[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

گره‌گشایی با حمل‌ونقل پاک و هوشمند، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
سلسله نشست‌های «روایت امید» با موضوع تشریح پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی دهه مبارک فجر برگزار شد. نشست خبری مشترک معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز ظهر شنبه 14 بهمن‌ماه با همراهی اصحاب رسانه بزگرار شد.
 توسعه با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای شهروندان
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز از توسعه زیرساخت‌های شهری با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای شهر و شهروندان خبر داد. رضا محمدیان با اشاره به این موضوع که ترافیک کلان‌شهر شیراز آزاردهنده شده است، بیان داشت: یکی از معضلاتی که به این موضوع دامن می‌زند به دلیل ماهیت مسافرپذیری شیراز است که از سایر شهرها برای انجام امورر پزشکی، تجاری، مهندسی و گردشگری به شیراز می‌آیند. وی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در ترافیک، فرهنگ شهروندی و فرهنگ حمل‌ونقل است که این موضوع نیازمند ابزار تشویقی و جریمه‌ای است. به گفته این مقام مسئول امروز پلیس راهور با توجه به محدودیت‌هایی که با آن مواجه است، همکاری بسیار خوبی با شهرداری شیراز دارد، اما این کافی نیست و نیازمند گسترش اقدامات است. وی افزود: متأسفانه امروز اعداد جرائم راهنمایی و رانندگی نسبت به تورم و میزان بازدارندگی که باید داشته باشد، بازدارندگی لازم را ندارد و مجموعه راهور نیز نسبت به این موضوع گلایه دارد.
 حل بحران ترافیک زند با همکاری پزشکان
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: پزشکان باید با هدف کاهش ترافیک در معابر اصلی شهر، نوبت‌دهی خود را به بیماران صد در صد به صورت کاملاً مجازی و الکترونیکی سوق دهند؛ چراکه در این دوره زمانی زیبنده نیست که یک بیمار ساعت‌ها برای تعیین وقت در ترافیک، منتظر بماند. به گفته این عضو شورای اسلامی شهر شیراز، براساس آمار سازمان ترافیک بیش از ۳۰ درصد خودرروهایی که برای مراجعه پزشک به کلان‌شهر شیراز وارد می‌شوند، بومی نیستند و از شهرهای اطراف بوده و این اقدام خود به نوعی ایجاد ترافیک است. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز همچنین در این نشست از آغاز عملیات اجرایی و احداث شش پارکینگ در خارج از محدوده ترافیکی شهر شیراز خبر داد. محمدیان با اشاره به اینکه توسعه  خطوط ریلی می‌تواند به کاهش تررافیک کمک بسیاری کند، تأکید کرد: در این راستا خط یک مترو در حال بهره‌برداری است و خط ۲ فاز اول آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ادامه این خط از بلوار آزادی تا میدان کلبه در حال اجراست.
 مترو بر مدار سازندگی قرار دارد
وی تصریح کرد: توسعه خط ۳ از میدان بصیرت تا شهرک گلستان با شش ایستگاه پیش‌بینی شده است و عملیات حفاری این ایستگاه پیش از پایان سال جاری آغاز می‌شود. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه سخنان خود به موضوع خرید اتوبوس، تاکسی برقی، موتورهای شارژی و دوچرخه اشاره و اظهار امیدواری کرد: در این راستا اقدامات لازم در حال انجام است و انتظار می‌‌رود در سال آینده بتوانیم شاهد تحول در کلان‌شهر شیراز در این حوزه باشیم.
 هوش مصنوعی به یاری شیراز می‌آید
در ادامه این نشست خبری معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز از گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی در عرصه‌های مختلف خبر داد. هادی شه‌‌دوست شیرازی با تقدیر از تلاش‌های شهردار کلانشهر شیراز و حمایت‌های شورای اسلامی شهر گفت: دغدغه جدی مدیریت شهری شیراز بر احداث و توسعه ایستگاه‌های خطوط مترو در شهر شیراز است و در تلاش هستیم مشکل تأمین واگن را حل کنیم. وی اظهار کرد: در هفته گذشته در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار کلان‌شهر شیراز و رئیس دانشگاه صنعتی شریف تفاهم‌نامه همکاری فی‌ مابین شهرداری شیراز و دانشگاه صنعتی شریف در زمینه انجام پروژه‌‌های پژوهشی و استفاده از هوش مصنوعی در حل مسائل و رفع نیاز های شهرداری شیراز منعقد شد.
 بهره‌مندی از توانمندی‌های هوش مصنوعی
وی افزود: این تفاهم‌‌نامه موجب خواهد شد تا دفتر مشترک همکاری بین دانشگاه صنعتی شریف و شهرداری شیراز ایجاد شود و به صورت مسئله‌محور به مسائل و مشکلات شهری کلان‌شهر شیراز رسیدگی شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به مدون بودن برنامه پیش‌ رو در قالب انعقاد این تفاهم‌نامه، اضافه کرد: با گذشت تنها یک هفته از انعقاد این تفاهم‌نامه، اطلاعات در برخی از موضوعات برای انجام کار ارائه شده است. شه‌‌دوست شیرازی خاطر نشان کرد: مباحث این تفاهم‌نامه تنها در حوزه ترافیک نیست و تمام حوزه‌هایی را که نیاز به هوشمندسازی دارد، در بر می‌گیرد.وی در ادامه سخنان خود به تشریح وضعیت پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی پرداخت و ادامه داد: دو ایستگاه مترو رحمت و دولت سازمان حمل‌ونقلی ریلی در فاز ۱ خط دو مترو در ایام دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: در حال حاضر دغدغه جدی مدیریت شهری شیراز بر احداث و توسعه ایستگاه‌های خطوط مترو است، اما مشکل اصلی در تأمین واگن است.
 تلاش مدیریت شهری برای تأمین واگن
شه‌دوست شیرازی اعلام کرد: طی سه بازدیدی که شهردار شیراز از کارخانه‌های واگن‌سازی شهر تهران و ابهر داشته است، مذاکراتی با شرکت واگن‌سازی تهران برای تأمین ۲۱ واگن در قالب هفت رام به صورت سه واگن انجام شد، اما مسائل و مشکلات بین‌المللی از جمله تحریم بر این موضوع به جهت تأمین قطعات، برای شرکت واگن‌سازی تهران به وجود آمد. 
وی ادامه داد: در تأمین واگن برای خطوط مترو، واردات دیگر چالشی است که در این حوزه با آن مواجه هستیم و این مشکل تنها منوط به کلان‌شهر شیراز نیست و همه کشور با آن مواجه است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز از تحقق ورود ۷۵ دستگاه میدل‌باس به کلان‌شهر شیراز خبر داد و گفت: با اقدامات انجام‌شده در این حوزه، برای نخستین‌بار میدل‌باس وارد شهر شیراز می‌شود.شه‌دوست شیرازی اظهار کرد: طی هفته‌های گذشته نخستین مجتمع خدمات رفاهی و تعمیرگاهی ناوگان بار از سلسله پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک با همکاری بخش خصوصی در ورودی شرق شیراز جهت استفاده فعالان ناوگان بار به بهره‌برداری رسید.
وی افزود: برای نخستین‌بار ارائه خدمات خودرویی، تمام مراحل سامان‌دهی ناوگان بار و دریافت پروانه فعالیت و اشتغال نیز در این مجتمع برنامه‌ریزی شده است.
 صیانت از آب و هوای پاک شیراز
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین در خصوص سامانه «ال ای زد» بیان کرد: در این طرح با ۶۰ سامانه محدوده ترافیک کلان‌شهر شیراز پوشش داده می‌شود.
شه‌دوست شیرازی تأکید کرد: محدوده طرح در قالب محدوده کم‌آلاینده، تردد مکانی_ زمانی حمل بار صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که در شهر شیراز وجود دارد باید به سمت محدودیت‌های ترافیکی قدم برداریم؛ چراکه با توجه به ظرفیت پزشکی و جاذبه‌های گردشگری که کلان‌شهر شیراز دارد، محدوده مرکزی تحت تأثیر ترافیک قرار دارد.
به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز، این شهر یک کلان‌شهر است و روزانه بیش از ۶۰۰ هزار خودرو تردد دارد و به همین میزان نیز ورودی خودرو به شیراز داریم که برای درمان، خرید، بازدید و حتی تردد رانندگان اسنپ وجود دارد که موجب ترافیک در محدوده مرکز اصلی شهر می‌شود.
شه‌دوست شیرازی خاطر نشان کرد: الزامی است که برای کلان‌شهر شیراز به سمت سیاست‌های محدودکننده قدم برداریم که در این خصوص اجرای طرح زوج و فرد و محدودیت ترافیک از جمله اقدامات در دست اجراست.
 ایمن‌سازی با گسترش پل‌های عابر پیاده
وی همچنین با اشاره به رصد مجموعه‌های انتظامی و نظامی در مرکز شهر شیراز ادامه داد: اگر رصد مجموعه‌ها همچون کادر درمان و ساکنان به جد انجام نشود در اجرا با مشکل مواجه خواهیم شد.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود پس از تعطیلی مدارس در خرداد و تیر سال آینده، گام‌های اولیه طرح ترافیک در شهر شیراز برداشته شود.
شه‌دوست شیرازی همچنین اظهار کرد: یکی از نقیصه‌های کلان‌شهر شیراز کمبود پل عابر پیاده بود که در این خصوص ۲۲ دستگاه پل عابر پیاده در سطح شهر شیراز در حال احداث است. احداث پارکینگ در شهر شیراز دیگر موضوع مورد اشاره معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز بود؛ وی در این خصوص تصریح کرد: احداث شش پارکینگ برای شهر شیراز در دستور کار است و با توجه به اینکه طرح جامع حمل‌ونقل مصوب نشده بود پس از ابلاغ طرح جامع حمل‌ونقل در شهریور به معاونت، احداث پارکینگ‌ها در دستور کار قرار گرفت که احداث اولین پارکینگ در حال اجراست.
 توسعه پارگینگ‌های مکانیزه در سطح شهر
شه‌دوست شیرازی افزود: به دنبال این موضوع هستیم تا مکانیزه کردن پارکینگ‌ها انجام شود تا ظرفیت آنها بیشتر شود. وی خاطر نشان کرد: در کلان‌شهر شیراز به زودی یک پارکینگ طبقاتی در محور تقاطع میلاد احداث می‌شود تا حجم ورودی خودروها به سمت شیراز کاهش پیدا کند.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین در پایان با اشاره به اضافه شدن ۳۴ سامانه ثبت تخلفات، گفت: ایمن‌سازی محور کمربندی یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده بود که در این راستا دوربین‌های هوشمند و علائم و هشدارهای ترافیکی در حال نصب هستند و به دنبال این اقدامات با توجه افزایش سرقت سرپایه‌های علائم هشدارهای ترافیکی، برای اولین‌بار در کلان‌شهر شیراز، ساخت این سرپایه‌ها به جنس کامپوزیت تغییر پیدا کرد. شه‌دوست شیرازی در بخش پایانی سخنانش گفت: بیش از 40 سال است هیچ تغییری در خطوط اتوبوس‌رانی شهری انجام نشده و در این حوزه طرح‌های مطالعاتی در دست اجراست. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی