و توسعه و اشتغال در این منطقه عنوان می‌کند و در این خصوص می‌گوید: این ناحیه صنعتی با توجه به قرار گرفتن در امتداد محور غرب استان فارس به خوزستان از موقعیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.
عظیمی اعلام می‌کند: ناحیه صنعتی چنارشاهیجان در شهرستان  کوهچنار با ۲۰ هکتار مساحت، ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۳۵۰ نفر را خواهد داشت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی