[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بیمارستان‌های معین، رزرو مصدومان چهارشنبه‌سوری، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
 shomalianm@gmail.com

چهارشنبه‌سوری از رسوم باستانی و میراثی نیاکان ماست که در سالیان اخیر شکل و شمایل سنتی خود را از دست داده و با استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا برای انسان و محیط‌زیست مخاطره‌آمیز شده است.
استفاده از مواد محترقه و منفجره، فشفشه‌های رنگارنگ و آتش زدن لاستیک خودروها جایگزین سنت‌های کهن و اصیلی همچون قاشق‌زنی و آتش نرم بوته‌های خشک شده است. ‌در این میان علاوه بر به خطر افتادن محیط زیست، سلامت انسان‌ها هم دچار مخاطرات و آسیب‌هایی می‌شود.
چه بسیار افرادی که در اثر برگزاری چهارشنبه‌سوری با این اقدامات نادرست و استفاده از مواد محترقه، دچار سوختگی، از دست دادن چشم و... شده‌اند.
برای اینکه از این اتفاقات احتمالی جلوگیری شود، سالانه دستگاه‌ها و سازمان‌ها از قبل برای مقابله با وقایع احتمالی آماده می‌شوند. در این میان مجموعه درمان فارس برای حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال و همچنین حوادث و وقایعی که در ایام نوروز و سفرها ممکن است به وقوع بپیوندد، برنامه‌ریزی کرده 
است.
 استان فارس در چهارشنبه‌سوری سال قبل 153 مصدوم داشت
دکتر سید وحید حسینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به فرا رسیدن پایان سال و بروز حوادثی همچون مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، حوادث ترافیکی و چهارشنبه آخرسال، بر لزوم اطلاع‌رسانی‌های عمومی با هدف ارتقای سطح آگاهی عموم جامعه و هشدار در زمینه مخاطرات ناشی از این حوادث تأکید می‌کند و در گفت‌وگو با خبرنگار ما، می‌گوید: طی سال 1401 تعداد مصدومان ناشی از حوادث مرتبط با چهارشنبه پایان سال در کل کشور، چهارهزار و 26 مصدوم و در استان فارس، 153 مصدوم بوده که بیشترین موارد مرتبط با گروه سنی نوجوانان و دانش‌آموزان بوده است.
وی می‌افزاید: به خانواده‌ها توصیه اکید داریم که در شب چهارشنبه‌سوری بیش از هر زمان دیگری مراقب فرزندان خود باشند و تا حد امکان از منازل خود در این شب خارج نشوند.
حسینی تصریح می‌کند: والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند تا از پرتاب اسپری، آمپول و سایر وسایل خطرآفرین در آتش خودداری کنند؛ زیرا با این کار گویی خود را در معرض ترکش قرار می‌دهند و چشم و سایر نقاط بدن خود را در معرض آسیب قرار می‌دهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می‌گوید: این گاز بدون بو و بی‌رنگ است و به قاتل خاموش نیز شهرت دارد. از مجموع 913 مورد فوتی ناشی از مسمومیت با گاز Co در کشور طی سال 1401، 55 مورد مرگ ناشی از مسمومیت با این گاز در استان فارس اتفاق افتاده است.
حسینی ضمن ارائه راهکار‌های پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن عنوان می‌کند: از گاز خوراک‌پزی برای گرم کردن منزل، چادر مسافرتی یا محل‌های اسکان موقت نباید استفاده شود و همچنین هرگز خودرو و موتور برق درون پارکینگ، زیرزمین و فضا‌های سقف‌دار نزدیک منزل حتی برای چند دقیقه روشن نگه داشته نشود و از درون ماشین روشن و بدون حرکت نیز نباید برای استراحت استفاده 
کنیم.
وی همچنین با اعلام اینکه ۶۰ درصد حوادث ترافیکی در ۳۰ کیلومتری جاده‌های برون‌شهری و نزدیک به شهرها اتفاق می‌افتد، می‌گوید: دلیل اصلی حوادث ترافیکی خستگی رانندگان است که دچار خواب‌آلودگی شده و قربانی تصادف می‌شوند. بر همین اساس توصیه می‌شود به ازای هر یک ساعت رانندگی، پنج دقیقه استراحت شود. حسینی یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که موجب حواس‌‌پرتی رانندگان می‌شود را استفاده از تلفن همراه حین رانندگی دانسته و تصریح می‌کند: استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، احتمال وقوع تصادف را تا چهار برابر افزایش می‌دهد.
 آمادگی مراکز درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در چهارشنبه آخر سال 
دکتر «مهرداد شریفی»، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز از آمادگی مراکز درمانی زیرمجموعه دانشگاه در علوم پزشکی شیراز در چهارشنبه آخر سال خبر می‌دهد و می‌گوید: برنامه‌ریزی‌های لازم برای خدمت‌رسانی به مصدومان احتمالی در شب چهارشنبه‌سوری انجام شده است.
وی با تأکید بر لزوم پرهیز از رفتارهای مخاطره‌آمیز در چهارشنبه آخر سال می‌افزاید: پزشکان متخصص در رشته‌های تخصصی چشم‌پزشکی، سوختگی، جراحی و ارتوپدی در بیمارستان‌های معین در استان فارس حضور دارند تا به رسیدگی به حوادث و مصدومان احتمالی بپردازند.
شریفی تصریح می‌کند: با هماهنگی و همکاری سایر معاونت‌های دانشگاه، امکانات و تجهیزات پزشکی موردنیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز فراهم شده است.  

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی