[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ارتباط تنبلی چشم در کودکی و خطر ابتلا به بیماری در بزرگسالی، روزنامه شیراز نوین

یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد که کودکان مبتلا به «تنبلی چشم» احتمال بیشتری دارد که در بزرگسالی با مجموعه‌ای از مشکلات جدی سلامت مواجه شوند.
به گزارش مشرق به‌نقل از هلث دی نیوز، محققان دریافتند کودکانی که مبتلا به آمبلیوپی تشخیص داده می‌شوند در بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به فشارخون بالا، چاقی و دیابت هستند.
براساس یافته‌های به دست آمده، آنها همچنین با افزایش خطر حمله قلبی مواجه هستند.
دکتر «زیگفرید واگنر»، محقق ارشد از مؤسسه چشم‌شناسی کالج لندن، می‌گوید: چشم‌ها نگهبان سلامت کلی بدن هستند؛ آنها ارتباط نزدیکی با سایر سیستم‌های بدن دارند و به همین دلیل است که ما بینایی را در هر دو چشم به خوبی غربال می‌کنیم.
آمبلیوپی زمانی اتفاق می‌افتد که بینایی یک چشم به درستی رشد نمی‌کند؛ از آنجایی که مغز چشم ضعیف‌تر را نادیده می‌گیرد، آن چشم از موقعیت خود خارج می‌شود و تمایل دارد از هر جایی که فرد به آن نگاه می‌کند، کمی دورتر شود.
محققان می‌گویند از هر ۱۰۰ کودک چهار کودک تنبلی چشم دارند؛ این شایع‌ترین وضعیت بینایی در کودکان است.
برای این مطالعه، داده‌های بیش از ۱۲۶۰۰۰ فرد ۴۰ تا ۶۹ ساله تجزیه و تحلیل شد.
از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که آیا در دوران کودکی برای آمبلیوپی تحت درمان قرار گرفته اند و آیا هنوز در بزرگسالی به این بیماری مبتلا هستند یا خیر؟ همچنین از آنها پرسیده شد که آیا بیماری‌های مزمن دیگری در آنها تشخیص داده شده است.
محققان دریافتند در میان بیش از ۳۲۰۰ نفری که در کودکی تنبلی چشم داشتند، ۸۲ درصد همچنان در بزرگسالی کاهش بینایی در یک چشم داشتند.
بزرگسالانی که در کودکی آمبلیوپی داشتند نیز ۲۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت، ۲۵ درصد افزایش خطر فشارخون و ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر چاقی بودند.
خطر افزایش مشکلات سلامتی هم در بزرگسالانی که مشکلات بینایی آنها ادامه داشت و هم در افرادی که در بزرگسالی بینایی خوبی داشتند، مشاهده شد.
واگنر در بیانیه خبری دانشگاه گفت: تحقیق ما به این معنی است بزرگسالانی که در کودکی دچار آمبلیوپی بودند، بیشتر از بزرگسالانی که آمبلیوپی نداشتند به این اختلالات مبتلا می‌شوند. البته یافته‌ها به این معنا نیست که هر کودک مبتلا به آمبلیوپی حتماً در بزرگسالی دچار اختلالات قلبی متابولیک می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی