[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تغذیه اشتباه = ریزش مو و پیری زودرس ورزشکار، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
متخصص تغذیه ورزشکاران اعتقاد دارد که مصرف پروتئئین زیادی برای ورزشکاران ممکن است باعث پیری زودرس و ریزش مو شود.
محمدعلی ایزدی با بیان اینکه تغذیه، اساس اصلی پیشرفت ورزشکار است، گفت:70 درصد پیشرفت ورزشکاران در زمینه‌های عضله‌سازی، چربی‌سوزی، افزایش قدرت، افزایش حجم و افزایش سرعت به نوع تغذیه ورزشکاران بستگی دارد.
وی افزود: اگر بخواهیم تقسیم‌بندی داشته باشیم، 50 تا 60 درصد رژیم غذایی ورزشکاران بایستی از طریق کربوهیدرات تأمین شود.20 تا 30 درصد از منابع چربی مفید و 10 تا 15 درصد نیز از پروتئین. پروتئین کمترین حجم را در رژیم غذایی ورزشکاران دارد، ولی متأسفانه به دلیل نداشتن دانش تغذیه قوی در بین ورزشکاران و دخالت افراد سودجو، بعضاً ورزشکاران ما به رژیم های پُر پروتئین روی می‌آورند که می‌تواند علاوه بر هزینه‌ای که به آنها تحمیل می‌کند، یک سری مشکلات دیگر نیز برایشان ایجاد کند.
او که مشاور تغذیه برخی ورزشکاران ملی است، از  پیری زودرس، ریزش مو، مشکلات کلیوی و کبدی به‌عنوان برخی از مشکلاتی نام برد که ممکن است برای این ورزشکاران ایجاد شود.
ایزدی ادامه داد: اگر به ورزشکاران رشته بدنسازی یا ورزشکاران رشته‌های قدرتی دقت کنید، می‌بینید که در سن کم دچار ریزش مو شده‌اند. سن آنها خیلی بالاتر از چیزی که است به نظر می‌رسد؛ با وجود اینکه ورزش خودش عاملی برای جوان ماندن افراد است.
وی تأکید کرد: یک متخصص تغذیه که رشته تغذیه خوانده و مورد تأیید سازمان نظام پزشکی است، علاوه بر اینکه استایل و فرم بدن را در نظر می‌گیرد، به عضلات هم توجه می‌کند، متخصص تغذیه، درون بدن را هم بررسی می‌کند و شرایط کلیه و اینکه این بدن چه مقدار پروتئین نیاز دارد را در نظر می‌گیرد. به کبد و میزان تحمل دستگاه گوارش نیز توجه می‌شود تا مشکلی برای ورزشکار پیش نیاید و به اوج عملکردی که می‌تواند داشته باشد، برسد.
این متخصص تغذیه در پایان به کار خوبی که در سطح استان فارس انجام شده است، پرداخت و گفت: برگزاری برخی سمپوزیوم‌های تغذیه ورزشی اقدام خوبی است که باعث افزایش دانش تغذیه ورزشکاران می‌شود. این سمپوزیوم‌ها خیلی به ورزشکار کمک می‌کند و امیدواریم افرادی که در حیطه تغذیه، دانش و تخصص کافی ندارند، نتوانند به راحتی به این مسئله ورود کنند، چون ممکن است باعث کاهش رشد ورزشکار شده و حتی برای سلامتی آنها خطرآفرین باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی