[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اتفاقاً نسبت به قصه صمد بهرنگی نوستالژی نداشتم!، روزنامه شیراز نوین

حجت هاشمی که این روزها نمایش «ماهی سیاه کوچولو» را در تالار هنر روی صحنه می‌برد، گفت که برخلاف عموم، نسبت به قصه صمد بهرنگی نوستالژی خاصی نداشته، بلکه در بزرگسالی و هم‌زمان با تدریس در مدرسه با این داستان ارتباط برقرار کرده است.
به گزارش ایسنا، این کارگردان هم‌زمان با اجرای نمایشش ابراز خشنودی کرد که این اثر نمایشی، تماشاگرانی از ۳ تا ۸۰ ساله دارد و هر یک از گروه‌های سنی، ارتباط خاص خود را با آن برقرار می‌کنند.
هاشمی که این نمایش را با متنی از نسرین خنجری اجرا می‌کند، درباره انتخاب قصه‌ «ماهی سیاه کوچولو» برای اجرای نمایشش گفت: قصه صمد بهرنگی از همان ابتدای اَمر برای من پر از تصویر و جادو بود، اما نحوه‌ مواجه شدن من با قصه‌ برعکس عموم، در کودکی و نوجوانی نبود و می‌شود گفت من از قبل نسبت به این قصه حس نوستالژی و عجیب و غریبی هم نداشتم.
او اضافه کرد: سال‌هاست در کنار تحصیل و فعالیت‌های فضای حرفه‌ای تئاتر با دانش‌آموزان مدرسه هم نمایش کار می‌کنم و این برایم موهبت بزرگی است که بتوانم در فضای بچه‌ها زیست کنم. در واقع انتخاب و خوانش قصه‌ «ماهی سیاه کوچولو» هم در یکی از این کلاس‌های مدرسه اتفاق افتاد، که بعد از تحلیل و گفت‌‌وگوهای زیادی که در کلاس داشتیم، متوجه شدم‌ بچه‌ها با متن ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند و از طرفی دیگر، خودم به شدت با فضاسازی و تصویرسازی که در ذهنم بعد از خواندن قصه جاری شده بود، ذوق‌زده شدم.
این کارگردان با ارائه توضیحی درباره روند آماده‌سازی این نمایش افزود: بعد از آن با بچه‌های مدرسه روی متن و نمایش کار کردیم و در مسابقات کشوری هم مقام اول را آوردیم، اما حتی بعد از این پایان خوش هم این قصه برایم تمام نشد و تا چندین سال در گوشه‌ای از ذهنم جا خوش کرده بود و دلم می‌خواست در فضاهای جدی‌تری «ماهی سیاه» را به نمایش بگذارم. سرانجام از اوایل تیر ماه سال ۱۴۰۱ دوباره تصمیم به اجرا، این‌بار با گروه بزرگسال، گرفتم.
هاشمی با ارائه توضیحاتی درباره روند نگارش نمایشنامه «ماهی سیاه کوچولو» براساس قصه مشهور صمد بهرنگی، ادامه داد: ابتدا قصه نیاز به بازنویسی و تبدیل‌ شدن به نمایشنامه داشت که توسط نسرین خنجری تکمیل شد. بعد از آن هم گروه نمایشی را رفته‌رفته گسترش دادیم. بابک نیوشادان هم برای آهنگ‌سازی و ترانه‌سرایی به گروه پیوست و شروع به تمرین و تصمیم به حضور در جشنواره‌ تهران مبارک گرفتیم. در واقع برای من «ماهی سیاه کوچولو» از پُشت نیمکت‌های مدرسه ظاهر شد و راهش را آغاز کرد و دغدغه‌ تماشای اجرایش هر روز برایم پُررنگ‌تر و جدی‌تر شد.
او در پاسخ به اینکه چه مؤلفه‌هایی را برای کارگردانی اثر در نظر گرفتید تا برای مخاطب کودک و نوجوان مناسب باشد، توضیح داد: همان‌طور که گفتم، قصه‌ «ماهی سیاه کوچولو» برای من پر از تصویر و جادو بود و از سوی دیگر دغدغه‌ این را داشتم که جای تصویر و خیال‌بازی در تئاترهای کودک و نوجوان خالی است و با توجه به تجربیاتی که در مدرسه با این گروه‌های سنی داشتم، می‌دانستم که می‌توانند ارتباط خوبی با این گونه نمایش‌ها بگیرند. بنابراین فرصت را غنیمت شمردم و سعی کردم تصویرهای ذهنی‌ام را بروز دهم. البته ناگفته نماند که این قصه بسیار دستم را برای رؤیاپردازی و تصویرسازی باز گذاشته بود.
هاشمی در پاسخ به اینکه مخاطبان کودک و نوجوان به چه میزان با اثر ارتباط برقرار کرده‌اند؟ توضیح داد: این پرسش، پاسخی نسبی دارد؛ چراکه ممکن است شکل سلیقه و اصلا سطح ارتباطی هر فردی متفاوت باشد، اما خوشبختانه در طول اجراهایی که داشتیم، از سمت اکثر مخاطبان کودک، نوجوان و بزرگسال بازخورد خیلی مثبتی گرفتیم و نکته‌ قابل‌توجه اینجاست که فکر می‌کنم نمایش ما محدودیت سنی‌ خاصی را در برنمی‌گیرد، زیرا از بازخوردها و مصاحبه‌های بعد از پایان اجرا دریافت کردیم تماشاگران ما از ۳ سال تا ۸۰ ساله برداشت خاص خودش را از نمایش دارد که من این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم بتوانیم در ادامه‌ راه، مخاطبان بیشتری و تجربه‌های ناب‌تری داشته باشیم.
هاشمی درباره چالش‌هایی که برای اجرای این نمایش داشته است، گفت: می‌توانم بدون اغراق بگویم دقیقاً مانند قصه‌ای که خود صمد بهرنگی نوشته، تمام مسیر «ماهی سیاه کوچولو» تا به امروز پر از چالش بود و هست؛ از حضور در جشنواره‌ عروسکی تهران مبارک و اتفاقات اجتماعی سیاسی بگیرید تا گرفتن مجوز و رسیدن به صحنه‌ تالار هنر. من و در ادامه گروه نمایشیِ پُرتلاش «فی‌فی» سفری را با «ماهی سیاه کوچولو» شروع کردیم و ادامه دادیم که دقیقاً چه روی صحنه، چه در اتفاقات و جریانات پشت ‌صحنه با چالش‌های زیادی روبه‌رو شد، اما همگی هم‌دلانه به خاطر عشقی که به ماهی سیاه داشتیم، در کنارش ماندیم و به مسیر و سفرمان ادامه دادیم.
او اضافه کرد: گروه‌ِ نمایشی «فی‌فی»، رسیدن به دریای آبی را محال نمی‌داند، بلکه سعی و اُمید دارد که بتواند به مسیر خودش ادامه بدهد و در دریای آبیِ خیال‌انگیز تئاتر، مخاطبان بیشتری را ملاقات و در آنها انگیزه‌ سفر کردن و شجاعتِ رسیدن به رؤیاهایشان را زنده کند. به قول ماهی سیاه کوچولو «همه‌ش که نباید فکر کرد. راه که بیفتیم، ترس‌مان به کُلی می‌ریزد.» هاشمی در پایان از سامان خلیلیان و هادی حجازی‌فر که در مسیر گرفتن سالن و مجوز با او همراهی و همکاری کرده‌اند، سپاسگزاری کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی