[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

فارس رکورددار بازدید نوروزی شد، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com

مراسم سال تحویل در مجموعه حافظیه و تخت‌جمشید با همکاری سازمان‌ها و مساعدت مطلوب مردم فرهنگ‌دوست برگزار شد. در خصوص برگزاری این مراسم و بازدیدهای نوروزی با مدیرکل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
دکتر محمد ثابت اقلیدی با اشاره به اینکه حافظیه و تخت‌جمشید تنها مراکز تاریخی تحت پوشش وزارت میراث‌فرهنگی در سراسر کشور بودند که مراسم سال تحویل در آنها برگزار شد، به عصر میهن می‌گوید: خوشبختانه یک برنامه فاخر با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز برای برگزاری این مراسم پیش‌بینی شد و این مراسم تلفیقی از آیین‌های مذهبی مانند تواشیح‌خوانی و گروه‌های موسیقی سنتی بود که دل مردم را در ساعات اولیه سال نو شاد کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه می‌دهد: خوشبختانه مردم فرهنگ‌دوست ما هم همکاری خوبی برای حضور در اماکن تاریخی و برگزاری آیین سال‌تحویل داشتند که موجب شد بدون هیچ‌گونه حاشیه‌ای این مراسم برگزار شود.
وی اضافه می‌کند: وزارت میراث‌فرهنگی هم از برنامه سال‌تحویل در حافظیه به عنوان یک مانور فرهنگی یاد کرد که نشان‌دهنده فرهنگ بالای مردم ماست.
ثابت اقلیدی با تشکر از حمایت مسئولان در تحقق این موفقیت‌ها عنوان می‌کند: از وزیر میراث‌فرهنگی و استاندار فارس و سایر دستگاه‌ها برای حمایت‌هایشان در برگزاری این مراسم تشکر می‌کنیم که باعث رقم خوردن یک برنامه فاخر فرهنگی شد. وی تصریح می‌کند: از هم‌وطنان عزیز دعوت می‌کنیم در تعطیلات عید سعید فطر و همچنین اردیبهشت‌ماه که استان فارس دارای طبیعت زیبایی خواهد بود، به شیراز و سایر نقاط فارس سفر کنند و سفر خوبی داشته باشند.
 مجموعه فرهنگی‌تاریخی حافظیه در صدر آمار بازدیدهای نوروزی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ادامه با اشاره به بازدیدهای انجام شده از اماکن تاریخی فارس اعلام می‌کند: آمار بازدیدهای نوروزی از اماکن تحت پوشش این اداره کل در استان به یک‌‌میلیون و ۳۷۳هزار و ۳۷۲ نفر رسید.
ثابت اقلیدی می‌افزاید: آمارهای ارائه ‌شده این بازدیدها از 24 اسفندماه سال گذشته تا دوازدهم فروردین‌ماه و از تمامی اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری تحت پوشش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس است.
وی اضافه می‌کند: در مدت مذکور مجموعه فرهنگی‌تاریخی حافظ با ۴۰۸هزار و ۹۸۲ نفر بازدیدکننده در صدر آمار بازدیدها قرار دارد و پس ‌از آن مجموعه جهانی تخت‌جمشید با ۳۲۱هزار و ۵۱۴ نفر و مجموعه فرهنگی سعدی با ۲۲۵هزار و۶۰۰ نفر در رتبه‌های بعدی بازدیدهای مسافران نوروزی قرار دارند.
ثابت اقلیدی اعلام می‌کند: با ثبت ۶میلیون نفر بازدید در نوروز از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی، فارس در سکوی نخست آمار بازدیدهای نوروزی ایستاد.
وی ادامه می‌دهد: بیش از ۶میلیون نفر بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی تحت پوشش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نوروز ۱۴۰۳ ثبت شده است. ثبت این آمار از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ است که آثار تاریخی استان فارس با ثبت ۱میلیون و 373هزار و 372 نفر بیشترین بازدیدکننده را داشته است. ثابت اقلیدی همچنین می‌گوید: در میان موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور از لحاظ بیشترین تعداد بازدیدکننده هم حافظیه با 408هزار و 982 نفر، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است؛ پس از آن تخت‌جمشید با 321هزار و ۵۱۴ نفر، سعدیه با ۲۲5هزار و 600 نفر، مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد با ۱۴۹هزار و ۴۹۸ نفر، ارگ کریم‌خانی با ۱۴۰هزار و ۹۶۳ نفر، باغ فین با ۱۳۲هزار و ۸۴۰ نفر، کاخ‌موزه چهل‌ستون با ۱۲۳هزار و ۶۶۱ نفر، پاسارگاد با ۱۲۳هزار و ۶۰۲ نفر، عمارت عالی‌قاپو با ۱۱۳هزار و ۹۳۲ نفر و سازه‌های آبی شوشتر با ۱۱۱هزار و ۱۳۹ نفر قرار دارند. از لحاظ بیشترین میزان فروش بلیت موزه و اماکن فرهنگی به ترتیب مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، مجموعه میراث جهانی تخت‌جمشید، حافظیه، مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، سعدیه، باغ فین، ارگ کریم‌خانی، کاخ‌موزه چهل‌ستون و قلعه فلک‌الافلاک قرار 
دارند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی