[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر زلزله بدون تخریب با جداگرهای دانش‌بنیان، روزنامه شیراز نوین

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به دانش فنی جداگرهای لاستیکی و اصطکاکی دست یافته است که به گفته وی بر خلاف نمونه‌های موجود می‌توان بدون تخریب سازه‌ها، آنها را در برابر زلزله مقاوم‌سازی کرد.
به گزارش ایسنا،‌ فرید علیدادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، جداساز لاستیکی و اصطکاکی را از دستاوردهای تحقیقاتی این شرکت دانست و گفت: این جداگرها با ترکیب فناوری دو نوع از جداسازهای معروف لاستیکی و لغزشی طراحی‌شده و در تولید آن حفظ مزیت‌ها و حذف معایب رعایت شده است.
وی اظهار کرد: در این محصول از لاستیک، پلیمر مصنوعی پلی تترافلوئورو اتیلن(Poly tetrafluoroethylene) یا PTFE و استنلس استیل استفاده شده است و با قرارگیری این لایه‌ها بر روی یکدیگر، به ضریب اصطکاک مناسبی برای این جداسازها رسیدیم. با استفاده از خاصیت فشردگی لاستیک، قابلیت بازگردانندگی این محصول را به وجود آوردیم.
علیدادی با تأکید بر اینکه این محصول تاکنون وارداتی بوده است، ادامه داد: این محصول در طول ۵ سال حدود ۲۰ میلیون دلار واردات داشته است.
مدیرعامل این شرکت خاطر نشان کرد: از این‌رو ما با هدف احداث کارخانه و راه‌اندازی تولید انبوه، اقدام به تولید این نوع جداگرها کردیم و در حال حاضر در حال نصب تجهیزات این کارخانه هستیم.
به گفته وی تأمین ۵۰ درصدی نیاز داخل هدف این شرکت در فاز اول است.
علیدادی در خصوص معایب جداگرهای مشابه موجود در بازار توضیح داد: یکی از مشکلات جداسازهای مشابه این است که در برابر مؤلفه قائم زلزله هیچ مقاومتی ندارند؛ به این معنا که لایه‌های جداگرها بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و بدون هیچ اتصالی میان بخش‌های بالایی و بخش‌های پایینی این لایه‌ها به تولید می‌رسند.
وی اضافه کرد: این عدم اتصال لایه‌ها باعث می‌شود که اگر سازه‌ای در نزدیکی گسل ساخته شود، با مؤلفه قائم زلزله مواجه خواهیم شد و وضعیت پرتابی را برای سازه ایجاد می‌کند.
مجری طرح گفت: ولی جداگرهای ساخته‌شده در این شرکت به دلیل هندسه خاصی که دارد، موجب می‌شود که حتی اگر سازه بر روی گسل ساخته شود، جدا شدن اجزا و لایه‌های جداگر از یکدیگر امکان‌پذیر نباشد.
علیدادی با بیان اینکه جداگرها یکی از بزرگترین و پرکاربردترین روش‌ها برای بهسازی سازه‌ها به شمار می‌روند، افزود: برای مقاوم‌سازی سازه‌های موجود می‌توان از این محصول بهره برد؛ البته روش‌های دیگری برای این منظور وجود دارد مانند استفاده از جک‌های فولادی و الیاف‌های حفاظتی و غیره و در هرکدام از این روش‌ها برای استفاده از سازه‌های موجود نیاز است تا سازه تخریب شود و ستون‌ها و تیرها تقویت شوند.
وی ادامه داد: ولی برای استفاده از جداساز لاستیکی لرزه‌ای ما نیاز به تخریب نیست و تنها در بالای ستون همکف و زیر همکف می‌توانیم از آن استفاده کنیم و نیروی زلزله را بر سازه کاهش دهیم. این جداسازها برای انواع سازه‌های مسکونی و صنعتی قابل کاربرد است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی