[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تولید داربست سه‌بُعدی با «الکتروریسندگی» برای رشد سلول‌های پوست، روزنامه شیراز نوین

الکتروریسی تاکنون برای تولید داربست‌های دوبعدی استفاده می‌شد، اما به تازگی از این فناوری برای ساخت داربست سه‌بعدی استفاده شد که با کارایی بسیار بالاتری سلول‌های پوست روی آن رشد می‌کنند. به گزارش ایرنا از تارنمای فیز، پژوهشگران دانشگاه سوری(Surrey) در انگلیس نشان دادند که می‌توان با استفاده از الکتروریسندگی، اسفنج‌هایی تولید کرد که قابلیت تبدیل شدن به داربست‌های سه‌بعدی را دارد. این داربست‌ها را می‌توان برای رشد سلول‌های پوست بیمار به کار برد. الکتروریسندگی روشی است که در آن قطرات مایع به صورت پاشیدن به سمت هدفی شلیک می‌شود و در نهایت این قطرات تبدیل به الیاف پلاستیکی می‌شوند. پیش از این، از الکتروریسندگی برای تولید فیلم‌های دوبعدی استفاده می‌شد، اما در این پروژه محققان نشان دادند که می‌توان ساختارهای سه‌بعدی را به صورت مستقیم با الکتروریسندگی ایجاد کرد.
کلو هوارد از محققان این پروژه گفت: پس از تولید این داربست‌ها با روش الکتروریسندگی، ما سلول‌های پوستی را روی آنها رشد دادیم. هفت روز بعد، تعداد سلول‌های رشدیافته روی این داربست ۲ برابر سلول‌هایی بود که روی داربست دوبعدی ایجاد شده بودند. وی افزود: عملکرد این داربست بهتر از رشد سلول‌ها روی پلی‌استایرنی بود که پلاسما بر روی آن اعمال شده بود. نتایج این پروژه می‌تواند مسیر را برای استفاده از سلول‌های پوست بیمار هموار کند و از این طریق درمان زخم‌ها را بهتر و سریع‌تر انجام داد. این محقق یادآور شد: دانشمندان محلولی را تهیه کردند که شامل ژلاتین و پلی کپرولاکتون(PCL) نوعی پلیمر تخریب‌پذیر بوده که با بافت انسان سازگار است. آنها این محلول را از طریق سرنگ در یک میدان الکتریکی پمپ کردند که آن را به نانوالیاف تبدیل می‌کند. 
هوارد تأکید کرد: این فرآیند ساده، مقیاس‌پذیر و ارزان است. محققان اکنون امیدوار هستند که از آن در سایر برنامه‌های پزشکی استفاده کنند. به اعتقاد محققان روش الکتروریسندگی می‌تواند برای تولید الیاف عضلانی استفاده شود؛ حتی در آینده از آن برای تولید پوست مصنوعی، غضروف و استخوان نیز می‌توان استفاده کرد. نتایج این پژوهش در نشریه Nanomaterials منتشر شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی