[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

ساخت ربات‌های کف‌نشین محیط‌های دریایی تا عمق ۲۰۰ متر با قابلیت برداشتن اجسام، روزنامه شیراز نوین

فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به تولید دو نسل از ربات‌های زبر سطحی کردند که قادر هستند در عمق تا ۲۰۰ متر عملیات شناسایی و اکتشاف زیر سطحی و رو سطحی را انجام دهند.
به گزارش ایسنا، شاهین فقیهی از محققان این شرکت دانش‌بنیان در این خصوص گفت: یکی از دستاوردهای این شرکت ربات زیر سطحی می‌باشد که برای پایش و کشف تجهیزات و الزامات در محیط‌های دریایی است.
وی افزود: نسل اول این ربات با نام «کاشف» برای عمق ۱۰۰ متر طراحی و ساخته شد و در نسل دوم این ربات توانستیم رباتی برای انجام مأموریت‌هایی تا عمق ۲۰۰ متر را عرضه کنیم.
فقیهی اضافه کرد: مدل‌های اولیه تنها برای دیدن و شناسایی طراحی شده بودند، ولی در نسل پیشرفته‌تر آن امکان اتصال سونار، USPL و غیره برای پایش دقیق‌تر سطح و عمق دریا وجود دارد.
وی اظهار کرد: در آخرین نسل از این ربات، امکان کف‌نشینی و عبور از کف دریا وجود دارد و همچنین مجهز به بازو برای بلند کردن اجسام در کف دریا شد.
این محقق با اشاره به مزایای این ربات زیرسطحی بیان کرد: این ربات در رقابت با نمونه‌های خارجی است؛ نمونه‌های ربات‌های خارجی عرضه شده‌اند و ما اقدام به ساخت آنها در کشور کردیم که هم‌اکنون این ربات‌ها تجاری‌سازی شده‌اند.
وی خاطر نشان کرد: مدل‌های کوچکتر این ربات در ابعاد کوچکتر با وزن ۱۵ کیلوگرم قادرند تا ۳ کیلوگرم را حمل کنند و عملکرد آنها بیشتر براساس بینایی است.
فقیهی با اشاره به‌ مدل‌های این ربات‌های زیرسطحی توضیح داد: کاشف ۱ دارای ۳ موتور و با قابلیت‌های کمتر حرکت است و کاشف ۲ بیشتر برای عمق‌های بیشتر محیط‌های دریایی ساخته شده است و از انتقال حرکتی بالاتری برخوردار است.
وی مدل بعدی کاشف ۲ را رباتی با ۶ موتور دانست که از پایداری بالاتری نسبت به نسل قدیمی‌تر خود برخوردار است و تأکید کرد: این ربات از سرعت بیشتری برخوردار است، چون موتورهای قوی‌تری دارد؛ ضمن آنکه قادر به کف‌نشینی است.
فقیهی به توصیف بخش دوربین این ربات‌ها پرداخت و گفت: دوربین‌های این ربات‌ها براساس مأموریت‌ها از کیفیت‌های متفاوتی برخوردارند و در مکان‌هایی که نیاز به شناسایی دقیق‌تر است از دوربین‌هایی با کیفیت بالاتر استفاده شده است.
به گفته وی، کیفیت این دوربین‌ها از ۶۴۰ تا فول HD است.
فقیهی با بیان اینکه این ربات‌ها یک‌سوم قیمت نمونه خارجی ساخته شده‌اند، گفت: این ربات از نظر عملکردی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی