[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

امید شیرازی‌ها به آینده طلایی‌پوشان، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
ممکن است ساعت 5 عصر امروز، فجر شهید سپاسی به هر دلیلی نتواند از مصاف خانگی با سایپا با دست پر خارج شود؛ آن وقت ممکن است اختلافش با منطقه صعود به 8 یا 9 امتیاز نیز افزایش پیدا کند. این تیم هفته گذشته هم در آخرین ثانیه‌ها دو امتیاز ارزشمند را در رشت و برابر تیمی از انتهای جدول از دست داد.
از طرفی، طلایی‌پوشان حتی اگر امروز پیروز شوند و رقبایشان هم شکست بخورند، همه می‌دانیم که کار سختی تا پایان فصل برای صعود خواهند داشت. رقبا بسیار مسلح و آماده وارد شده‌اند و برخی از آنها ممکن است برای رسیدن به لیگ برتر دست به هر کاری بزنند.
همان‌طور که در برخی مسابقات فصل جاری، اشتباهات داوری به شکلی غیرمعمول علیه نماینده شیراز رخ داده است که هر قدر بخواهیم خوش‌بین باشیم، باز هم نمی‌توانیم به راحتی آنها را هضم کنیم.
 سقوطی که بانی خیر شد!
بنابراین نمی‌توان در پایان فصل، تمام قضاوت‌ها را براساس نتیجه‌ای که حاصل شده است، انجام داد؛ همان‌طور که سه سال پیش، زمانی که فجر فجر شهید سپاسی راهی لیگ برتر شد، مشخص بود مشکلاتی در باشگاه وجود دارد که کار را در لیگ برتر بسیار سخت می‌کند. همین اتفاق هم افتاد و فجر شهید سپاسی با بدترین عملکرد تاریخ خود در لیگ برتر و سقوط به لیگ یک، هواداران خود را پشیمان کرد!
با تغییراتی که پس از همان سقوط در باشگاه ایجاد شد، امید به ایجاد تحول مثبت نیز پدید آمد. 
حال با گذشت حدود 18 ماه از این تغییرات، به دلایلی و به صورت مشروط می‌توان به آینده این باشگاه امیدوار بود؛ به بازگشت به روزهای خوب و حتی بهتر از آن. 
اتفاق خوبی که در آغاز به کار مدیریت جدید انجام شد، انتخاب یک مربی جوان و البته محبوب در بین هواداران فجر فجر شهید سپاسی بود؛ مهدی رجب‌زاده که یک سال قبل با تیم کاملاً جوان و بدون مهره «قشقایی» انگیزه‌ها و توانایی خود را اثبات کرده بود، روی نیمکت این تیم نشست.
با وجود فراز و نشیب‌هایی که در فصل اول از فجر شهید سپاسی شاهد بودیم، اما رجب‌زاده توانست تیمش را حتی تا آخرین روز، مدعی صعود نگه دارد.
 این روند قابل قبول است
در فصل جاری، عملکرد فجری‌ها نسبت به فصل گذشته بهتر بوده، اما رقبای سرسخت‌تری هم وجود دارند که کار این تیم را برای صعود سخت‌تر کرده‌اند.
در مجموع می‌توان عملکرد رجب‌زاده را روی نیمکت فجر شهید سپاسی، مثبت توصیف کرد؛ هر چند انتقاداتی نسبت به برخی واکنش‌های او، به خصوص در کنفرانس های مطبوعاتی پس از مسابقات و برخی صحبت‌های این مربی جوان نسبت به همکاران خود در سایر تیم‌ها مطرح است که به نظر می‌رسد در این زمینه نیز شاهد آرامش بیشتر رجب‌زاده هستیم.
بنابراین انتخاب مهدی رجب‌زاده به‌عنوان مسئول فنی زردپوشان، بعید است که مورد انتقاد اهالی فوتبال و به خصوص هواداران این تیم شیرازی باشد.
 احیای تیم‌های پایه
رها شدن تیم‌های پایه فجر شهید سپاسی، مسئله دیگری بود که در سال‌های گذشته همواره مورد انتقاد اهالی فوتبال قرار گرفته بود. فجری که سال‌ها به‌عنوان کارخانه بازیکن‌سازی کشور مطرح بود و تیم‌هایش در رده‌های سنی مختلف در فوتبال ایران آقایی می‌کردند، به طور کامل تعطیل شده و برخی از آنها به سایر مدارس فوتبال شهر، اجاره داده می‌شدند!
فجر شهید سپاسی عملاً قدرت بازیکن سازی و ستاره‌پروری خود را از دست داده بود و نه قادر به استفاده از محصولات خود بود و نه می‌توانست از فروش آنها درآمدی کسب کند.
اما حالا شاهد هستیم که این باشگاه در تمامی رده‌های سنی فعال شده است و مدیریت و هدایت این تیم‌ها نیز به مربیان خوش‌نام و کاربلد شهرمان سپرده شده است.
البته هنوز زمان آن نرسیده که بتوان قضاوت دقیقی در خصوص عملکرد تیم‌های پایه ارائه داد و برای دیدن محصولات آن، باید صبر کنیم. اما صرف راه‌اندازی این تیم‌ها را می توان به فال نیک گرفت.
بنابراین یکی از شروط امیدواری به فجری‌ها، تداوم در امر رسیدگی صحیح و اصولی به فوتبال پایه است.
 سلامت اخلاقی و مالی
در نظر گرفتن اصول اخلاقی و سلامت کاری، یکی دیگر از چیزهایی است که برای یک تیم ورزشی؛ به خصوص تیمی که عنوان شهید را به همراه دارد، از واجبات به شمار می‌رود.
به نظر می‌رسد در این زمینه هم شاهد اتفاقات خوبی در باشگاه فجر شهید سپاسی هستیم و در یکی دو سال اخیر، اتفاقی را در این زمینه مشاهده نکرده‌ایم. فجر شهید سپاسی برخلاف بسیاری از تیم‌های فوتبال کشور؛ به خصوص در لیگ یک، توجهی به مسائل حاشیه‌ای نداشته و به‌جز چند مورد در کنار زمین که می‌توان آنها را موارد طبیعی در دنیای فوتبال در نظر گرفت، شاهد رخ دادن اتفاق خاصی نبوده‌ایم.
با این‌حال، لازم است دست‌اندرکاران باشگاه همواره با حساسیت زیادی این موضوع را دنبال کنند تا درست برخلاف آنچه در کلیت فوتبال کشورمان شاهد هستیم، فجر شهید سپاسی را همیشه عاری از آلودگی‌های مالی و اخلاقی ببینیم.
 تحقق وعده بومی گرایی
یکی دیگر از ملزومات امیدوار ماندن به آینده فجر شهید سپاسی، تحقق وعده‌های روز اول مدیریت و کادر فنی این تیم مبنی بر توجه ویژه به سرمایه‌های بومی است.
شاید تحقق این وعده در کوتاه‌مدت کار راحتی نبوده باشد، اما این توقع وجود دارد که از ابتدای فصل آینده، شاهد نتایج استعدادیابی باشگاه در بین فوتبالیست‌های جوان سراسر استان و البته کارهایی که در رده‌های پایه باشگاه صورت گرفته است، باشیم.
پرداختن این موضوع نه تنها اهمیت ویژه‌ای برای ورزش فارس دارد و حق مسلم جوانان استان است، بلکه منفعت زیادی هم برای خود باشگاه در پی خواهد داشت. بازیکن بومی، قطعاً هزینه کمتری روی دست باشگاه خواهد گذاشت و تجربه ثابت کرده است که این بازیکنان تداوم و ماندگاری بیشتری هم دارند.
ضمن اینکه فجر شهید سپاسی باید حتی از سال‌های خوب گذشته خود عبور کرده و به جایی برسد که به‌جای بازیکنان سرباز، شاکله این تیم را بازیکنان شیرازی تشکیل دهند. بازیکن سرباز نیز به‌عنوان یک آپشن ارزشمند می‌توانند در مقاطع یک تا دو ساله به کمک تیم بیایند.
 آشتی دادن هوادار با سکوها
و بالاخره از هر چه بگذریم، باید به مسئله مهم «هواداران» بپردازیم؛ هوادارانی که در طول یک دهه اخیر، رفته‌رفته از تعدادشان کاسته شد. چه روی سکوها و چه به طور کلی در بین عموم مردم شهر، شاهد قهر با تیم‌های شیرازی بودیم؛ قهری که عدم نتیجه‌گیری، تنها یکی از علت‌هایش بود.
بروز برخی رفتارها روی سکوها و به طور کلی بی‌توجهی و نگاه داشته نشدن شأن و احترام هواداران، دلایل عمده کاهش تماشاگران بود.
این انتظار جدی از دست‌اندرکاران باشگاه فجر شهید سپاسی وجود دارد که به شکلی جدی پیگیر بازگرداندن تماشاگران به سکوها باشند. 
تردیدی نیست که یک تیم با هوادارانش زنده است و هرچه سکوها شلوغ‌تر باشد، احتمال موفقیت تیم نیز افزایش خواهد یافت.
برنامه‌ریزی برای استفاده از تماشاگران در بازی‌های خارج از خانه نیز یکی از مسائل مهمی است که می‌تواند توسط مدیریت باشگاه بررسی شود تا در صورت به صرفه بودن و داشتن توجیه مالی، در دستور کار قرار بگیرد.
فراهم کردن حداقل امکانات رفاهی، تبلیغات برای اطلاع‌رسانی مسابقات و توجه و استفاده از نظرات هواداران، دیگر راه‌هایی است که می‌تواند عموم فوتبال‌دوستان شیرازی را دوباره با سکوها آشتی دهد.
باید منتظر بمانیم و ببینیم فارغ از نتایجی که در زمین رخ می‌دهد، باشگاه فجر شهید سپاسی تا چه حد می‌تواند در زمینه‌های مختلف موفق عمل کرده و امیدواری‌های ایجادشده را به نتیجه برساند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی