[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خواص درمانی میوه فوجیا چیست؟، روزنامه شیراز نوین

فیجوا یا فوجیا یکی از میوه‌های گرمسیری پرخاصیت بوده که سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است.
به گزارش مشرق، فیجوا با اسامی دیگری همچون، فوجی، فوجیا، آناناس گواوا Acca یا Acca sellowiana با نام علمی Feijoa sellowiana گونه‌ای از گیاهان گلدار از خانواده Myrtaceae یا موردیان است. این درخت کوچک بومی مناطق وسیعی از آمریکای جنوبی مانند برزیل، پاراگوئه، اروگوئه، شمال آرژانتین و کلمبیاست. در حال حاضر درختچه فیجوا در مناطق دیگر مانند نیوزلند، استرالیا، جمهوری آذربایجان، غرب گرجستان، جنوب روسیه و شمال ایران کشت می‌شود.
فیجوا مفید برای سیستم گوارشی
میوه فیجوا دارای مقدار قابل توجهی فیبر غذایی است. فیبر موجب جذب آب در معده و تحریک حرکات لوله گوارش می‌شود و به هضم آسان غذا کمک می‌کند. از فواید فیبر موجود در فیجوا رفع یبوست، جلوگیری از بروز بیماری بواسیر یا هموروئید و پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ است. همچنین فیبر می‌تواند از کلسترول شریان‌ها و عروق خونی بکاهد. پس برای جلوگیری از یبوست و داشتن دستگاه گوارش سالم از خوردن میوه خوشمزه فیجوا غافل نشوید؛ چراکه یک لیوان آب میوه فیجوا حاوی ۱۶ گرم فیبر غذایی است.
فیجوا برای فشار خون بالا
میوه تازه فیجوا سرشار از پتاسیم و میزان کمی سدیم است. پتاسیم ارتباط معکوس با فشار خون بالا دارد؛ اما سدیم عامل اصلی افزایش فشار خون در افراد است. اگر مبتلا به فشار خون بالا هستید، در کنار موز، انار، کیوی و هندوانه از میوه فیجوا هم بهره ببرید؛ چراکه یک میوه تازه فیجوا حاوی ۴۱۸ میلی‌گرم پتاسیم در مقایسه با تنها ۷ میلی‌گرم سدیم است.
درمان بیماری التهاب روده
بیماری‌هایی مانند کرون و کولیت اولسراتیو دو بیماری شایع التهابی روده شناخته می‌شوند. بیماری کرون بر تمام سیستم گوارشی بدن تأثیر می‌گذارد. این بیماری بیشتر قسمت انتهایی روده باریک و قسمت ابتدایی روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ در حالی که بیماری کولیت اولسراتیو بیشتر روده بزرگ را درگیر می‌کند. بر اساس تحقیقی که درباره تأثیر میوه فیجوا و خاصیت هیدروپولیکی این میوه انجام شد، مشخص شده که عصاره فیجوا در پیشگیری، بهبود و رفع کامل بیماری التهابی روده در بیماران مبتلا به کرون و کولیت اولسراتیو مؤثر است.
پیشگیری از سرطان با فیجوا
عصاره میوه فیجوا اثر خود را به عنوان داروی ضدسرطان روی سلول‌های سرطانی به اثبات رسانده است. مطالعات اخیر مشخص کردند که عصاره فیجوا خاصیت ضدتومور نیز دارد. همه این فواید به دلیل وجود فلاونوئیدها در میوه فیجواست.
فیجوا داروی ضدافسردگی
تحقیقات اخیر مشخص کردند که عصاره فیجوا اثر ضد افسردگی در موش‌ها ایجاد کرد. این میوه دارای مقادیر زیادی فولات است که برای درمان افسردگی مفید است. کمبود فولات با افزایش احتمال ابتلا به افسردگی همراه است. فولات به خنثی سازی متابولیک معروف به هوموسیستئین کمک می‌کند. هوموسیستئین می‌تواند در هورمون‌هایی مانند سروتونین که به تنظیم خلق و خو کمک می‌کنند، تداخل ایجاد کند. در نتیجه می‌توان از میوه فیجوا به عنوان طبیعی‌ترین داروی ضد افسردگی استفاده کرد.
تقویت‌کننده قوی سیستم ایمنی
میوه فیجوا سرشار از مواد معدنی و انواع ویتامین‌هاست؛ بنابراین مصرف منظم آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. جالب است بدانید که یک عدد میوه فیجوا بیش از ۵۰ درصد ویتامین C توصیه شده روزانه بدن را تأمین می‌کند. ویتامین C موجب تولید بیشتر اولین عامل خط دفاعی بدن یعنی گلبول‌های سفید در خون می‌شود. همچنین میوه فیجوا دارای خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی است که سدی در مقابل انواع بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی و آنفولانزاست. این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان بالایی است که در از بین بردن رادیکال‌های آزاد نقش دارد.
فیجوا مفید برای پوست
ماسک‌های حاوی عصاره فیجوا تأثیرات مفیدی روی پوست می‌گذارند. فیجوا التهابات پوستی را رفع می‌کند و به پوست شفافیت و لطافت می‌بخشد. استفاده از ماسک فیجوا لکه‌های پوست را کم‌رنگ می‌کند و به مرور از بین می‌برد. این میوه با خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی از ایجاد جوش و آکنه روی پوست صورت جلوگیری می‌کند. برای تهیه ماسک نرم کننده و شفاف کننده پوست فیجوا، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، نیمی از میوه رنده شده فیجوا، کمی ماست کم چرب و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کنید. ماسک را به آرامی روی پوست صورت یا گردن بزنید. بعد از ۲۰ دقیقه صورت را با آب 
ولرم بشویید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی