[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

افتتاح ایستگاه مجهز و خودکار هواشناسی هلدینگ پتروپالایش اصفهان، روزنامه شیراز نوین

 علیرضا هژبری
رئیس حفاظت محیط‌زیست هلدینگ پتروپالایش اصفهان در آیین افتتاح و بهره‌برداری از ایستگاه مجهز خودکار هواشناسی هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: این طرح در راستای پیشبرد طرح‌های زیست‌محیطی تا رسیدن به جایگاه نخست بین شرکت‌های نفتی منطقه در بخش محیط‌زیست تا سال ۱۴۰۵ طراحی و اجرا شد.
محسن حیدری، رئیس حفاظت محیط‌زیست هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه نخستین ایستگاه هواشناسی در پالایشگاه اصفهان در سال ۱۳۶۲راه‌اندازی شد و این ایستگاه دچار فرسودگی شده بود، گفت: در ایستگاه جدید پتروپالایش اصفهان اطلاعات اندازه‌گیری، دما، رطوبت، سرعت باد، فشار هوا و میزان بارندگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. رئیس حفاظت محیط‌زیست هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه ایستگاه قبلی پالایشگاه به دلیل اینکه نیاز مستمر به حضور کارشناسان هواشناسی داشت، همچنین ناایمن بودن و فرسودگی، از مدار خارج شد و ایستگاه جدید در طول ۷ ماه احداث گردید. وی با اشاره به هزینه ۲۰میلیارد ریالی برای احداث ایستگاه هواشناسی مجهز خودکار در پتروپالایش اصفهان تأکید کرد: این اطلاعات هر ۱۰ دقیقه یک بار برای اداره هواشناسی و سازمان محیط‌زیست در راستای پایش و رصد ارسال می‌شود. حیدری با اشاره به اینکه در منطقه مورچه‌خورت، میمه و دهق و علویجه نیز ایستگاه‌های هواشناسی پتروپالایش اصفهان فعال است، گفت:کاربرد ایستگاه‌های هواشناسی در پیش‌بینی آب و هوا، مسائل نظامی و عملیاتی، تجارت کالا و مواد، اطلاعات هوانوردی، طرح‌های نظامی و کشاورزی، هواشناسی محیطی، مکان‌یابی، تولید انرژی پاک، پیش‌بینی بلایای طبیعی و... کاربرد دارد. رئیس حفاظت محیط‌زیست پتروپالایش اصفهان، از همکاری واحد‌های تأمین و تدارکات کالا، مهندسی عمومی، نگهداری، خدمات عمومی، شهرداری و روابط عمومی و حضور مستمر اداره هواشناسی در این پروژه قدردانی کرد.
پالایشگاه اصفهان از پالایشگاه‌های استراتژیک کشور است
در ادامه نیز اصغر صابری، معاون تولید و توسعه پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه پالایشگاه اصفهان از پالایشگاه‌های استراتژیک کشور است، به‌گونه‌ای که ۲۳میلیون گازوئیل یورو ۵ و ۱۳میلیون بنزین یورو ۵ تولید می‌کند، افزود: با تلاش‌هایی که پالایشگاه اصفهان در راستای حفاظت محیط‌زیست انجام داده و با راه‌اندازی واحد شیرین‌سازی گازوئیل میزان گوگرد در گازوئیل از ۸هزار PPM به زیر ۱۰ ppm رسیده است. صابری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ترکیبات در بنزین نیز به زیر ۵PPM رسیده، گفت: در افق برنامه این شرکت آن است که تا سال ۱۴۰۵ با استانداردسازی بیشتر بر روی بنزین و گازوئیل حد استاندارد این محصولات را به یورو ۶ برسانیم.
وی با عنایت به اینکه با اجرای طرح RHU می‌توانیم میزان گوگرد نفت کوره که اکنون ۳۰هزار PPM است را تا سال ۱۴۰۳ به زیر ۵۰۰ PPM برسانیم افزود: در پالایشگاه اصفهان حفاظت محیط‌زیست از تولید و سوددهی واجب‌تر است؛ در همین راستا از سال قبل تمامی مشعل‌ها و کوره‌های پالایشگاه اصفهان خاموش شد و ۱۱هزار مترمکعب بر ساعت ترکیبات کربن دیگر وارد هوای اصفهان نشد.
معاون تولید و توسعه پتروپالایش اصفهان، مشعل‌های پالایشگاه گازسوز هستند و هیچ ترکیبات آلاینده‌ای ندارند، افزود: تمامی سیگنال‌ها و ترکیبات کوره‌ها مستقیم به سازمان محیط‌زیست ارسال می‌شود تا آنان رصد کنند.
صابری با اشاره به اینکه برای تأمین آب پالایشگاه اصفهان نیز طرح انتقال آب از خلیج فارس و استفاده از پساب شاهین‌شهر در دستور کار است، گفت: بالای ۷۰ درصد آب مورد نیاز پالایشگاه اصفهان از پساب شاهین‌شهر تأمین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه باید اقدامات زیست‌محیطی پالایشگاه اصفهان توسط مدیران و رسانه‌ها برای مردم تبیین شود، تأکید کرد: در راستای حفاظت از محیط‌زیست دو طرح بزرگ شامل (هیرو) ZLD ،HERO تا شهریورماه سال آینده در پتروپالایش اصفهان راه‌اندازی می‌شود که با اجرای آن هیچ لاست آبی در این شرکت نخواهیم داشت و کل آب پساب تصفیه کامل خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی