[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

پنج کتابخانه استاندارد به شیراز اضافه می‌شود ، روزنامه شیراز نوین

 
 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

کتابخانه‌های عمومی مراجع فرهنگی هستند که با قرار دادن افکار، عقاید و حاصل اندیشه‌های خلاق در کنار یکدیگر، وسیله‌ای برای ایجاد علاقه به مطالعه و تحقیق برای افراد جامعه پدید می‌آورند که می‌تواند کارکردهای مختلفی از جمله آموزشی، اطلاع‌رسانی، فرهنگی و اقتصادی داشته باشد.
فضای کتابخانه‌های عمومی می‌تواند منبعی برای ایجاد روابط و گروه‌های درسی، فکری، شغلی و حرفه‌ای باشد و از طریق آن افراد بتوانند از روابط ایجادشده به عنوان سرمایه انسانی که تسهیل‌کننده ارتباطات انسانی است، بهره ببرند.
کتابخانه‌ها به جهت در دسترس داشتن منابع اطلاعاتی و فضای کتابخانه‌ای، بهترین امکان را برای ایجاد حس مشارکت و رعایت حریم و حقوق دیگران فراهم می‌آورند و از طریق مطالعه و شرکت در فعالیت‌های جمعی که در فضای رایگان کتابخانه‌های عمومی سامان‌دهی می‌شود، زمینه‌های ایجاد همدلی و اعتماد میان خود و افراد جامعه را فراهم می‌آورند.
لازم است تا متولیان امر کتاب و کتاب‌خوانی تمامی شرایط مطلوب را از جهت فضای کتابخانه‌ای، منابع اطلاعاتی و… برای اقشار مختلف کتاب‌خوان فراهم کنند تا مردم از گروه‌های مختلف برای پر کردن اوقات فراغت خود و کسب علم و دانش و حصول آگاهی به کتابخانه‌ها رو آورده و با خواندن و مطالعه منابع موردنظر خود به آگاهی موردنظر خود دست یابند؛ در این صورت می‌توانیم جامعه‌ای آگاه و داشته و روزبه‌روز پیشرفت کنیم. هفدهم اسفندماه، سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است و در این راستا اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و انجام اقدامات فرهنگی لازم در این زمینه برنامه‌ها و اقداماتی را در نظر گرفته است: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به اینکه هفدهم اسفندماه، سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس بیستمین سالگرد تأسیس این نهاد فرهنگی را در اسفندماه 1402 جشن می‌گیرد. محمدحسین فیروزی می‌افزاید: بدین‌ترتیب به همین مناسبت طرح «کتابخانه‌گردی» با هدف معـرفی بیشتر کتابخانه‌ها، کتابداران و خدمات و فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال برگزاری است. وی اضافه می‌کند: طرح «کتابخانه‌گردی» در 62 کتابخانه عمومی منتخب استان فارس اجرا می‌شود و کتابخانه‌های منتخب شامل کتابخانه‌های تازه‌‌تأسیس، کتابخانه‌های دارای جاذبه‌های خدمات و فعالیت و... در روزهای 13، 14 و 15 اسفندماه میزبان مردم، مسئولان، شخصیت‌های مرجع و دستگاه‌های استانی و شهرستانی می‌شوند.
فیروزی با ذکر نام 2 کتابخانه در شیراز برای برگزاری این طرح اعلام می‌کند: بر این اساس شاهد اجرای این طرح در روز سه‌شنبه 15 اسفندماه 1402 در کتابخانه عمومی کودکان شقایق واقع در شیراز، بولوار پاسارگاد، میدان پارسه (ساعت بازدید 8 تا 13) و کتابخانه عمومی محمد بهمن‌بیگی واقع در شیراز، بولوار پاسداران، خیابان مبعث، پارک حدیث (ساعت بازدید 14 تا 19) هستیم.
وی با اشاره به سایر برنامه‌هایی که در قالب طرح «کتابخانه‌گردی» برگزار می‌شود نیز عنوان می‌کند: عضویت افتخاری مسئولان در کتابخانه‌های عمومی، برگزاری نشست‌های آزاداندیشی و مطالبه‌گری فرهنگی از مسئولان استانی، تقدیر از برگزیدگان استانی دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، اجرای برنامه‌های فرهنگی با مشارکت اعضا و نمایشگاه و فروشگاه کتاب، عکس و کسب‌وکارهای بومی و... از برنامه‌های دیگری است که در این ایام در کتابخانه‌های منتخب استان در قالب اجرای طرح «کتابخانه‌گردی» برگزار می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه عنوان می‌کند: طرح کتابخانه‌گردی از جمله طرح‌های سراسری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که هم‌زمان در 460 کتابخانه عمومی سراسر کشور اجرا می‌گردد. وی از نقد و بررسی کتاب «تاریخ خلیج فارس؛ بنادر و جزایر ایران» در شیراز نیز خبر داده و می‌گوید: نقد و بررسی این کتاب به مناسبت بیستمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور جمعی از اساتید دانشگاه در شیراز برگزار می‌شود. نقد این کتاب روز چهارشنبه 16 اسفندماه 1402 ساعت 10 صبح در محل سالن کتابدار کتابخانه رئیسی اردکانی در شیراز برگزار خواهد شد و حضور همه علاقه‌مندان در این برنامه آزاد است.  فیروزی همچنین اعلام می‌کند: در نشست نقد و بررسی این کتاب که به ‌تازگی از سوی مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب به‌ چاپ رسیده و در یکم اسفندماه سال جاری رونمایی شده است، دکتر عبدالرسول خیراندیش، استاد و پژوهشگر برجسته تاریخ، دکتر محمدصادق میرزاابوالقاسمی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز و دکتر علی بحرانی‌پور، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز به سخنرانی خواهند پرداخت.
 افزوده‌شدن پنج کتابخانه استاندارد به شهر شیراز
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به اینکه ۳۸۰۰ کتابخانه در کشور و ۲۵۹ کتابخانه در استان فارس فعال است نیز بیان می‌کند: شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی در کشور از خدمات‌دهی سنتی خود فاصله گرفته‌اند و امروز شاهد تنوع خدمات در کتابخانه‌های عمومی هستیم. در تلاش هستیم که در سال آینده پنج کتابخانه استاندارد را به چرخه خدمات‌دهی در شهر شیراز اضافه کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی