[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

رقم خوردن پررونق‌ترین اکران نوروزی پساکرونایی، روزنامه شیراز نوین

سینماهای کشور موفق شدند تا با جذب ۸۸۴ هزار مخاطب در سال جدید، پررونق‌ترین اکران نوروزی پساکرونایی کشور را رقم بزنند.
به گزارش ایرنا، اکران نوروز ۱۴۰۳ سینماها با یک عملکرد فراتر از انتظار، ۱ میلیون و ۳۳۵ هزار نفر را به سینماها کشاند و ۸۶ میلیارد و ۶۷۳ میلیون تومان فروخت.
البته اگر بخواهیم این اکران را از اول فروردین تا پایان تعطیلات محدود کنیم، به ۸۸۴ هزار مخاطب و گیشه بیش از ۶۱ میلیارد تومان می‌رسیم؛ این آمار در قیاس با اکران نوروز سال گذشته، ۱۲ درصد رشد مخاطب و حدود ۱۱۸ درصد رشد گیشه را شاهد بوده است.
اکران نوروز امسال در شرایطی به این رشد قابل‌توجه دست یافته که به‌ واسطه شب‌های قدر، کمتر از ۱۰ روز اکران عمومی را تجربه کرد؛ حال آنکه اکران سال گذشته، طی ۱۳ روز مفید و کامل صورت گرفته بود. همچنین ۳ روز ابتدایی نوروز سال گذشته ایامی عادی بودند، اما تمام نوروز امسال با ماه مبارک رمضان تلاقی داشت که طبیعتاً پذیرای مخاطبان کمتری بود که سبب شد تا آمار نوروز امسال، پیام‌های خوبی را برای سینمادوستان مخابره کند.
البته باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که تمرکز اصلی بر روی اکران فطر قرار داشته و شاید کمتر سینمادوستی تصور می‌کرد که اکران تماما رمضانی نوروز امسال بتواند به چنین آماری برسد.
از فروش چشمگیر تمساح خونی تا کم‌فروغی عجیب آسمان غرب
تمساح خونی که فروش کلی خود را از ۱ میلیون نفر عبور داده و توانسته بیش از ۶۶ میلیارد تومان فروش کند، در ۱۳ روز سال جدید، ۶۳۷ هزار مخاطب داشت و ۴۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز فروخت.
فیلم سینمایی تمساح خونی
بی‌بدن اگرچه ۱۵۶ هزار مخاطب داشت و ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیز فروخت، اما ۱۲۸ هزار مخاطب با ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن متعلق به سال جدید است.
آپاراتچی نیز در کل ۴۳ هزار مخاطب داشت و گیشه آن ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود. ۳۵ هزار مخاطب با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش مربوط به فروش امسال این فیلم است.
پرویزخان با ۳۹ هزار مخاطب، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشت که ۲۳ هزار مخاطب آن با ۱ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان طی سال جدید رقم خورده است.
نوروز نیز ۳۰ هزار مخاطب داشت و ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان فروخت. از این میزان، ۲۴ هزار مخاطب، سهم اکران امسال بود که ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عایدی داشت.
فیلم سینمایی نوروز
ایلیا جست‌وجوی قهرمان با ۲۸ هزار و ۵۰۰ مخاطب، ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخت؛ ۲۲ هزار مخاطب و ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان متعلق به اکران امسال این فیلم است.
آسمان غرب نیز درمجموع ۱۷ هزار و ۲۰۰ مخاطب داشت و ۹۷۰ میلیون تومان فروش کرد.
روشن و مسافری از گانورا، دو فیلم اکران سال گذشته بودند که در نوروز امسال نمایش داشتند. روشن ۱۵۰۰ مخاطب داشت و ۱۱۱ میلیون تومان فروخت. مسافری از گانورا نیز با ۲ هزار مخاطب، فروش ۴۱ میلیون تومانی را تجربه کرد.
سیگنال‌های خوبی برای سینمای ایران مخابره می‌شود
این مختصات، دستاورد خوبی است که برای سینماهای امسال رقم خورد تا پررونق‌ترین اکران نوروزی پساکرونایی کشور شکل بگیرد. این آمار سبب شده تا امیدواری‌های بیشتری نسبت به اکران امسال وجود داشته باشد. پس از ماه مبارک رمضان، فرآیند استقبال از فیلم‌های روی پرده، رشد قابل‌توجهی را شاهد خواهد بود. همچنین اکران فطر نیز از دهه سوم فروردین‌ماه آغاز می‌شود تا تلاقی این دو روند، موج تصاعدی خوبی را در تعداد مخاطبان و گیشه سینمایی کشور شاهد باشد.
۸۸۴ هزار مخاطب با گیشه بیش از ۶۱ میلیارد تومانی سبب شدند تا اکران نوروزی امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، ۱۲ درصد رشد مخاطب و حدود ۱۱۸ درصد رشد گیشه را شاهد باشد. این موج بزرگ، روند رو به رشد خود را تا تعطیلات خردادماه ادامه خواهد داد و پس از این زمان است که احتمالاً با اکران چند فیلم دیگر، سینماها با قدرت، وارد بازه طلایی تابستان خواهند شد. بنابراین همه‌چیز آماده یک بهار خوب برای سینماهای کشور است که آمارها را به ‌نسبت بهار سال گذشته، با تغییرات بهتری همراه خواهد کرد.
فصل بهار، ۳ بزنگاه سینمایی مهم دارد: اکران نوروز، اکران فطر و اکران نیمه دوم خرداد؛ بزنگاه اول با قدرت خوبی پشت ‌سر گذاشته شد و آمارها را فراتر از میزان انتظارات، همراه کرد. قله این حرکت سینوسی در اکران عید فطر قرار دارد که شنیده‌ها خبر از حضور ۲ تا ۳ فیلم قدرتمند و پرمخاطب در فهرست آثار این بازه مهم حکایت دارند. برای اکران نیمه‌دوم خرداد نیز باید برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت بگیرد تا ضمن جلوگیری از فیلم‌سوزی، آثار پرمخاطبی به سینما تزریق شوند تا فاصله میانه خرداد تا پیش از شروع ماه محرم، به نفع سینما رقم بخورد.
همچنین سینماها، تعطیلات مناسبتی خود را به پایان رسانده و تا نیمه خردادماه، یک‌نفس پذیرای مخاطبان هستند که این خبر نیز می‌تواند سیگنال‌های مثبتی را برای سینماها مخابره کند.
بر روی کاعذ، همه‌چیز به نفع یک رکوردشکنی‌های متوالی در فصل بهار است تا گیشه ۲۰۰۰ میلیاردی امسال، حرکت خود را با موج مهیب بهار آغاز کند. این اتفاق چشمگیر با توجه به قرار گرفتن سینما در سبد خانوار ایرانی، قابل ‌دسترس‌تر از هر زمان دیگری است.
خبرهای خوبی برای سینمای ایران طی سال جاری در راه است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی