[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ایجاد یک نانوترکیب گیاهی برای تولید کرم‌های ضدآفتاب، روزنامه شیراز نوین

با تولید نانوذراتی از جنس پلی‌فنل برای محافظت یک ترکیب گیاهی مؤثر در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید، افزودنی جدیدی به منظور استفاده در کرم‌های ضدآفتاب ساخته شد. به گزارش ایسنا، محققان محصول طبیعی به نام Sanshool را تولید کردند که به‌عنوان یک ماده فعال امیدوارکننده برای تولید کرم‌های ضدآفتاب و محصولات پوستی است. ترکیبات مشتق از گیاهان مزایای زیادی برای مراقبت از پوست دارند، اما ثبات آنها در فرمولاسیون محصول چندان بالا نیست. برخی از آنها هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا گرما تجزیه می‌شوند و اثربخشی آنها را به‌عنوان مواد فعال در کرم‌های ضد آفتاب و مواد آرایشی محدود می‌کنند. برای غلبه بر این مسئله، محققان راهبرد جدیدی ارائه کرده‌اند که در آن از یک محصول طبیعی مشتق‌شده از گیاه Zanthoxylum bungeanum استفاده شده است. این ترکیب که هیدروکسی sanshool نام دارد از یک گونه گیاهی که در آسیا یافت می‌شود، استخراج شده است. معمولاً  Sanshool طعم تند فلفل را داشته و اثرات ضدالتهابی و تسکین‌دهنده دارد. Sanshool همچنین نور UV را جذب می‌کند و آن را به یک ماده ضدآفتاب امیدوارکننده تبدیل می‌کند؛ با این‌حال، این ترکیب حاوی اسیدهای چرب اشباع‌نشده با زنجیره بلند در ساختار شیمیایی آن است که باعث می‌شود مستعد تخریب بوده و استفاده از آن در محصولات مراقبت از پوست را محدود می‌کند. برای تقویت Sanshool، این تیم تحقیقاتی از مولکول‌هایی به نام پلی فنول که آنتی‌اکسیدان گیاهی است، استفاده کردند. 
ژیپنگ گو از محققان دانشگاه سیچان می‌گوید: نقش اصلی پلی فنول‌ها به‌عنوان تثبیت‌کننده است که موجب اثربخشی بهتر Sanshool می‌شود. این ترکیبات به صورت نانوذرات درآمده و با خودآرایی به ساختارهایی محافظ در می‌آیند. محققان برای بررسی عملکرد محافظت از نور خورشید از نانوذرات پلی فنول استفاده کردند؛ نتایج نشان داد که این نانوذرات می‌تواند از Sanshool در برابر نور خورشید محافظت کند. این نانوذرات ۹۰ درصد از پرتوهای فرابنفش خورشید را جذب کرده و عملکرد بهتری در برابر نور خوشید نسبت به Sanshool تنها دارد.
به‌نقل از ستاد نانو، این نتایج نشان داد که محصور کردن Sanshool در نانوذرات می‌تواند پایداری آن را افزایش داده و حتی بعد از ۵ روز نیز هنوز ۸۰ درصد محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش را دارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی