[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آب‌میوه نخورید حتی اگر ۱۰۰ درصد طبیعی باشد، روزنامه شیراز نوین

براساس یک پژوهش جدید، نوشیدن حداقل یک لیوان آب‌میوه  ۱۰۰ در صد طبیعی با افزایش وزن اندک در کودکان و بزرگسالان مرتبط است.
به گزارش بهداشت نیوز،  یکی از مشکلات اساسی آب‌میوه، کمیت آن است. دکتر والتر ویلت، استاد اپیدمیولوژی و تغذیه در دانشگاه هاروارد در این خصوص به سی‌ان‌ان می‌گوید: مصرف میوه به شکل آب‌میوه باعث می‌شود که نوشیدن زیاد از حد آن آسان شود؛ به‌عنوان مثال ما هر چند وقت یک بار سه پرتقال را هم‌زمان می‌خوریم؟ در حالی که یک لیوان آب‌میوه پرتقال حدوداً از سه میوه گرفته شده و می‌تواند در یک یا دو دقیقه مصرف شود. 
این باعث می‌شود که کالری بیشتری به بدن اضافه و در نتیجه به افزایش گلوکز خون منجر شود. به گفته کارشناسان، با گذشت زمان، قند بیش از حد در خون می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین، سندرم متابولیک، دیابت، بیماری قلبی، چاقی و سایر بیماری‌های مزمن شود.
طبق دستورالعمل‌های تغذیه ملی ایالات متحده، نوجوانان و بزرگسالان نباید بیش از ۸ اونس در روز آب میوه ۱۰۰ درصد بنوشند و آب‌میوه نباید به‌عنوان یک راه سالم برای رفع تشنگی تلقی شود.
دکتر تامارا هانون، عضو کمیته تغذیه آکادمی اطفال آمریکا، در این خصوص می‌گوید: واقعاً هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان دهد خوردن آب میوه به جای خود میوه مزایای بیشتری دارد و از نظر سلامتی مفیدتر است؛ مگر اینکه کودک در هضم غذا مشکل داشته و نتواند آن ‌را به صورت کامل مصرف کند. 
طبق دستورالعمل‌های تغذیه ملی ایالات متحده، نوجوانان و بزرگسالان نباید بیش از ۸ اونس در روز آب میوه ۱۰۰ درصد بنوشند و آب‌میوه نباید به‌عنوان یک راه سالم برای رفع تشنگی تلقی شود.
دکتر دیوید کاتز، متخصص طب پیشگیری و شیوه زندگی در این خصوص می‌گوید: اتکا به آب‌میوه به‌جای آب برای تشنگی، یا مصرف آب‌میوه یک رویکرد غلط در سبک زندگی است. این اصلاً برای سلامتی شما مفید نیست؛ چراکه در حال مصرف یک خوراکی شیرین هستید؛ هرچند باید اذعان داشت که آب‌میوه انتخاب بهتری نسبت به نوشابه خواهد بود. 
چگونه آب‌میوه روی بدن تأثیر می‌گذارد؟
برای برخی، ممکن است ضررهای آب‌میوه ۱۰۰ در صد طبیعی چندان قابل درک نباشد. ممکن است افراد بگویند وقتی میوه سالم است، چرا باید آب‌میوه مشکل داشته باشد؟ اصلاً فرق بین میوه و آب آن چیست؟ 
میوه‌ها و سبزیجات کامل در بسته‌هایی از مواد مغذی - کربوهیدرات‌ها، پروتئین، چربی، مواد معدنی و ویتامین‌ها که همگی حاوی فیبر هستند، وجود دارند. هانون می‌گوید وقتی میوه به صورت آب‌میوه مصرف می‌شود فیبر و بخش‌های ساختاری آن از بین می‌رود و بدن ما متفاوت از آنچه برای هضم تکامل یافته این موارد را متابولیزه می‌کند. 
وقتی کالری‌ها را به شکل جامد مصرف می‌کنید، مغز شما بهتر می‌تواند آن کالری‌ها را ثبت کند و غذای دریافتی‌تان را براساس آن تنظیم کند، اما اگر این کالری‌ها را بنوشید، ممکن است احساس سیری نکنید و دوباره شروع به خوردن کنید.
به‌عنوان مثال، خوردن یک سیب کامل، سطح قند خون را افزایش نمی‌دهد، زیرا فروکتوز، قندی که به طور طبیعی در میوه‌ها و برخی سبزیجات یافت م‌ شود، به آرامی در خون ترشح می شود؛ با این‌حال، نوشیدن آب سیب خون را با فروکتوز پر می‌کند.
واسانتی مالیک یکی از پژوهشگران در بخش تغذیه دانشگاه هاروارد این خصوص می‌گوید: خون نمی‌تواند قندی باشد؛ چراکه این برای اندام‌ها خطرناک است؛بنابراین بدن مکانیسم‌های زیادی برای خلاص شدن سریع از شر قند و حفظ قند خون در حالت عادی دارد. بنابراین، کبد که قندها را متابولیزه می‌کند، بخش بزرگی از آن کالری را به چربی تبدیل می‌کند که می‌تواند به راحتی ذخیره شود و از خون دور نگه داشته شود.
مالیک در ادامه می‌گوید: وقتی کالری‌ها را به شکل جامد مصرف می‌کنید، مغز شما بهتر می‌تواند آن کالری‌ها را ثبت کند و غذای دریافتی‌تان را براساس آن تنظیم کند، اما اگر این کالری ها را بنوشید، ممکن است احساس سیری نکنید و دوباره شروع به خوردن کنید.
این متاآنالیز که در مجله جاما پدیاتریکس منتشر شده براساس ۴۲ مطالعه شامل ۱۷ مورد در کودکان و ۲۵ پژوهش در میان بزرگسالان بوده صورت گرفته است. 
هانون می‌گوید: خوبی در مورد این متاآنالیز این است که مطالعات کوچکی را انجام می‌دهد و همه داده‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد تا بتوان آن را طوری تحلیل کرد که گویی یک مطالعه بزرگ صورت گرفته است.
برای میان‌وعده‌ها و خوراکی‌ها، به کودک خود میوه کامل بدهید نه اینکه او را به نوشیدن آب‌میوه عادت دهید؛ اگر هم از آب‌میوه به‌عنوان یک وعده میوه استفاده می‌کنید باید روزانه بیشتر از نصف فنجان نباشد.
براساس این مطالعه، در کودکان، هر وعده اضافی روزانه از آب‌میوه طبیعی ۱۰۰ درصد به تغییر ۳ صدم درصدی شاخص BMI منجر می‌شود. مالیک در این خصوص می‌گوید: در ابتدا، این مطالعه به دلیل تفاوت در نحوه اندازه گیری کالری، تأثیری بر بزرگسالان پیدا نکرد؛ با این‌حال، پس از مطالعات مرتبط و موازی مشخص شد که مصرف این آب‌میوه طبیعی ۱۰۰ درصد می‌تواند به تغییر کوچک دو صدم درصدی در BMI بزرگسالان منتهی شود.
هانون در این خصوص بیان می‌کند: افرادی که روزانه ۱۶، ۲۰ یا ۲۴ اونس آب‌میوه می‌نوشند افزایش قابل‌توجهی از BMI را تجربه می‌کنند. توصیه من این است که اولاً والدین برای میزان مصرف آب‌میوه برای فرزندان خود همیشه با پزشک مشورت کنند و در عین حال این را بدانند که نباید آب‌میوه را یک نوشیدنی سالم برای زمانی که تشنه هستید در نظر گرفت.
برای میان‌وعده‌ها و خوراکی‌ها، به کودک خود میوه کامل بدهید نه اینکه او را به نوشیدن آب‌میوه عادت دهید. اگر هم از آب‌میوه به‌عنوان یک وعده میوه استفاده می‌کنید باید روزانه بیشتر از نصف فنجان نباشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی