[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

در فوتبال انقــلاب می‌شـود، روزنامه شیراز نوین

بورد بین‌المللی فوتبال قصد دارد روز شنبه تغییرات جنجالی را در قوانین این ورزش اعمال کند که موجب می‌شود فوتبال برای همیشه تغییر ‌کند.
به گزارش ورزش سه، جلسه بورد بین‌المللی فوتبال امروز شنبه دوم مارس(دوازدهم اسفند) درباره تغییرات جدیدی که از فصل آینده در این ورزش اعمال خواهد شد، تصمیم‌گیری می‌کند. 
نگرانی اصلی که قرار است در این جلسه به ‌صورت جدی به آن رسیدگی شود، مربوط به احترام از دست‌رفته برای داوران از سوی بازیکنان و مربیان است. اعضای این بورد امیدوار هستند که بتوانند به تصویر داوری که توسط بازیکنانی که با عصبانیت به تصمیماتش اعتراض می‌کنند و او میان آنها احاطه شده، پایان دهد.
1. صحبت با داوران
قدم اول کاملاً مشخص است، تنها کاپیتان حق دارد در طول بازی با داور صحبت کند. هر اعتراضی با جریمه کارت زرد روبه‌رو خواهد شد. اما بحث اینجا به پایان نمی‌رسد، چون ایده کارت آبی که باعث خروج موقت بازیکن از زمین می‌شود، مطرح شده است و قرار است به ‌صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.
این کارت به صورت آزمایشی در چند ماه اخیر در دسته‎های پایین‌تر و در مقابله با اعتراض خشمگینانه و رفتار نادرست مورد استفاده قرار گرفته است. بورد بین‌المللی فوتبال معتقد است که تعداد این آزمایشات و سطح آنها باید پیش از آنکه کارت آبی در سطح حرفه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد بالا بیاید.
2. کارت آبی
شرایط ایجادشده برای استفاده از این قانون جدید باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد و عواقب احتمالی آن مانند دیگر تغییراتی که در چند سال اخیر اعمال شده باید در نظر گرفته شود. حداقل این چیزی است که کمیته داوران مدنظر دارد، اما تصمیم نهایی روز شنبه گرفته می‌شود، چون این موضوع یکی از موارد جدی و قابل بحث در جلسه است.
3. دوربین روی پیراهن 
این تکنولوژی هم در چند ماه اخیر مورد آزمایش بوده و شاید از تاریخ 30 ژوئن به بعد، تمامی داوران مجبور به استفاده از دوربین‌هایی شوند که همه اتفاقاتی که در اطراف‌شان رخ می‌دهد را ضبط کند. هدف این کار کاهش اعتراض‌ها و مراقبت از داوران است.
4. اعلام عمومی تصمیم کمک‌داور ویدئویی
تصمیمات اتخاذشده از سوی کمک‌داور ویدئویی فوراً به تمام ورزشگاه اعلام خواهد شد. این اقدامی است که در بعضی از رقابت‌های برگزارشده از سوی فیفا مانند جام جهانی باشگاه‌ها انجام شده است. داور مسئول انجام این کار خواهد بود.
5. اتلاف وقت
تأکید دوباره روی کاهش زمان تلف‌شده در جریان بازی و خارج شدن آن از ریتم است. توجه ویژه به دروازه‌بان‌ها و رفتار آنها که یکی از عوامل اصلی این اتفاق هستند در دستور کار قرار دارد. قانون وقفه شش‌ثانیه‌ای به دست فراموشی سپرده شده، اما قرار است در این جلسه بار دیگر مطرح شود. بررسی شروع دوباره بازی، مدیریت زمان مصدومیت بازیکنان و پرتاب اوت از دیگر موارد است.
6. پروتکل مختص کمک‌داور ویدئویی
پروتکل مخصوص کمک‌داور ویدئویی قرار است با تغییراتی روبه‌رو شود. فیفا در چند ماه اخیر در حال بررسی موارد متفاوتی در این زمینه با هدف ایجاد تغییرات لازم بود و بورد بین‌المللی فوتبال در نظر دارد که قوانین را بازنویسی کند تا درک آن برای همه راحت‌‎تر باشد.
7. افراد تصمیم‌گیرنده درباره قوانین فوتبال و نحوه رأی‌دهی
بورد بین‌المللی فوتبال متشکل از چهار اتحادیه فوتبال بریتانیا شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است که هر کدام یک حق رأی دارند و فیفا هم از چهار حق رأی دیگر برخوردار است. آنها در کنار هم از احترام به سنت و قوانین فوتبال اطمینان حاصل می‌کنند. برای تأیید و تصویب یک قانون باید سه چهارم از اعضا به آن رأی مثبت داده باشند.
8. چرا فوتبال بریتانیا به ‌صورت مجزا حق رأی دارد و با فیفا همکاری می‌کند؟
پاسخ این سؤال این است که بالاترین مقامات فوتبال دنیا همیشه در تلاش هستند که به خواستگاه این ورزش احترام بگذارند و به همین دلیل جایگاه ویژه‌ای برای بریتانیا قائل هستند. یکی دیگر از مواردی که قرار است در این جلسه به آن رسیدگی شود مربوط به ضربات پنالتی است. بورد بین‌المللی فوتبال می‌خواهد به صراحت مشخص کند که هیچ بازیکنی نمی‌تواند پیش از ضربه زدن به توپ وارد محوطه جریمه شود؛ قانونی که در بسیاری از موارد چندان جدی گرفته نمی‌شود. علاوه بر این توپ باید درست روی نقطه پنالتی قرار بگیرد، نه کمی عقب‌تر و نه کمی جلوتر.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی