[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

خلیج فارس فریادرس تخت‌جمشید، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان فارس مطرح کرد:
خلیج فارس فریادرس تخت‌جمشید

به گفته متولی میراث‌فرهنگی استان فارس، انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس، باعث بی‌نیاز شدن زمین‌های زراعی به سفره‌های زیرزمینی شده و در نتیجه از فرونشست بیشتر زمین در تخت‌جمشید، جلوگیری خواهد 
شد. محمد ثابت اقلیدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تمهیداتی که برای مسئله مهم فرونشست زمین در تخت‌جمشید اندیشیده‌ شده است، گفت: متأسفانه سال‌هاست با خشک‌سالی مواجه هستیم و از طرفی به علت اینکه منطقه فارس و دشت مرودشت زمین‌های زراعی زیادی دارد و قطب کشاوزی محسوب می‌شود، چاه‌های متعددی که آنجا احداث شده است، باعث ایجاد این فرونشست‌ها شده است. وی با بیان اینکه مسئله در حال حاضر بحرانی نیست اما نیاز به آینده‌پژوهی و جلوگیری دارد، گفت: انتقال آب خلیج فارس به استان فارس، یکی از اقداماتی است که می‌تواند در جلوگیری از فرونشست زمین در تخت‌جمشید جلوگیری کند.
ثابت اقلیدی در این‌باره توضیح داد: ما دنبال این هستیم که بتوانیم در منطقه مرودشت و پاسارگاد، یک‌سری انشعاباتی را به کشاورزان اختصاص بدهیم و بنا داریم که هم صنایع از این ابرپروژه منتفع شوند و هم بتوانیم در مرودشت و پاسارگاد برای کشاورزان تأمین اعتبار کنیم. ما می‌خواهیم از این شبکه آب‌رسانی استفاده کنیم تا چاه‌های غیرمجاز را به حداقل برسانیم و به امرار معاش مردم هم به عنوان ولی‌نعمت ما، خدشه‌ای وارد نشود.
وی تأکید کرد: صیانت از اماکن تاریخی و حفظ منافع مردم، دو وظیفه اصلی ماست و در راستای هر دو موضوع تلاش می‌کنیم. اینها نیاز به یک سری برنامه‌ها و اقدامات مبتنی بر کار علمی دارد، که این پروژه عظیم انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس با بازدهی بالا انجام شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس همچنین از سامان‌دهی یکی از نهرهای اطراف تخت‌جمشید خبر داد و گفت: این نهر که با آب زمین‌های اطراف ایجاد شده، به محل تجمع زباله‌ها تبدیل شده بود. خوشبختانه با کمک‌های خیران، معادل ۴۰۰میلیون تومان لوله به مجموعه تخت‌جمشید اهدا شده است تا آن مشکل نیز برطرف شود. ثابت اقلیدی در پایان گفت: اعتقادم این است که اگر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس به بهره‌برداری برسد، بخش زیادی از نیاز آب صنعت استان مرتفع می‌شود و با صرفه‌جویی در سفره‌های زیرزمینی، مشکل فرونشست زمین هم تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی