[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مواظب دوپینگ ناخواسته باشید!، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
یک متخصص حوزه پزشکی ورزشی به ورزشکاران هشدار داد که مواظب طبقه‌بندی مکمل‌های غذایی باشند.
یکی از معضلاتی که در طول سالیان گذشته گریبان‌گیر ورزشکاران در سراسر دنیا شده، این است که بعضاً ورزشکاران بدون اطلاع از ممنوع بودن یک ماده، از آن استفاده کرده و مشمول دوپینگ شده‌اند. اتفاقی که ممکن است سرنوشت یک ورزشکار مطرح را با چالش جدی مواجه کند.
یکی از متخصصان حوزه پزشکی در این خصوص گفت: مکمل‌های غذایی ورزشی دارای طبقه‌بندی بین‌المللی هستند و به 4 گروه تقسیم می‌شوند.
ابوالفضل هاشم‌پور در این‌باره توضیح داد: مکمل‌های گروه A مکمل‌هایی هستند که اثرات مثبت آنها روی عملکرد و پرفورمنس ورزشکاران، در تمامی مطالعات اثبات شده است و هیچ‌گونه مشکلی ندارند. مکمل‌های گروه B مکمل‌هایی هستند که به صورت 50 - 50 اثراتشان اثبات شده است. 
وی افزود: مکمل‌های C نه تنها روی عملکرد ورزشکار اثرات مثبتی ندارند، بلکه ممکن است اثرات منفی هم به همراه داشته باشند و بالاخره مکمل‌های گروه D مکمل‌هایی هستند که مقداری از آن در دسته «پروهورمون‌ها» یا «پیش‌هورمون‌ها» قرار می‌گیرند. 
هاشم‌پور با بیان اینکه این مواد در لیست کمیته بین‌المللی مبارزه با دوپینگ WADA قرار دارند، گفت: استفاده از مکمل‌های گروه آخر، ممکن است دردسرهای زیادی برای ورزشکار ایجاد کند؛ بنابراین توجه به طبقه‌بندی مکمل‌ها و آشنایی با این مقوله بسیار مهم و حیاتی است.
این متخصص حوزه پزشکی- ورزشی اضافه کرد: برخی مکمل‌ها علاوه بر هزینه‌های اضافی و زیادی که روی دوش ورزشکار، مربی و تیم‌های ورزشی می‌گذارد، ممکن است منجر به مثبت شدن تست دوپینگ ورزشکار شود. ورزشکاری که ممکن است ندانسته و غیرعمد از مکملی استفاده کرده باشد که در دسته پروهورمون‌ها قرار دارد. حتی ممکن است این مکمل‌ها آلودگی دارویی داشته باشند و این خیلی خطرناک است.
هاشم‌پور در پایان خواستار توجه ویژه رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و اعلام هشدار به ورزشکاران شد.
گفتنی است، ۱۱ ورزشکار ایرانی از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی تا اواسط دی‌ماه سال جاری به دلیل تخلف ناشی از دوپینگ با محرومیت‌ از تمامی فعالیت‌های ورزشی در بازه‌های زمانی مشخص مواجه شده‌اند.
آمار نمونه‌گیری دوپینگ از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی تا اواسط دی‌ماه سال جاری از رشته‌های مختلف ورزشی نشان می‌دهد که با نمونه‌گیری ستاد ملی مبارزه با دوپینگ(ایران نادو)، ۱۱ ورزشکار از رشته‌های مختلف اعم از کشتی پهلوانی، وزنه‌برداری، جودو، کوراش، بسکتبال، دوچرخه‌سواری و دوومیدانی با محرومیت ناشی از دوپینگ مواجه شده‌اند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی