[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

رصد توان مالی نامزدها در سامانه انتخابات، روزنامه شیراز نوین

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: ۱۲۷ نفر از نمایندگان ادوار نهم و دهم و ۲۴۲ نفر از نمایندگان دوره یازدهم مجلس برای حضور در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شدند. به گزارش ایرنا، محسن اسلامی با اشاره به رد صلاحیت تعدادی از نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در انتخابات دوره دوازدهم، اظهار داشت: در مجموع ۱۲۷ نفر از نمایندگان ادوار نهم و دهم تأیید صلاحیت شدند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: همچنین ۲۸۷ نفر از نمایندگان دوره یازدهم مجلس در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کردند که از این تعداد، ۲۴۲ نفر تأیید و ۲۲ نفر عدم تأیید دریافت کردند و ۵ نفر از ادامه حضور در انتخابات انصراف دادند.
اسلامی ادامه داد: از آنجا که تا ۳۰ بهمن‌ماه افراد رد صلاحیت شده فرصت اعتراض دارند و شورای نگهبان پس از هفت روز نظر نهایی را برای تأیید یا رد آنها اعلام خواهد کرد، همچنان باید منتظر باشیم؛ به جهت اینکه برخی از نمایندگان ممکن است رد اولیه باشند و مجدداً تأیید شوند.
دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه قانون بر نظارت استصوابی تأکید دارد، گفت: شورای نگهبان در همه مراحل حضور دارد. اما صرفاً آن دسته از متقاضیان داوطلبی انتخابات که در هیئت‌های اجرایی تأیید و در شورای نگهبان عدم تأیید و عدم احراز دریافت کردند، امکان اعتراض دارند.
اسلامی درباره آمار تأیید صلاحیت ‌شده‌ مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: امسال تعداد افراد تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان حد نصاب جدیدی را به خود اختصاص داد و در این مرحله حدود ۱۵هزار تأیید صلاحیت شدند.
وی افزود: از آنجا که تا شب گذشته افرادی که از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت نشده بودند، فرصت اعتراض داشتند، در مجموع ۲۹۴ نفر اعتراض خود را ثبت کردند و طبق قانون از روز سه‌شنبه به مدت هفت روز شورای نگهبان فرصت دارد برای آن دسته از داوطلبانی که شورای نگهبان عدم تأیید لحاظ کرده، موارد را بررسی کند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور بیان کرد: در خبرگان هم ۱۴۴ نفر تأیید نهایی شده‌اند که از ۲۵ بهمن امکان فعالیت تبلیغاتی برای آنها متصور است و این موضوع به همه ستادهای انتخابات استان‌ها اعلام شده است.
اسلامی ادامه داد: تفاوت فرصت تبلیغات خبرگان با مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون در همین زمان ۱۵ روز است؛ به این نحو که این فرصت برای مجلس شورای اسلامی از سوم تا ۹ اسفند و برای خبرگان از ۲۵ بهمن تا ۹ اسفند خواهد بود.
وی اضافه کرد: امسال به لحاظ اینکه صدا و سیما طرح ابتکاری کانال‌های تلویزیونی را کلید زد، از روز دوشنبه همه ۱۵هزار کدهای نامزدی مجلس شورای اسلامی به همه نامزدهای تأیید صلاحیت شده ارسال کردیم و برای خبرگان هم این کار انجام شده است. سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: این فرایند در جدول زمان‌بندی خود به خوبی انجام می‌شود و امید است نامزدها نیز با پیروی و رعایت قانون، دستورالعمل تبلیغات فرایند اجرایی را تکمیل کنند تا این کار به نحو احسن جلو برود. اسلامی درخصوص فرایندهای اجرایی نیز توضیح داد: روز دوشنبه جلسه‌ای با حضور فرمانداران، استانداران و وزیر کشور در ستاد انتخاباتی و همایشی نیز به صورت وبیناری و حضوری برگزار شد و بررسی و کنترلی نسبت به فرایندها و آمادگی کامل در استان‌ها نسبت به برگزاری انتخابات شکل گرفت و امید است همه شرایط به شکلی باشد که انتخابات ۱۱ اسفند به خوبی و به نحو احسن انجام شود.
وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور می‌تواند یک‌هشتم حوزه‌های انتخابی دارای تعدد کرسی را با تأیید شورای نگهبان به صورت الکترونیکی برگزار کند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: ۲۰۸ حوزه انتخابیه داریم که ۱۷۴ حوزه تک‌کرسی و بقیه متعدد هستند. از این ۳۴ حوزه تقریباً ۴ حوزه، یک‌هشتم را پوشش می‌دهد که آبادان، رشت، قم و ملایر ۴ حوزه انتخابیه ما هستند که فرایند فرهنگ‌سازی، ترویج یا آموزش رأی الکترونیکی را دنبال می‌کنیم.
اسلامی یادآور شد: در راهپیمایی ۲۲ بهمن در برخی از اماکن به صورت آموزشی نحوه رأی‌گیری الکترونیکی برای این ۴ شهر تجربه شد تا در روز رأی‌گیری مشکلی در این حوزه‌ها وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: هزار و ۷۰۰ شعبه در این ۴ حوزه انتخابیه داریم. ما برای اینکه مردم در صف نباشند و سهولت رأی‌گیری اتفاق بیفتد، برای هر شعبه ۵ صندوق الکترونیکی در نظر گرفته شده و این امکان فراهم است که رأی‌دهندگان به سهولت رأی خود را بیندازند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: البته در خصوص پوشش، آنتن‌دهی و مواردی از این قبیل ممکن است مشکلاتی اتفاق بیفتد؛ اما ما سعی کرده‌ایم به گونه‌ای طراحی کنیم که این ۴ حوزه به لحاظ زیرساخت فناوری، حوزه‌های مطلوبی باشند. همچنین سعی شده عوامل اجرایی، کاربرها و مجموعه ستاد انتخابات وقت بیشتری را صرف کنند تا کمترین مشکل را داشته باشیم.
اسلامی بیان کرد: تاکنون دو رزمایش داشتیم و دو رزمایش دیگر نیز در طول این مدت خواهیم داشت که چالش کمتری داشته باشیم. مانورها هم بر اساس قاعده در حال انجام است.
وی درباره اقداماتی که انجام آنها برای نامزدها ممنوع است، اظهار کرد: دستورالعمل تبلیغات توسط هیئت اجرایی مرکزی تصویب و به همه ستادهای انتخابات کشور ابلاغ شده است.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: همایش نامزدها طی ۲ هفته در سراسر کشور برگزار و قانون انتخابات و فرایندهای ارائه شده در دستورالعمل تبلیغات برای اطلاع آنها تشریح شد.
اسلامی عنوان کرد: ما در دستورالعمل تبلیغات، تبلیغات مجاز و تبلیغات غیرمجاز را داریم. تبلیغات مجاز در عرصه حقیقی، واقعی و عرصه مجازی و تبلیغات غیرمجاز در همین دو عرصه بر اساس قانون تبیین شده است.
وی با اشاره به اینکه قانون در این دوره سامانه شفافیت را مطرح کرده که موضوع جدیدی است، تصریح کرد: همچنین یک سامانه مالی انتخابات برای نامزدها رونمایی شده و اکنون همه نامزدها به این سامانه وارد و شماره حسابی برای انجام هزینه برپایی ستاد انتخابات، تجمعات، تبلیغات مجاز و عوامل اجرایی ارائه کرده‌اند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: نامزدها باید هرگونه هزینه‌ای نسبت به تبلیغات در این ایام داشته باشند را در این سامانه ثبت کنند؛ به عنوان مثال نامزدی که در حال تدارک ستادهای انتخاباتی است یک ستاد انتخابات اصلی و همچنین یک ستاد فرعی دارد که باید اینها را اجاره کند، لذا نامزد باید هرگونه هزینه‌ای نسبت به تبلیغات در این ایام داشته باشد را در سامانه مالی انتخابات ثبت کند.
اسلامی یادآور شد: فرایندهای مالی در این دوره از انتخابات در تبلیغات باید کاملاً شفاف باشد و حتماً در این سامانه ثبت شود. این سامانه ما را ملزم می‌کند که همه فرایندهای مالی توسط هیئت اجرایی و هیئت نظارت رصد شود تا اگر نامزدی یک مکان را اجاره کرده اما هیچ‌گونه سندی در آن سامانه ثبت نکرده، به او تذکرات لازم داده شود.
وی ادامه داد: در کنار این سقفی هم برای این سامانه مالی انتخاب شده که نامزد نباید از این سقف تجاوز کند تا از ریخت و پاش‌هایی که در ادوار گذشته اتفاق می‌افتاد، در این دوره جلوگیری شود.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: صدا و سیما، پیام‌رسان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در این دوره امکانات خود را در اختیار نامزد قرار داده‌اند که هم برای آنها مقرون به صرفه است و هم اینکه هزینه‌ها کنترل شده و کاهش می‌یابد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی