[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بهره‌مندی شیراز از پژوهش‌های هوش مصنوعی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری شیراز و دانشگاه صنعتی شریف در زمینه انجام پروژه‌های پژوهشی و استفاده از هوش مصنوعی در حل مسائل و رفع نیازهای مدیریت شهری به همت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در راستای ایجاد دفتر همکاری مشترک میان دو مجموعه منعقد شد.
 دانشگاه شریف به یاری شیراز می‌آید
در یکصد‌و‌چهل و‌پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر، تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری شیراز و دانشگاه صنعتی شریف در زمینه انجام پروژه‌های پژوهشی و استفاده از هوش مصنوعی در حل مسائل و رفع نیازهای شهرداری شیراز با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، شهردار کلان‌شهر شیراز و رئيس دانشگاه صنعتی شریف به امضای طرفین رسید. سید ابراهیم حسینی، رئيس شورای اسلامی شهر شیراز در سخنانی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم امضای این تفاهم‌نامه بیشتر از همه به منفعت شهروندان شیراز باشد و اثرات عملی آن در شهر مقدس شیراز پیش چشم مردم واقع شود. 
 برندهای معتبر پژوهشی در خدمت شیراز
 بنابه اظهار شهردار کلان‌شهر شیراز دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان یک برند در دنیا با دارا بودن زمینه مناسب در راستای توسعه علم و فناوری و محیطی برای اکتشافات نوآورانه در راستای رسیدن به شهری هوشمند برای شهرداری و کلان‌شهر شیراز که بیش از ۸۰ درصد بودجه آن بودجه عمرانی است با نگاه ویژه به پروژه‌های حمل‌ونقل و ترافیک، تأثیرگذار خواهد بود.
محمدحسن اسدی افزود: شهر شیراز امروز در سطح‌بندی کلان‌شهرهای ایران جزو کلان‌شهرهای با قدمت بالا و اصلی محسوب شده و شهرداری شیراز با تیمی حرفه‌ای و مدیرانی از بدنه این مجموعه بزرگ مشرف به امور تلاش می‌کنند. وی با اشاره به اهمیت این تفاهم‌نامه همکاری در جهت اداره کلان‌شهر شیراز با اصول خاص و توسعه‌یافته اضافه کرد: هوش مصنوعی فناوری جدیدی را در شهرداری و شهر شیراز اجرا خواهد کرد و از شهرداری الکترونیک آغاز شده و به شهر هوشمند خواهد رسید.
 تفاهم‌نامه‌های پروژه‌محور برای شیراز
شهردار کلان‌شهر شیراز در این خصوص تأکید کرد: تفاهم‌نامه باید پروژه‌محور باشد تا بتوانیم برای مردم این کلان‌شهر مفید واقع شویم.این مقام ارشد مدیریت شهری ادامه داد: با توجه به پیچیدگی امورات و مسائل مدیریت شهری نیاز است تا یک نگاه علمی به موضوعات شهر داشته باشیم. اسدی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر شیراز توجه و‌ نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارد، گفت: با توجه به گذشت بیش از ۲.۵ سال از فعالیت شورای اسلامی ششم براساس برنامه‌محوری و پژوهش و با فعال کردن مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز اتفاقات بسیار خوبی در حال رقم خوردن است. وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی شریف یک مرکز علمی با جایگاه برتر علمی در سطح کشور است از مدیریت این دانشگاه  به جهت فراهم آوردن یک بستر به جهت توجه به جوانان، قدردانی کرد و افزود: مبادله این تفاهم‌نامه میان شهرداری شیراز و دانشگاه صنعتی شریف در موضوعاتی همچون هوش مصنوعی به منظور حل مسائل و رفع نیازهای شهر است. شهردار کلان‌شهر شيراز خاطر نشان کرد: با توجه به گفت‌وگو و تبادل نظرهای صورت‌گرفته و با دارا بودن ظرفیت‌های این مرکز دانشگاهی، شهرداری شیراز آمادگی خود را در راستای تعامل بیشتر با این مرکز اعلام می‌دارد. وی ضمن گرامیداشت فرارسیدن ايام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: امیدواریم با بهره‌برداری و کلنگ‌زنی پروژه‌های فاخر در حوزه شهری بتوان امیدآفرینی را در میان مردم شریف شهر شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) ایجاد کرد.
 بالفعل‌سازی توانمندی‌های بالقوه توسط دانشگاه شریف
رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز در این خصوص اظهار کرد: دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاهی مسئله‌محور است و با تمرکز بر مسائل کشور و نیازهای جامعه و تلاش بر آن دارد تا توانایی‌های بالقوه دانشگاه را به توان بالفعل تبدیل کند. 
سید عباس موسوی افزود: یکی از موضوعات مورد توجه دانشگاه صنعت شریف که براساس اولویت در دانشگاه تعریف شده است، توجه به مسئله کلان‌شهرها با محوریت توجه به آب، محیط زیست، انرژی، ترافیک، حمل‌ونقل و هوشمندسازی است. وی اضافه کرد: با توجه به زیرساخت‌هایی که در دانشگاه وجود دارد می‌توان اقدامات بسیار خوب و سطح بالایی را در ارتباط با تحول دیجیتال و هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی انجام داد. رئيس دانشگاه صنعتی شریف اظهار امیدواری کرد: با انعقاد این تفاهم‌نامه مقدمه‌ای برای همکاری مؤثرتر میان دو مجموعه باشد تا علاوه بر استفاده از ظرفیت منافع این تفاهم‌نامه توسط شهروندان شیرازی و مجموعه نظام و جامعه نیز از منفعت این طرح بهره‌مند شوند. موسوی ضمن ابراز خرسندی از آغاز همکاری با شهرداری شیراز در این نشست اظهار کرد: دانشگاه صنعتی شریف در سه بخش آموزش، پژوهش و فناوری در کشور در رأس قرار داشته و تأکید آن توجه و پرداختن به مسائل مهم و حیاتی کشور است.
 رفع نیازهای شهری با راهکارهای پژوهشی
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در خصوص امضای این تفاهم‌نامه عنوان کرد: در راستای اقدامات هفته حمل‌ونقل تا دهه فجر این معاونت، تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه صنعتی شریف در زمینه انجام پروژه‌های پژوهشی و استفاده از هوش مصنوعی در حل مسائل و رفع نیازهای شهرداری شیراز در ایام مبارک ماه رجب منعقد کرده و یکی از اتفاقات مهم در بحث هوشمندسازی و استفاده از ظرفیت‌های هوشمند مصنوعی در سطح کلان‌شهر شیراز خواهد بود. هادی شه‌دوست شیرازی افزود: اعتقاد ما بر این است که سنتی اداره کردن شهرها امکان‌پذیر نبوده و باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنیم؛ بر این اساس تصمیم بر استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه صنعتی شریف بسیار مؤثر خواهد بود.
وی گفت: در راستای تکلیفی که شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز در آبان‌ماه سال جاری در خصوص استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی  به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک محول شده بود، این تفاهم نامه همکاری پیگیری و سرانجام محقق شد و با انعقاد این تفاهم‌نامه پروژه‌های کلان‌شهری با نگاه به هوشمندسازی و رفع نیازهای شهری اجرا خواهد شد. بنابر این گزارش؛ همکاری در جهت انجام فعالیت‌های پژوهشی و استفاده از هوش مصنوعی در راستای حل مسائل و رفع نیازهای شهرداری شیراز، محورهای اصلی است که با ایجاد دفتر همکاری مشترک دانشگاه و شهرداری در این تفاهم‌نامه دنبال می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی