[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

زنگ مهارت‌ورزی در صنعت فارس، روزنامه شیراز نوین

توانمندسازی نیروی انسانی شاغل در واحدهای تولیدی و گسترش و ارتقای آموزش‌های مهارتی ویژه صنعتگران از مؤلفه‌های مهم توسعه پایدار است و برای تحقق این امر در استان فارس سه‌هزار و ۵۰۰ فعال صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی تحت آموزش قرار گرفتند.
آموزش یکی از اساسی‌ترین نیازهای جامعه به شمار می‌رود؛ نیازی که امروزه در بخش‌های مختلف جامعه احساس می‌شود و با نگاه تازه‌تری هم دنبال می‌شود.
آموزش الفبای مهارت به صنعتگران فارس
یکی از بخش‌هایی که در سال‌های اخیر مقوله آموزش را بیش از پیش مورد توجه قرار داده، بخش صنعتی است.
در چند دهه گذشته نگاه به مدل آموزشی در حوزه صنعت تغییر کرده و صنایع بسیاری با علم به کمبود نیروی کار ماهر و حلقه لاغر تکنسین‌ها در میانه زنجیره کار و تولید، تلاش بسیاری برای حل این مسئله کردند.
یکی از راهکارها برای جبران این کمبود، بهره‌گیری از مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای است؛ راهکاری که اخیراً نیز در نشست مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بر گسترش همکاری‌ها به منظور ارتقای آموزش‌های مهارتی در واحدهای صنعتی تأکید شد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در این جلسه گفت: توانمندسازی نیروی انسانی شاغل در واحدهای تولیدی و صنعتی از مؤلفه‌های اصلی توسعه پایدار صنعت و رونق تولید است.
سید مسعود عظیمی بیان کرد: ارتقای آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی راهی برای ایجاد سرمایه انسانی و تقویت رشد اقتصادی است. رشد سریع فناوری در بخش صنعت با به‌روزرسانی محتوای آموزشی ضروری است و باید با اتخاذ تدابیر ویژه‌ای سطح کیفی آموزش‌ها متناسب با تغییرات فناوری و ارتقای تکنولوژی به‌روزرسانی شود.
وی هم‌افزایی با بنگاه‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در مراکز تحقیق و توسعه کارخانه‌ها برای گسترش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی را از راهبردهای مؤثر در ارتقای آموزش‌ها در بخش تولید و صنعت برشمرد و افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راه‌اندازی مراکز بین کارگاهی و جوار کارگاهی در توانمندسازی کارگران و تکنسین‌ها نقش مهمی برعهده دارد.
توانمندسازی واحدهای تولیدی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی
عظیمی یکی از مأموریت‌های این شرکت را توانمندسازی واحدهای تولیدی و صنعتی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی عنوان کرد و گفت: امسال برای افزون بر سه‌هزار و ۵۰۰ فعال و شاغل مستقر در واحدهای صنعتی، دوره‌های آموزشی برگزار شده و بخشی از هزینه این دوره‌ها از اعتبارات شرکت شهرک‌های صنعتی فارس تأمین شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در خصوص تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین این شرکت و اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان گفت: با توجه به ظرفیت‌های ویژه در مراکز زیر نظر اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و صدور گواهی‌نامه‌های معتبر از گسترش و توسعه همکاری‌ها به منظور ارتقای بخش صنعت استان استقبال و حمایت می‌کنیم.
بدین ترتیب یکی از اولویت‌های مهم صنایع فارس در حال حاضر سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش مهارت به نیروهای جوان و علاقه‌مند است؛ اقدامی که رهام کیائی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس نیز بر ضرورت آن تأکید دارد و تحقق آن را در گرو تعامل و همکاری مناسب بین این اداره‌کل و شرکت شهرک‌های صنعتی فارس می‌داند.
مشکل بخش صنعت، کمبود نیروی ماهر آموزش‌دیده
کیائی بیان کرد: یکی از مشکلات بخش صنعت کمبود نیروی ماهر آموزش‌دیده است. برنامه‌ریزی برای نیازسنجی مهارتی واحدهای صنعتی از طریق احصای نیازهای آموزشی آنها و هدفمند کردن آموزش‌ها در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.
وی در خصوص فعالیت مرکز ارتقای مهارت فنی و حرفه‌ای در شهرک صنعتی بزرگ شیراز گفت: این مرکز دارای ۶ کارگاه ثابت با امکانات و تجهیزات کامل است که توانسته با هماهنگی و ارتباط مناسب با واحدهای صنعتی خدمات مناسبی را ارائه دهد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس درباره راه‌اندازی ۸۰ مرکز آموزش جوار صنعت در واحدهای صنعتی بالای ۱۰۰ نفر اشتغال در استان هم گفت: از این تعداد ۲۰ مرکز در شهرک صنعتی بزرگ شیراز به فعالیت می‌پردازد.
چالش تأمین نیروی انسانی کارآزموده و ماهر به‌عنوان چالشی جدی است که در آینده شدت بیشتری پیدا خواهد کرد. اگرچه از دیرباز بخشی به نام آموزش در صنایع و ارتباط با صنایع در مجموعه فنی و حرفه‌ای وجود داشته و همواره همکاری‌های متقابل این مجموعه با صنایع و صنوف شکل گرفته، اما برای پیشبرد امور صنعتی استان نیاز است این مهم با جدیت بیشتری دنبال شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی