[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

توسعه دانش پزشکی فارس در کشورهای منطقه، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- گروه خبر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در جمع اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، توسعه دانش پزشکی فارس در کشورهای منطقه را از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه برشمرد.
دکتر «سید وحید حسینی» در این نشست خبری که صبح دیروز، هم‌زمان با چهارمین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، ضمن گرامیداشت این ایام و یاد و خاطره امام راحل؛ حضرت امام خمینی(ره) و شهدای گرانقدر، دانشکده پزشکی شیراز را از مراکز فعال در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد که با پیوند حوزه و دانشگاه در آن ایام، محقق شد.
مسئول ارشد حوزه سلامت فارس، خودکفایی در ارائه خدمات نظام سلامت به مردم را ثمره مهم انقلاب اسلامی در این حوزه برشمرد و افزود: مقایسه دستاوردهای کنونی با سال‌های پیش از انقلاب اسلامی، به خوبی گویای این توانمندی است.
دکتر حسینی نبود پزشک متخصص و خدمات درمانی در شهرستان‌های استان، همچنین نیاز به حضور پزشکان خارجی برای درمان مردم را از چالش‌های نظام سلامت کشور پیش از انقلاب اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: در طول بیش از چهار دهه گذشته، با تلاش های صورت‌گرفته، این چالش‌ها برطرف شده و ضمن توسعه زیرساخت ‌ای بهداشتی و درمانی، راه‌اندازی بیمارستان در شهرستان‌های استان و توسعه تخت‌های درمانی، اکنون تمامی مناطق استان فارس، براساس شرایط جمعیتی از حضور پزشک متخصص بهره‌مند هستند.
توسعه تعامل علمی با 6 کشور منطقه
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در گذشته دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در حوزه پزشکی به دیگر کشورها سفر می‌کردند؛ گفت: اکنون به میزانی از توانمندی علمی دست یافته‌ایم که از کشورهای منطقه، دانشجوی بین‌المللی در شیراز پذیرش می‌کنیم.
او همچنین راه‌اندازی مراکز درمانی و توسعه همکاری‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با 6 کشور منطقه را از دیگر دستاوردهایی برشمرد که تصویرگر ارتقای چشمگیر علمی در این حوزه است.
دانشجویان علوم پزشکی شیراز، پیشتاز در تحقیقات سلامت‌محور
قرار گرفتن نام 47 عضو هیئت علمی دانشگاه در فهرست دو درصد پژوهشگران پر استناد جهان؛ رشد مجلات علمی دانشگاه به 21 مجله؛ انتشار بیش از 6 هزار و سیصد مقاله علمی پژوهشگران و اساتید دانشگاه در مجلات معتبر علمی جهان، موفقیت دانشجویان عضو کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به رتبه نخست کشور و ثبت 40 اختراع ملی و بین‌المللی سلامت‌محور، از جمله مواردی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حیطه توانمندی‌های مجموعه سلامت استان در حوزه پژوهشی، مورد تأکید قرار داد.
دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ردیف هزار دانشگاه برتر جهان
دکتر حسینی قرار گرفتن در میان هزار دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی شانگهای 2023؛ کسب 37  رتبه برتر دستیاران رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی در آزمون بورد؛ راه‌اندازی پنج رشته در مقاطع مختلف و کسب 29 رتبه برتر دانشجویان در المپیادهای علمی را نیز از مهم‌ترین دستاوردهای مجموعه سلامت فارس طی 30 ماه گذشته در حوزه آموزشی برشمرد.
موفقیت دانشگاهیان علوم پزشکی شیراز در رویدادهای فرهنگی، هنری و ورزشی
او همچنین به موفقیت‌های اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه در رویدادهای فرهنگی، هنری و ورزشی نظیر هشت دوره پیاپی، پیشتازی در جشنواره قرآن و عترت در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و کسب رتبه‌های برتر در جشنواره ورزشی وزارت بهداشت، جشنواره سیمرغ و جشنواره مشاعره سلامت، به‌عنوان توانمندی‌های مجموعه سلامت استان در حیطه فرهنگی و دانشجویی اشاره کرد.
غربالگری 23 بیماری متابولیک نوزادان در فارس
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز توسعه زیرساخت‌های بهداشتی در زمینه تقویت شبکه بهداشتی در سراسر استان تا دورافتاده‌ترین مناطق با راه‌اندازی خانه‌های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت، راه‌اندازی 47 مرکز بهداشتی جدید طی 30 ماه گذشته، کسب رتبه برتر در اجرای پویش ملی سلامت و کسب مقام برتر کشوری در رسیدگی به موقع به شکایت‌های مردمی و رضایتمندی سامانه 190 با پاسخ‌گویی مناسب به حدود 17 هزار شکایت ثبت‌شده را مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در حیطه بهداشتی، از ابتدای دولت سیزدهم عنوان کرد. به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از جمله اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه ارائه خدمات سلامت‌محور که ارتقای سلامت نسل‌های آینده جامعه را به همراه دارد، غربالگری 23 بیماری متابولیک است.
توانمندی‌های پزشکان فارس در انجام جراحی‌های پیچیده
دکتر حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به توانمندی‌های پزشکان در انجام جراحی‌های پیچیده نظیر پیوند اعضا، پیوند مغز استخوان و کاشت حلزون شنوایی اشاره کرد که موجب مراجعه بیماران از دیگر استان‌های کشور و همچینن کشورهای حاشیه خلیج فارس به شیراز شده و این دستاورد را موجب افتخار و غرور ایرانیان دانست.
او با بیان اینکه این توانمندی‌ها موجب ایجاد زمینه‌های گسترش گردشگری سلامت در فارس شده است، رویکرد دانشگاه نسبت به توسعه این امر را نه تنها ارزآوری، بلکه رویکردی فرهنگی برشمرد که در کنار ارائه خدمات درمانی به مراجعان دیگر کشورها، جایگاه ایران نیز به آنان معرفی شود.
بهره‌برداری از 155 پروژه عمرانی سلامت‌محور از ابتدای دولت سیزدهم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه به برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از 27 پروژه عمرانی در ایام الله مبارک دهه فجر امسال،در مجموعه سلامت استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، 155 پروژه عمرانی سلامت‌محور، در حیطه‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و سایر حیطه‌ها با اعتباری نزدیک به هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.
او همچنین به برنامه‌های دانشگاه در زمینه توسعه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در شهر سلامت شیراز به‌عنوان یکی از اهداف درازمدت مجموعه سلامت استان پرداخت.
دعوت به جلب مشارکت در راه‌اندازی کارخانه‌های تولید دارو در فارس
تولید دارو از دیگر موضوعات مطرح‌شده از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست خبری بود و با بیان اینکه این توانمندی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی محسوب می‌شود از اصحاب رسانه خواست تا با توجه به ظرفیت مناسب موجود در فارس در زمینه راه‌اندازی کارخانه‌های دارویی، نسبت به جلب مشارکت در این حوزه اطلاع‌رسانی کنند. دکتر حسینی تأکید کرد: لازم است در نگاه به دستاوردهای انقلاب اسلامی به مسیر حرکت کشور نگاه کنیم؛ چراکه با وجود چالش ‌ا، بدنه کشور در حال پیشرفت بوده و باید با رویکرد امیدآفرین به این موضوع توجه شود. دکتر «مهرداد شریفی»، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «عباس رضائیان زاده»، معاون بهداشت، دکتر «سید ابوالفضل هاشمی اصل»، معاون توسعه مدیریت و منابع، دکتر «الهام کریمیان»، مدیر دارو و فرآورده‌های بیولوژیکی و مواد و دکتر «محمد مظلومی»، مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، دیگر مسئولان حاضر در این نشست خبری بودند که ضمن تبیین اقدامات هر حوزه از ابتدای دولت سیزدهم به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ دادند. این نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی