[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

بانک‌ها سیاست وام خرد را دنبال می‌کنند، روزنامه شیراز نوین

عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی فارس گفت: تأمین سرمایه از طریق کارگزاری‌ها فرصت جدیدی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده و دارای مزایا و معایبی است. به گزارش شیرازنوین به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، نادر طیبی در نشست تخصصی سرمایه‌گذاری و تأمین مالی بخش کشاورزی که با حضور اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و نمایندگانی از شرکت‌های کارگزاری در این اتاق برگزار شد، بیان کرد: ضروری‌ترین ابزار برای فعال اقتصادی منابع مالی است و در گذشته بانک‌ها تنها تأمین‌کننده مالی بخش خصوصی به شمار می‌رفتند. وی افزود: در حال حاضر سیاست بانک‌ها به شدت انقباضی است و به پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری محدود شده است.
طیبی با بررسی راه‌های تأمین سرمایه از طریق کارگزاری‌ها اظهار داشت: یکی از مزایای این نوع سرمایه‌گذاری، پایین‌تر بودن نرخ سود نسبت به نرخ تورم است که البته این مسئله توجیهی است برای تورم‌های بالا. 
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: نکته دیگر اینکه سازمان امور مالیاتی با این توضیح که چون تولیدکننده توانسته تسهیلاتی با سود بالا دریافت کند، نشان‌دهنده سود عملیاتی بالای تولیدکننده است و می‌تواند مالیات بیشتری پرداخت نماید. وی ادامه داد: با توجه به اینکه دریافت تسهیلات از طریق بانک‌ها پیچ و خم بسیاری دارد و حتی ممکن است در نهایت تسهیلات پرداخت نشود، در کارگزاری با توجه به بوروکراسی کمتر، دستیابی به منابع مالی آسان‌تر است.
او عنوان داشت: متأسفانه روش‌های تأمین مالی در استان فارس مغفول مانده و امید است که این ظرفیت‌ها بهتر مورد استفاده گیرد.
طیبی با بیان اینکه از ظرفیت روش‌های تأمین مالی در استان تهران حدود 67 درصد و سایر استان‌ها 33 درصد بهره‌مند شدند، تصریح کرد: بایستی با فرهنگ‌سازی در استان به تأمین مالی بنگاه‌های مولد کمک کرد که در این زمینه اتاق بازرگانی فارس آماده همکاری می‌باشد.
در ادامه این نشست، عبدالله دریابر معاون یکی از شرکت‌ها نیز گفت: کانال‌های تأمین مالی برای سرمایه در گردش، طرح‌های توسعه‌ای و خرید مواد اولیه و تجهیزات تقریباً مشخص است. 
وی افزود: فعالان اقتصادی در بیشتر مواقع به سراغ بانک‌ها می‌روند و این در حالی است که تأمین سرمایه از روش‌های دیگر در واقع مکمل تأمین مالی بانکی است. 
دریابر اظهار داشت: بازار سرمایه، آورده منابع سهام‌داران و فاینانس روش‌های تأمین مالی سرمایه است و باید به این نکته توجه داشت که بازار سرمایه صرفاً خرید و فروش سهام نیست؛ بلکه از طریق ابزارهای مالی از کانال بازار سرمایه نیز می‌توان تأمین مالی انجام داد که کارگزاری‌ها نقش مهمی دارند. 
وی اضافه کرد: تا پایان سال 1401 بخش بدهی بازار سرمایه 11 درصد کل تأمین منابع مالی کشور را به خود اختصاص داده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1402 بیش از 20 درصد خواهد شد. 
دریابر با بیان اینکه استان فارس باید نقش پررنگ‌تری برای استفاده از این روش تأمین مالی ایفا کند، عنوان داشت: حدود 14 روش تأمین مالی در بازار سرمایه وجود دارد که این روش‌ها برای تکمیل سریع پروژه‌های نیمه‌تمام حائز اهمیت است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی