[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

همت عمرانی به کمربندی جنوبی رسید، روزنامه شیراز نوین

کلنگ عملیات اجرایی تقاطع‌های غیرهمسطح قائم و سفیر در کمربندی جنوبی شــیراز با حضور نماینــده عالی دولت در استان فارس و مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس و اصحاب رسانه به زمین زده شد. محمدهادی ایمانیه، اســتاندار فارس در این آیین با بیان اینکه یکی از مشکلات شهر شیراز ایمنی کمربندی جنوب شهر شیراز یا بزرگراه حضرت امام خمینی (ره) اســت، گفت: با توافقی که بین شهرداری شیراز، سازمان راهداری و راه و شهرسازی استان انجام شــد، این معضل مزمن‌شده قدیمی که منجر به تصادفات جرحی و فوتی می‌شد در حال برطرف شدن است. وی با اشــاره به کلنگ‌زنی دو تقاطع سفیر و قائم توسط اداره‌کل راه و شهرســازی اســتان فارس افزود: ایــن پروژه با ارزش تقریبی ۳۱۴میلیارد تومان برآورد هزینه توســط اداره‌کل راه و شهرسازی تأمین اعتبار شده است. اســتاندار فارس اظهار امیدواری کرد با وجود برنامه زمان‌بندی دوساله برای بهره‌برداری از این پروژه، با کاهش مدت‌زمان شش ماه طی زمان یک سال و نیم به بهره‌برداری برسد. ایمانیــه عنوان کرد: با توجه به نقش و اهمیت این دو پروژه در ایمنی کمربندی جنوبی، هر روزی زودتر پروژه را به بهره‌برداری برســانیم، توانسته‌ایم آمار کشــته‌های ناشــی از تصادف در این بزرگراه را کاهش دهیم. 
نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه عملیات اجرایی دو تقاطع قائم و سفیر هم‌زمان آغاز خواهد شد، اظهار کرد: ارزش تقریبی کل پروژه ایمنی و آسفالت و بهسازی کمربندی ۲هزار میلیارد تومان است که با مشارکت راهداری، شهرداری و راه و شهرسازی در حال انجام است. اســتاندار فارس با بیان اینکه ۶ روگذر یا تقاطع در این مســیر ۴۲ کیلومتری در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: طی تفاهم‌نامه سه‌جانبه شهرداری، راهداری و راه و شهرسازی، مسئولیت تأمین ایمنی ۱۸ کیلومتر این بزرگراه برعهده شهرداری شیراز قرار گرفته اســت و مســئولیت حدود ۲۴ کیلومتر نیز برعهده راهداری استان است. 
وظیفه نگهداری از کمربندی برعهده راهداری است 
ایمانیــه با بیان اینکــه وظیفه نگهــداری از کمربندی برعهده راهداری اســت، تصریح کرد: تأمین روشنایی برعهده اداره برق و سایر موارد کمربندی برعهده راهداری است. 
کمربندی شمالی از خان‌زنیان تا کوار 
نماینده عالی دولت در استان فارس درباره جایگزین مسیر فعلی کمربندی و احداث کمربندی شمالی شــیراز افزود: کمربندی جایگزیــن در حال طراحی اســت و به فاصلــه ۸۵ کیلومتر از خان‌زنیان تا کوار در نظر گرفته شده است و امیدواریم با مصوبه دولت و اســتفاده از ماده ۲۳ تأمین اعتبار از طریق تهاتر نفت و مولدسازی برای احداث این کمربندی انجام شود؛ چراکه هزاران میلیارد تومان هزینه این کار خواهد بود. او ادامه داد: این مســیر جایگزین می‌تواند کمک‌کننده برای قرار گرفتن این کمربندی در محدوده شهر و اتصال به کمربندی دوم باشد.
تردد حدود ۷۵ درصد خودروها در کمربندی، درون‌شهری است 
محمودرضا طالبان، مدیرکل راه و شهرســازی فارس نیز در حاشــیه آیین کلنگ‌زنی تقاطع قائــم در کمربندی جنوبــی شــیراز، گفــت: کمربنــدی جنوبــی یکــی از پرترددتریــن محورهای کلان‌شــهر شــیراز اســت که به دلیل شــکل گرفتن ســکونتگاه‌هایی پیرامــون آن، هــم‌اکنون حــدود ۷۵ درصد خودروهایی که از این محور تردد می‌کنند، درون‌شــهری و ۲۵ درصد برون‌شهری است. این مدیر ارشــد راه و شهرسازی استان افزود: این تداخل تردد خودروهای سبک و سنگین در این محور منجر به بروز تصادفات و تلفات در کمربندی شده است. طالبان با بیان اینکه در راستای کاهش مشکلات این کمربندی توافقاتی بین شــهرداری شــیراز، راهداری و راه و شهرســازی صورت گرفته است، عنوان کرد: کمربندی جنوبی ۴۲ کیلومتر طول دارد که بر اســاس این توافق، ۱۸ کیلومتر از کمربندی که در محدوده شــهری قرار دارد، برای ایمن‌ســازی در اختیار شــهرداری شــیراز و ۲۴ کیلومتر باقی‌مانده در اختیار راهداری قــرار گرفت و ســاخت دو تقاطع نیز برعهده راه و شهرســازی قرار گرفت. طالبــان اظهار کرد: طراحــی دو تقاطع ســفیر و قائم انجام و مناقصه آنها برگزار شــده است و انتخاب پیمانکار صورت گرفت و طی برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، این دو تقاطع در مدت ۱۸ ماه ساخته می‌شود و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس خاطرنشان کرد: ۶ تقاطع در مســیر کمربندی در ســنوات در نظر گرفته شده است که تاکنون دو تقاطع توســط راه و شهرســازی ساخته شده و دو تقاطع برعهده شــهرداری شــیراز بود که احداث شده است و کلنــگ دو تقاطع دیگر توســط راه و شهرســازی به زمین زده شده است. طالبان با بیــان اینکه طراحی این دو تقاطع مانند تقاطع شــهیدان یغمور اســت، گفت: ایــن تقاطع به دلیــل ارتباط شهرک‌های جنوبی و شمالی کمربندی ایجاد یک رینگ، شامل یک پل ســه‌دهانه است که تقاطع قائم چهار رمپ و سفیر سه رمپ دارد. این مدیر ارشد راه و شهرسازی با بیان اینکه همراه با کمربندی جنوبی، رینگ دوم شــهر شــیراز یا همان کمربندی شمالی در کمیسیون ماده ۲۳ در حال بررسی است، تصریح کرد: کمربندی دوم شــیراز حدود ۸۵ کیلومتر طول دارد، کمربندی شرق پل فسا را به خرامه متصــل می‌کند که چند ســالی به دلیل مشــارکت نیمه‌تمام مانده که در حال تلاشیم تا با برگزاری مناقصه و مشخص شدن پیمانکار دوباره کار آغاز شود. به گفتــه طالبان، پیشرفت فیزیکی این پروژه در حــال حاضــر ۳۵ درصد است که با شروع کار طی دو سال ساخته خواهد شد. او در پاسخ بــه این پرسش که امکان افزایــش تراکم طبقات در شــهرک‌های اطراف کمربندی وجود دارد، عنوان کرد: اساســاً میانگین طبقات ما در شــهر شــیراز یک و نیم طبقه اســت که از میانگین دیگر اســتان‌ها کمتر بوده و این برای یک کلانشهر کم است. طالبان تصریح کرد: تدابیری اندیشــیده شده که خیلی از پهنه‌ها برای افزایــش تراکم آورده شــود. همچنین در شــهرک‌های اطراف کمربندی ایــن آمادگــی را داریم که مواردی که شــهرداری اعلام می‌کند، در کمیســیون ماده ۵ مورد ارزیابی قرار گیرد و تراکم افزایش 
یابد. 
فارس، رتبه اول تأمین زمین نهضت ملی مسکن 
مدیرکل راه و شهرســازی فارس به طرح نهضت ملی مســکن اشــاره و ابراز کرد: استان فارس رتبه نخست تأمین زمین را در کشــور کسب کرده است؛ به طوری که حدود ۳هزار و ۳۱ هکتار زمین تأمین شده است و حدود یک‌هزار و ۳۳ هکتار نیز مراحل نهایی اخذ مجوزهای قانونی را به زودی دریافت می‌کنند که شامل ۹۷هزار واحد پروژه است. وی اعلام کرد: تاکنون ۷۰هزار نفر متقاضی مسکن ۴۰میلیون نخست آورده را واریز کرده‌اند، برای حدود ۵۵هزار واحد پروانه ساختمانی صادر شده و ۴۸هزار واحد در حال اجرای فونداسیون است که فونداسیون ۲۰هزار واحد به اتمام رسیده و ۲۸هــزار واحد هم در حال اجراست. طالبان عنوان کرد: برای رفع کمبود زمین متقاضیان نهضت ملی مســکن در شیراز ۴ شهرک در حال نهایی‌شدن است که دو شهرک طرح نهایی شده است. 
جهاد در ساخت بزرگراه 
طالبان در ادامه با اشــاره به ســایر پروژه‌هــای دهه فجر این اداره‌کل بــا بیان اینکه تا پایان ســال ۴۰ کیلومتر بزرگراه به بهره‌برداری می‌رســد، عنوان کرد: تاکنون ۵ و نیم کیلومتر در محور کوار- فیروزآباد به بهره‌برداری رســید که ۷ کیلومتر دیگر از این مســیر باقی مانده و پیمانکار در حال کار است که ۱۵۰میلیارد تومان مطالبات اوست. بر اساس این گزارش، به پیشنهاد استاندار فارس و مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، کلنگ این پروژه به دست استاندار فارس و خبرنگاران به زمین زده شد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی