[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

امیدآفرینی در شهر زیرزمینی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به همت شهرداری کلان‌شهر شیراز، مراسم افتتاح پل شماره ۳ احمد بن موسی(ع)- نواب- کمربندی و پروژه تکمیل تونل غربی فاز یک خط ۲ مترو شیراز، ایستگاه رحمت، جایگاه تبادل خطوط (کراس‌اوور) و ایستگاه دولت خط دو مترو برگزار شد. این مراسم صبح دوشنبه ۷ اسفندماه با حضور وزیر کشور، استاندار فارس، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار کلان‌شهر شیراز، فرمانده انتظامی استان فارس، و جمعی از مقامات مسئول با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 تقدیر وزیر کشور از عملکرد جهادی شهرداری شیراز
وزیر کشور در افتتاح ایستگاه دولت و رحمت خط ۲ مترو و پل شماره سه تقاطع احمد بن موسی(ع)- نواب- کمربندی گفت: همه دستگاه‌ها در موضوع پیشرفت کشور همدل و هم‌پیمان هستند. احمد وحیدی خاطرنشان کرد: اینکه در یک‌فصل این مقدار پروژه افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود و با اعتبار بالایی همراه است، قابل‌توجه است. وی افزود: کارهای بسیار ارزشمندی در سطح استان فارس و کلان‌شهر شیراز انجام ‌شده است و یکی از کارهای خیلی خوبی که انجام‌ شده، اجرا و افتتاح هم‌زمان ۳۴۸ پروژه در قالب ۴۴هزار و ۶۷۶میلیارد تومان توسط شهرداری و شورای اسلامی شیراز است که جای تقدیر دارد. وی تصریح کرد: این اتفاقات محصول همدلی و هماهنگی است و امروز تمامی قوای مجریه، مقننه، قضائیه و دستگاه‌های مختلف نظیر شهرداری‌ها، همدل، هم‌پیمان و هم‌داستان در موضوع پیشرفت کشور هستند.وزیر کشور با اشاره به برنامه‌هایی که قرار است در شهر شیراز در حوزه حمل‌ونقل ریلی توسط شهرداری انجام شود، عنوان کرد: خط ۴ به‌عنوان پروژه جدیدی که موردتأیید است و انتهای خط ۳ به طول ۹ کیلومتر که به شهر صدرا می‌رسد، به‌زودی نهایی می‌شود و همچنین خط اتوبوس برای دانشجویان صدرا که از مطالبات آنها بود، به‌زودی انجام می‌شود. وحیدی با تأکید بر اینکه پرداختن به محلات مهم است و شیراز شهر راز و جنت‌تراز است، اظهار کرد: شهر راز امروز دارای عناصر و مؤلفه‌های مهم فرهنگی است و این شهر را به شهر شعر و ادب تبدیل کرده است و مردم با مفاهیم بلند معنوی و الهی سروکار دارند و این سطح توقعات را از حیث فعالیت‌های مختلف در حوزه فرهنگی و ادبی شهر بالا می‌برد. مقام عالی وزارت کشور با اشاره به اینکه شیراز، شهر ملاصدرا عارف و فیلسوف حکمت متعالی است، یادآور شد: در تاریخ به‌پای ملاصدرا نداریم و اینجا شهر ادبا، شهر ملاصدرا و حافظ و سعدی است و لذا شیراز، شهر جنت‌تراز باید همه زیبایی‌ها را داشته باشد. وی با اشاره به برخی از مشکلات محلات نیز گفت: شهرداری شیراز برای رفع این مشکلات مانند آسفالت و زیباسازی اقدام داشته است و ۳میلیون مترمربع در سطح شهر شیراز آسفالت انجام ‌شده که کار ارزشمندی است. وحیدی با اشاره به دسته‌بندی محلات برای رفع مشکلات بر اساس برنامه زمان‌بندی عنوان کرد: باید با برنامه‌ریزی و خدماتی نظیر آب و فاضلاب و آسفالت، برای رفع محرومیت چهره مناطق حرکت شود و شاهد مؤلفه‌های شهری باشیم و در شهر جنت‌تراز نباید شاهد معضلاتی نظیر آسیب‌های اجتماعی، تکدی‌گری و... باشیم و در مقابل باید نشاط و شادی در همه محلات موج بزند. وزیر کشور افزود: در کنار بحث فرهنگی و مؤلفه‌های فرهنگی، از نظر کالبدی هم شهر باید مناسب و شهر جنت‌تراز باشد و بین شهرهای دیگر رقابت ایجاد شود و مرتباً درجات بالاتری را به خود اختصاص دهند. وحیدی خاطرنشان کرد: مشکلات کوچک هم مشکل است و هر موضوعی که برای شهروند مشکل قلمداد شود، مشکل ماست و مردم باید احساس کنند که تمامی امکانات در راستای رفع نیازهای آنهاست؛ کما اینکه به این شکل هم است. وی با اشاره به بهره‌گیری از ایده‌های مردم برای رفع مشکلات شهری و احصای آن گفت: باید برای این ایده‌ها منابعی پیش‌بینی شود تا ایده‌های مردم دنبال شود و منابع پشتیبانی و کمک کند ایده‌های مردم به منصه حضور برسد. وزیر کشور بیان کرد: احساس یکی بودن بین مردم و مسئولان، به‌خصوص در حوزه شهری بیش از گذشته مورد نیاز است و باید بدانند آنچه مردم می‌خواهند، مسئولین می‌خواهند و آنچه مسئولین می‌خواهند، نیاز مردم است و احساس رضایت دوطرفه ایجاد شود. وحیدی با اشاره به انتخابات پیش رو نیز گفت: با حماسه‌سازی مردم در سر صندوق‌های رأی نشان می‌دهند که خدمات خدمتگزارانشان را می‌بینند و پیوستگی بین ملت و مسئولان بیش ‌از پیش در انتخابات جمعه ۱۱ اسفندماه رقم خواهم خورد. وی در پایان از استاندار فارس، شهردار شیراز، اعضای شورای شهر و نیروهای شهرداری که با همدلی و وفاق در شهر تلاش می‌کنند، تشکر و قدردانی کرد.
 وحدت رمز پیشرفت است
در ادامه این مراسم، استاندار فارس گفت: شهردار شیراز با درایت شهر را مدیریت می‌کند و شورای اسلامی شهر با جدیت و بدون حاشیه از فعالیت‌های خوب حمایت می‌کند. محمدهادی ایمانیه در آیین افتتاح ایستگاه دولت و رحمت خط ۲ مترو و پل شماره ۳ احمد بن موسی(ع) -نواب- کمربندی گفت: رمز موفقیت امروز استان فارس و شهر شیراز وحدت، دوستی و صمیمیتی است که بین مسئولان استان حاکم است. وی بیان کرد: انصافاً وزیر کشور تعامل و همراهی خوبی با سفرهایی که به استان داشته است، نشان داده و در سرکشی به استان‌ها رکوردشکنی داشته‌اند. وی با اشاره به تلاش مهندسین و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در پروژه مترو بیان کرد: باید به عظمت مهندسان ایرانی که امروز خود را نشان می‌دهد، افتخار کنیم. آنها رویش‌های انقلاب اسلامی هستند و نشان می‌دهد انقلاب اسلامی توانسته است در عرصه‌های مختلف خود را نشان دهد. ایمانیه خاطرنشان کرد: شهردار شیراز با درایت شهر را مدیریت می‌کند و شورای اسلامی شهر با جدیت و بدون حاشیه از فعالیت‌های خوب حمایت می‌کند. استاندار فارس گفت: از مردم شریف دعوت می‌کنم ۱۱ اسفندماه به عشق ایران و اسلام پای‌ کار باشند و اگر توجه کنید، دشمن به دنبال کاهش مشارکت است و هرکه دوستدار شهدا، پیشرفت و آبادانی است، در انتخابات مشارکت کند. ایمانیه افزود: با تأیید صلاحیت‌های بی‌بدیلی که انجام‌ شده است، زمینه برای سلیقه‌های مختلف فراهم است و باید بر انسان‌هایی که می‌توانند کاری انجام دهند، متمرکز شویم.
 سازندگی از مهر تا مهر
در ادامه این مراسم، شهردار شیراز گفت: در راستای امیدآفرینی که برعهده مدیریت شهری است، کار جهادی توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز آغاز شده است.محمدحسن اسدی در آیین افتتاح ایستگاه دولت و رحمت خط ۲ مترو و پل شماره ۳ احمد بن موسی(ع)- نواب- کمربندی گفت: در راستای امیدآفرینی که برعهده مدیریت شهری است، کار جهادی توسط دستگاه‌ها، شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز آغاز شده است. وی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری و هیئت دولت به شهر شیراز عنوان کرد: در این سفر برنامه مهر تا مهر تنظیم کردیم و مقام عالی وزارت کشور طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را به افتتاح، بهره‌برداری یا آغاز عملیات عمرانی رسانید. شهردار کلان‌شهر شیراز افزود: در آن مقطع زمانی ۵ ماه پیش توانستیم 62 پروژه به ارزش ۲۱هزار و ۷۰۰میلیارد تومان تقدیم مردم کنیم.اسدی با اشاره به اینکه بعد از سفر هیئت دولت جلسه‌ای در وزارت کشور تشکیل شد و چند شهردار کلان‌شهر و استانداران و فرمانداران از جمله از شهر شیراز و استان فارس حضور داشتند، خاطرنشان کرد: در آن جلسه وزیر کشور دستور دادند که در آستانه انتخابات و ششمین دوره خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هدف‌گذاری، تلاش و امیدآفرینی شود و از همان روز کار را شروع کردیم و با همکاری نیروهای خدوم شهرداری و پشتیبانی ریاست و اعضای شورا بسته بیش از ۵۰هزارمیلیارد تومانی تهیه شد. شهردار شیراز تصریح کرد: امروز با آمار و روایت ارقام ادعا داریم که هیچ دستگاه اجرایی به‌اندازه شهرداری پروژه افتتاحی و آغاز عملیات اجرایی ندارد. این مقام ارشد مدیریت شهری شیراز افزود: این اقدامات را وظیفه خود می‌دانیم و نتیجه تلاش شبانه‌روزی ۱۳هزار نیروی شهرداری، معاونان، شهرداران و مدیران بوده است. وی یادآور شد: در دهه فجر با حضور نماینده دولت وزیر دادگستری، بزرگ‌راه حضرت آیت‌الله حائری شیرازی به طول ۸ کیلومتر و بزرگ‌راه شهید استوار به طول ۶ کیلومتر افتتاح شد و خط سه مترو عملیات اجرایی دستگاه تی‌بی‌ام شروع به کار کرد. اسدی گفت: در هفته‌های گذشته آغاز عملیات تونل خط چهار، افتتاح مرکز نوآوری و فناوری شهرداری نیز داشتیم. شهردار شیراز بیان کرد: همچنین ۴۴هزار میلیارد تومان معادل ۳۵۰ پروژه باقی ‌مانده است و از امروز تا برنامه هفته شیراز که ۶۰ روز است، اگر هر روز برنامه افتتاح و بهره‌برداری بگذاریم، زمان کم می‌آوریم؛ چراکه پروژه‌های بی‌شمار دیگری تعریف کردیم که اضافه می‌شود. اسدی این را مرهون لطف خدا، همت نیروهای شهرداری، شورای شهر و انسجام و وحدتی که در شهر شیراز حاکم است، دانست و افزود: استاندار فارس و نماینده ولی‌فقیه در استان، دستگاه قضایی، نظارتی و انتظامی کمک کردند در محیطی بی‌حاشیه و کاری کارها را پیش ببریم. وی گفت: در راستای امیدآفرینی هر هفته در شهرداری مناطق با حضور رئیس شورا و اعضا و معاونان جلسات ۴ساعته و رودررو با مردم داریم که ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم مشکلات مردم در همان شهرداری منطقه حل می‌شود. اسدی ادامه داد: در مصلی نمازجمعه شیراز، مصلی شهرک گلستان، گویم و در مساجد و سازمان‌ها جای‌جای شهر میزهای خدمت داریم و مشکلات مردم را رسیدگی و برطرف می‌کنیم.وی افزود: همچنین مراسم تقدیر از پاکبانان، پیاده‌روی خانوادگی چندده‌هزارنفری برای ایجاد امیدآفرینی داشته‌ایم و در حد امکانات در خدمت مردم و نظام هستیم. وی در خصوص افتتاح مترو نیز گفت: ایستگاه دولت با اعتبار هزار و ۴۴۰میلیارد تومان به بهره‌برداری و افتتاح می‌رسد که معماری بسیار ساده و زیبا دارد.وی در خصوص ایستگاه رحمت نیز گفت: این ایستگاه با اعتبار ۱۰۳۰میلیارد تومان و پروژه تکمیل تونل غربی فاز اول خط دو مترو شیراز نیز با اعتبار ۲۵۳۰میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. اسدی با اشاره به افتتاح پل روگذر شماره سه تقاطع احمد بن موسی(ع)- نواب- کمربندی گفت: ۱۴.۵ هکتار تملک این پروژه بوده است و ارزش پل سوم ۱۷۵میلیارد تومان است.
 افزایش اعتبارات در حوزه‌های حمل‌ونقل
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای شهر شیراز گفت: با افزایش اعتبار و اوراق مشارکت در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی و عمومی و اختصاص بیشتر خودروهای برقی، باید سهمیه خوبی برای شیراز در نظر گرفته شود؛ چراکه شیراز در عمل قطب جنوب کشور محسوب می‌شود و می‌تواند یک محور و پل ارتباط گردشگری برای کشور باشد. رضا محمدیان در آیین افتتاح ایستگاه دولت و رحمت خط ۲ مترو و پل شماره ۳ احمد بن موسی(ع)- نواب- کمربندی گفت: شیراز شهر مردمان ادیب، فهیم، بااخلاق و پایتخت فرهنگ و ادب و هنر است و به فرموده رهبر معظم انقلاب، شیراز و فارس در قله و سومین حرم اهل‌بیت(ع) است. وی افزود: بیش از نیمی از جمعیت شیراز به دلیل مهمان‌نوازی مردم و اخلاق‌محوری آنها از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر وارد شده‌اند و همچنین چندصدهزار نفر رفت‌وآمد فصلی به این شهر دارند. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه خطوط ۲، ۳ و شروع عملیات خط ۴ و اتصال خط یک به ۴ در چهار محور در حال اجراست، یادآور شد: باید از سوی دولت برای اختصاص اوراق مشارکت و کمک اعتباری اقدامات بیشتری انجام گیرد. محمدیان اضافه کرد: در بحث واگن در خط دو مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شده تا میزان خدمت‌دهی این خط بیشتر شود. وی معتقد است با افزایش اعتبار و اوراق مشارکت در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی، حمل‌ونقل عمومی و اختصاص بیشتر خودروهای برقی، باید سهمیه خوبی برای شیراز در نظر گرفته شود؛ چراکه شیراز در عمل پایتخت جنوب کشور محسوب می‌شود. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای شهر شیراز گفت: شیراز موردتوجه بیشتر کشورهای حوزه خلیج ‌فارس است و این کلان‌شهر می‌تواند یک محور و پل ارتباط گردشگری برای کشور باشد. وی عنوان کرد: در هیئت دولت تلاش شود که سهمیه استان فارس و آنچه در شأن مردم است، دیده شود و رضایتمندی مردم را به همراه داشته 
باشد.
 آمادگی قطار شهری برای مدیریت بحران
رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز گفت: قبل از ساخت ایستگاه دولت سازه تبادل خطوط مستقل بود و خود سازه به‌اندازه یک ایستگاه هزینه‌ای ۶۰۰میلیارد تومانی داشت. امیر یقطین در آیین افتتاح ایستگاه دولت، رحمت و تکمیل تونل غربی فاز یک خط ۲ مترو شیراز گفت: ایستگاه دولت با سازه تبادل خطوط (محلی که قطار بین دو تونل جابه‌جا می‌شود)، به دلیل اینکه در خط ۲ و خط یک تی‌بی‌ام دوقلو ۶متری وجود دارد، در هر تونل یک قطار حرکت می‌کند، در نظر گرفته ‌شده است.وی عنوان کرد: بنا به الزامات بهره‌برداری باید توان این را داشته باشیم که در مقاطع اضطراری مانند آتش‌سوزی تونل یا خرابی یک تونل، قطار را از یک تونل به تونل دیگر جابه‌جا کنیم. رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز افزود: قبل از ساخت ایستگاه دولت سازه تبادل خطوط مستقل بود و خود سازه به‌اندازه یک ایستگاه هزینه‌ای ۶۰۰میلیارد تومانی داشت. یقطین ادامه داد: با تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته از تملکات اطراف زودتر از موعد به برنامه زمان‌بندی رسیدیم و با طرحی خاص، سازه و این ایستگاه را تلفیق کرده و یک پروژه مستقل که پیش ‌از این باید با هزینه زیادی ساخته می‌شد، صرفه‌جویی انجام گرفت که در کشور منحصربه‌فرد است. یقطین با بیان اینکه ایستگاه امام حسین(ع) خط ۲ نیز از زیر خط یک عبور می‌کند، یادآور شد: در این ایستگاه سه سازه با هم ترکیب شدند که پس از ارسال نقشه‌ها برای انجمن بین‌المللی تونل، این سازه جزو ۳ سازه برتر لقب گرفت.


 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی