[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

قطعنامه مقابله با ریزگردها در نایروبی تصویب شد ، روزنامه شیراز نوین

قطعنامه «مقابله با طوفان‌های شن و گرد و غبار» با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و پیشنهاد اجلاس تهران در ششمین مجمع جهانی محیط‌زیست ملل متحد در نایروبی کنیا تصویب شد.
به گزارش ارسالی روابط عمومی سازمان حفاظت محیط‌زیست، ششمین مجمع محیط‌زیست ملل متحد از ۷ تا ۱۱ اسفندماه سال جاری در مقر برنامه محیط‌زیست ملل متحد در شهر نایروبی کشور کنیا برگزار شد. این مجمع بالاترین مرجع سیاست‌گذاری در حوزه محیط‌زیست در سطح جهانی محسوب می‌شود.
در این نشست که با حضور بیش از ۱۸۰ کشور برگزار شد، رویکرد چندجانبه‌گرایی با پرداخت به محورهای اصلی از جمله تغییرات اقلیمی، از دست رفتن تنوع زیستی، آلاینده‌ها و پسماندها را در دستور کار داشت و در آن ۱۹ قطعنامه و دو تصمیم از سوی کشورهای مختلف به این نشست ارسال شد.
یک قطعنامه به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و با عنوان مقابله با طوفان‌های شن و گردوغبار به این نشست ارسال شده بود که در راستای عملی شدن مصوبات اجلاس تهران و تقویت دیپلماسی محیط‌زیستی دولت مردمی در شهریورماه سال جاری بود.
قطعنامه‌ها موضوعات متعددی داشتند که در راستای محورهای مختلفی از جمله، اقتصاد گردشگری، کیفیت هوا، آفت‌کش‌های خطرناک، موافقت‌نامه‌های بین‌المللی، اصلاحات صندوق جهانی محیط‌زیست و مواردی از این قبیل بود.
این قطعنامه تشدید طوفان‌های ماسه و گردوغبار به عنوان چالشی بزرگ برای مناطق خشک، نیمه‌خشک و خشک نیمه‌مرطوب جهان به ویژه در مناطق آفریقا و آسیا می‌داند و تأکید دارد این چالش بزرگ آسیب‌های اجتماعی- اقتصادی قابل توجهی را به کشورهای مختلف وارد کرده است و نیاز به هماهنگی لازم برای مقابله و اجرای اقدامات فوری به منظور کاهش اثرات این پدیده، به‌ویژه در مناطقی که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند، وجود دارد.
در متن این قطعنامه آمده است: لازم است همکاری در سطوح جهانی و منطقه‌ای با هدف مقابله با طوفان‌های ماسه و گردوغبار و کاهش اثرات نامطلوب آن تقویت شود و بر اجرای اقدامات تاب‌آوری برای مقابله و جلوگیری از این پدیده که مستلزم درکی بهتر از اثرات چندوجهی زیاد آن است، تأکید 
شود.
همچنین این قطعنامه اشاره دارد: از جمله اثرات چندوجهی این پدیده آسیب به سلامت، رفاه و معیشت مردم، افزایش بیابان‌زایی، تخریب سرزمین، جنگل‌زدایی، از بین رفتن تنوع زیستی و بهره‌وری زمین و همچنین اثرات منفی بر رشد پایدار اقتصادی است. این قطعنامه از کشورهای عضو دعوت می‌کند تا در زمینه پژوهش، مدل‌سازی و سیستم‌های هشدار زودهنگام با هدف به حداقل رساندن اثرات طوفان‌های ماسه و گردوغبار در اکوسیستم‌ها و معیشت، ظرفیت لازم را ایجاد کنند.
همچنین قطعنامه «مقابله با طوفان‌های ماسه و گردوغبار» از کشورهای عضو می‌خواهد تا اقدامات و سیاست‌های پاسخ‌گویی به نیازهای زنان و دختران برای مقابله با طوفان‌های ماسه و گردوغبار و تضمین حضور، توانمندسازی، مشارکت عادلانه، فراگیر، مؤثر، معنی‌دار و آگاهانه زنان و دختران را در تمامی سطوح بیشتر اجرا کنند.
علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در راس هیئتی بلندپایه متشکل از کارشناسانی از وزارت امور خارجه و سازمان حفاظت محیط‌زیست در این اجلاس حضور داشت و دیدارهای دوجانبه‌ای با نمایندگان و وزرای محیط‌زیست کشورهای چین، عربستان، کنیا، قطر، ترکیه، آذربایجان، عراق و ازبکستان داشت.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین در این مجمع جهانی با اینگر اندرسون، دبیر اجرایی برنامه محیط‌زیست ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها رایزنی‌های سازنده‌ای در مورد مسائلی از جمله روابط با کشورهای همسایه در حوزه محیط‌زیست، دغدغه‌های مشترک در حوزه محیط‌زیست و مسائل منطقه ای و جهانی مطرح 
شد.
امید می‌رود با تصویب قطعنامه تهران، برنامه عملی این قطعنامه به سرعت به کشورها ابلاغ شود و قدم مثبتی برای حفاظت از محیط‌زیست جهانی و به ویژه محیط‌زیست منطقه برداشته شود.
دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته بود: قطعنامه پیشنهادی تهران با عنوان «مقابله با طوفان‌های شن و گرد و غبار» در ادامه دیپلماسی محیط‌زیستی هدفمند دولت سیزدهم، بر روی میز ششمین مجمع جهانی محیط‌زیست UNIA۶ قرار 
گرفت.
علی محمد طهماسبی که به همراه علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای شرکت در ششمین مجمع جهانی محیط‌زیست به کنیا سفر کرده است، اظهار داشت: ۱۹ قطعنامه در UNIA۶ پیشنهاد شده بود که یکی از آنها در مورد گرد و غبار بود و توسط جمهوری اسلامی ایران ارائه شده بود. متعاقب برگزاری اجلاس منطقه‌ای در سال قبل در تهران در زمینه گرد و غبار و کنفرانس بین‌المللی شهریور امسال، برنامه‌ریزی‌های لازم برای یک روند رو به جلو برای همسوسازی کشورها در مقابله با گرد و غبار را شروع کردیم.
دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار تأکید کرد: در این مورد یک برنامه عمل منطقه‌ای تهیه کردیم و بعد کنفرانس تهران را داشتیم که یک بیانیه در آن به امضای کشورهای منطقه رسید و مفاد آن قطعنامه را به مجمع محیط‌زیست ملل متحد در نایروبی ارسال کردیم که بعد از بررسی دوهفته‌ای این قطعنامه در این مجمع بین‌المللی مطرح شد.
طهماسبی گفت: اگر این قطعنامه تصویب شود، کشورها را دور هم جمع می‌کنیم و اهدافی که در این قطعنامه مطرح شده است را پیش می‌بریم.
این اجلاس که از تاریخ ۷ اسفندماه ۱۴۰۲ در نایروبی کنیا آغاز شد، قصد دارد تا ۱۹ پیش‌نویس قطعنامه و دو پیش‌نویس تصمیم‌گیری که پیش از این توسط کمیته باز نمایندگان دائمی (OECPR) تصویب و ارسال شده بود را بررسی کند؛ همچنین بخش بلندپایه این نشست با مشارکت و حضور سران و وزرای محیط‌زیست بیش از ۱۸۰ کشور در تاریخ‌های ١٠ تا ١١ اسفند برگزار می‌شود.
این اجلاس که در آن اعضای برنامه محیط‌زیست ملل متحد با نام اختصاری (UNEP) حضور دارند، امسال با حضور بیش از ١٨٠ کشور در نایروبی برگزار می‌شود.
برنامه محیط‌زیست ملل متحد نهادی وابسته به سازمان ملل متحد است که فعالیت‌های زیست‌محیطی اعضای خود را هماهنگ کرده، در توسعه کشورها در اجرای دقیق سیاست‌ها و تشویق‌های گسترش قابل تحمل مؤثر بر طبیعت از میان شیوه‌های دقیق محیطی مساعدت می‌کند.
این انجمن در نتیجه کنفرانس سازمان ملل بر روی محیط انسان در سال ۱۹۷۳ پایه‌گذاری شد و اداره مرکزی آن در نایروبی، کنیا قرار دارد. بر اساس اعلامیه محیط‌زیست بشر (بیانیه اصولی) که در ژوئن ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس جهانی محیط‌زیست انسان در استکهلم رسیده است، حفظ محیط‌زیست بشر و تضمین حقوق بشر برای برخورداری از محیط‌زیست سالم و تشویق و ترغیب فعالیت‌های زیست‌محیطی در سطوح بین‌المللی و منطقه‌ای و توسعه قوانین و معاهدات بین‌المللی به منظور کنترل آلودگی و تخریب محیط‌زیست ناشی از فعالیت‌های بشری از اهداف برنامه است.
در این اجلاس جهانی بیش از چهار هزار هیئت نمایندگی از ۱۸۲ کشور عضو سازمان ملل شرکت می‌کنند که هدف آنها، تجدید پیمان برای تقویت چندجانبه‌گرایی خود به منظور کمک به اقدامات مؤثر در مسیر مهار عواملی است که سلامت زمین را به خطر می‌اندازند. انتظار می‌رود در این نشست پنج‌روزه راه‌حل‌های متمرکز بر موضوعات مهمی همچون مواد معدنی حیاتی، آلودگی هوا، تشعشعات خورشیدی، ایمنی آب، حاکمیت اقیانوس و همچنین اصلاح نظام مالی بین‌المللی به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی