[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

صبحانه را در این ساعت و شام را در این موقع بخورید از دیابت در امان می‌مانید!، روزنامه شیراز نوین

تحقیقات جدید نشان داده است که خوردن زودهنگام صبحانه در آغاز روز ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در افراد کاهش دهد. هم‌چنین مشخص شد افرادی که آخرین وعده غذایی خود را قبل از ساعت ۹ شب می‌خورند، کمتر در معرض دیابت نوع ۲ قرار دارند.
به گزارش بهداشت نیوز، کارشناسان توصیه می‌کنند که افراد نه‌تنها باید به آنچه که می‌خورند توجه کنند، بلکه باید بر روی زمان غذا خوردن خود نیز تمرکز کنند تا خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند. پیرو همین موضوع، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خوردن زودهنگام وعده صبحانه، در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش دارد. بسیاری از افراد به دلایل مختلف ممکن است صبح‌ها از خوردن صبحانه صرف‌نظر کنند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن یک صبحانه کامل در آغاز روز ضروری است و فواید بسیاری در حفظ سلامتی دارد.
این مطالعه که ماه گذشته در مجله بین‌المللی اپیدمیولوژی منتشر شد، نشان داد کسانی‌که معمولاًً قبل از ساعت ۸ صبح صبحانه می‌خورند، نسبت به کسانی‌که صبحانه را بعد از ساعت ۹ صبح می‌خورند، کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.
هم‌چنین این نتایج درخصوص وعده شام نیز صدق می‌کند؛ افرادی که دیرتر شام می‌خورند (مثلاً از ساعت ۹ یا ۱۰ شب به بعد)، در مقایسه با کسانی‌که زودتر شام می‌خورند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.
رابطه بین خطر دیابت نوع ۲ و زمان غذا خوردن حتی با کاهش دیگر ریسک‌فاکتورهای بیماری دیابت، باز هم پا بر جاست. مثلاً اگر افراد تغذیه سالمی داشته باشند، ورزش کنند و از مصرف قند زیاد بپرهیزند، اما وعده‌های غذایی خود، به‌ویژه صبحانه، را دیرتر از موعد مقرر بخورند، باز هم احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در آن‌ها وجود دارد.
این مطالعه توضیح می‌دهد که زمان ناشتایی در طول شب، یعنی فاصله بین شام و صبحانه، هرچقدر طولانی‌تر باشد، احتمال ابتلا به دیابت بیشتر می‌شود. خطر بروز دیابت نوع ۲ در این شرایط، زمانی کمتر می‌شود که با وجود گرسنگی بیش از ۱۳ ساعت در طول خواب شبانه، وعده صبحانه را زودتر از ساعت ۸ صبح بخورید.
زمان غذا خوردن چه نقشی در ابتلا به دیابت نوع ۲ دارد؟
ارتباط بین زمان صبحانه و خطر دیابت نوع ۲ بیانگر این است که غذا خوردن و ریتم‌های طبیعی بدن رابطه منحصربه‌فردی دارند. این رابطه معمولاًً فقط در زمینه خواب مورد بحث قرار می‌گیرد، اما ریتم شبانه‌روزی بدن و نحوه تغذیه افراد می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت داشته باشد. چرا که ریتم‌های شبانه‌روزی تقریباً در تمام عملکردهای بدن دخیل هستند. عملکرد صحیح این سیستم برای داشتن متابولیسم مطلوب بسیار مهم است.
تحقیقات قبلی نشان داده است که ریتم شبانه‌روزی بدن می‌تواند گلوکز، انسولین، تحمل گلوکز و اشتها را کنترل کند. این سیستم‌ها معمولاًً در صبح به اوج خود می‌رسند و فرصت بهتری برای دریافت مواد مغذی از طریق وعده صبحانه را فراهم می‌سازند. وقتی از خواب بیدار می‌شوید، هورمون‌های بدن به کبد سیگنال می‌دهند که قند را وارد جریان خون کند. از همین رو، غذا خوردن مدت کوتاهی پس از بیدار شدن باعث تحریک هورمون‌هایی مانند انسولین می‌شود که سپس به انتقال قند به داخل سلول‌ها و خارج شدن از جریان خون کمک می‌کند.
از طرفی قندخون بالا هم از علائم دیابت نوع ۲ به شمار می‌آید؛ به همین دلیل است که توصیه می‌شود افراد مبتلا به این بیماری، صبح‌ها زودتر صبحانه بخورند.
صرف‌نظر از زمان بندی وعده‌های غذایی، در اولویت قرار دادن وعده صبحانه، راه‌حل خوبی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است. مطالعات نشان می‌دهد که وقتی افراد صبحانه می‌خورند، کمتر به علائم سندرم متابولیک، مانند فشارخون بالا و قندخون بالا، مبتلا می‌شوند. خوردن زودهنگام صبحانه تنها یکی از راه‌های ممکن برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است. در کنار آن، ورزش منظم نیز راهی مناسب برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری به شمار می‌رود. بدین منظور لازم است افراد ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هر هفته داشته باشند. میزان و شدت ورزش برای هر فرد متفاوت است، اما هدف این است که ضربان قلب بالا برود. پیاده‌روی تند، دوچرخه‌سواری، تنیس، شنا یا دویدن ورزش‌های ایده‌آلی در این زمینه هستند.
همچنین مهم است که افراد به مواد مغذی دریافتی توجه کنند. سبزیجات غیر نشاسته‌ای مانند فلفل، بروکلی یا قارچ و هم‌چنین میوه‌ها، منابع پروتئین بدون چربی و غلات کامل مانند کینوا مواد غذایی مغذی و کاملی هستند. به‌منظور کاهش خطر دیابت نوع ۲ بهتر است در صورت امکان از مصرف نوشیدنی‌های شیرین، غذاهای فرآوری‌شده و چربی‌های ترانس اجتناب کنید.
ایجاد این تغییرات در سبک زندگی ممکن است زمان ببرد، اما عادت به زود صبحانه خوردن می‌تواند نقطه خوبی برای شروع باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی