[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

سخن‌گوی دولت: برکناری مدیران ناکارآمد، مطالبه رئیس‌جمهور است ، روزنامه شیراز نوین

حراست از منافع ملی با ارزیابی مستمر مدیران، وعده ‌دولتِ مردم با مردم است و دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود به آن عمل کرده و در محورهای پیام نوروزی و سخنان رئیس‌جمهور با دولتمردان در فروردین ۱۴۰۲به آن تأکید شد که دولت به‌ منظور استفاده بهتر از ظرفیت مدیران، تحولات و جابه‌جایی‌های مدیریتی را در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت سیزدهم از ابتدا بدون اهمیت دادن به جوسازی‌ و فارغ از گرایشات سیاسی، شایسته سالاری را در اولویت گزینش مدیران خود قرار داد و همواره با تأکید بر اینکه عملکرد مدیران را مورد ارزیابی قرار خواهد داد، ترمیم کابینه را هم در راستای حسن انجام خدمت‌رسانی به مردم پیگیری کرد.
واقعیت این است که دولت سیزدهم در شرایطی زیر بار مسئولیت اداره کشور رفت که فجایع مدیریتی دولت قبل همچون طاعونی به جان اقتصاد کشور و معیشت مردم افتاده بود و تبعات سنگین تصمیمات غلط، غیرکارشناسی و همچنین سومدیریت دولت قبل را مردم با کاهش قدرت خرید و کوچک شدن سفره‌های خود متحمل می‌شدند، از این‌رو آمدن دولت جدید امید برای بهبود شرایط بد اقتصادی دولت قبلی را دو چندان کرد.
موضوعی که مسئولیت دولت سید ابراهیم رئیسی را سنگین‌تر کرده است و در واقع انتظاری که از دولت سیزدهم در میان افکار عمومی جامعه شکل گرفته، استراحت را بر دولتمردان فعلی ممنوع کرد.
برکناری مدیران ناکارامد امری که نشان می‌دهد ضرورت تغییر مدیران خسته، ناکارآمد و بی‌انگیزه دولت قبل چه پیش از انتخابات و چه پس از آن از دغدغه‌های مهم رئیس‌جمهور برای تحقق اهداف و سیاست‌های دولت خود به نفع مردم بوده و قطعاً تفکری که برای خدمت به مردم انتخاب شود و در این مسیر موفقیتی کسب نکند و در نتیجه مشکلاتی را برای مردم به‌وجود بیاورد، انتظار جابه‌جایی آن مدیر یا آن تفکر در جامعه بالا می‌رود.
رئیس‌جمهور در جریان سفرهای استانی بارها درخصوص جابه‌جایی مدیران گفت«هرکس کارآمدی دارد می‌توان از او استفاده کرد اما نباید از بانیان وضع موجود استفاده شود.»
وی همچنین با تأکید بر لزوم شایسته‌سالاری در هرگونه تغییر و نصب در دولت، خطاب به همه مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی عنوان کرده است: «اگر بنا بر ابقای مدیران زیر مجموعه خود دارید این کار را انجام دهید و اگر جابه‌جایی مدیری را ضروری می‌دانید، در این کار تسریع کنید؛ چرا که بدنه اجرایی کشور باید در اجرای برنامه‌های تحولی مورد نظر دولت منسجم و دارای انگیزه و دغدغه باشد.»
بهادری جهرمی سخن‌گوی دولت در نشست خبری خود درباره برکناری مدیران ناکارآمد در سفر‌های استانی گفته است: در عموم سفرهای رئیس‌جمهور هم تصمیماتی برای برکناری مدیرانی که روحیه تحول خواهی و همراهی با دولت را ندارند، گرفته می‌شود و به صورت مستمر همین تصمیم گیری‌ها ادامه دارد.
سخن‌گوی دولت اظهار کرد: ما کارکنان دولت را حتماً محترم می‌شماریم اما چون احترام مردم مقدم است به نظام اداری، باید به گونه‌ای اقدام کرد که امکان خدمات‌رسانی به مردم فراهم باشد و دولت خط قرمزی در این خصوص ندارد.
بدون شک تغییر مدیران و مسئولان اجرایی لازمه پویایی و تحرک بیشتر جامعه است به‌طوری که فلسفه انتخابات در کشور نیز در همین راستاست که مردم مدیر جدید را انتخاب کند و مدیریت کشور با یک روحیه و تفکر جدید ادامه پیدا کند.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که در ایام مناظرات ریاست‌جمهوری گفته بود: «برای مدیران، گشت ارشاد خواهیم داشت» چند ماه پس از کسب آرای مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری در نشستی از عملی شدن وعده «گشت ارشاد مدیران» خبر داد و اظهار کرد: «گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست‌جمهوری تشکیل شد و به دستگاه‌های مختلف سرکشی می‌شود»
حسن درویشیان رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور، درباره اخرین اقدامات انجام‌شده در گشت ارشاد مدیران، گفت: این روند تا پایان دولت ادامه دارد و یکی از مواردی که آقای رئیس‌جمهور از ابتدا تأکید داشتند و همواره مورد تأکید و تذکراتشان است، بحث ارزیابی مدیران دستگاه‌های اجرایی است.
رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور تأکید کرد: اگر مدیری کارآمدی لازم را نداشته باشد یا با گفتمان دولت که گفتمان پاکدستی، فساد ستیزی و مردمی بودن است، عملکردشان مغایرت داشته باشد حتماًً نسبت به آن‌ها تصمیم گرفته می‌شود و در خصوص موارد قابل توجهی هم این تصمیم گرفته شده است.
وی درباره این‌که تاکنون چه تعداد مدیر برکنار شده‌اند، بیان کرد: یک تعدادی ناشی از ناکارآمدی و یک تعدادی هم ممکن است همین ویژگی‌ها را نداشته باشند چه مربوط به دولت قبل بودند چه در این دولت منصوب شدند برکنار شده‌اند که چیزی حدود ۹۰ نفر بودند.
اعلام برکناری مدیران ناکارآمد از جمله اخباری است که امیدآفرینی و نظارت‌افزایی را نوید می‌دهد؛ به‌ویژه در دورانی که مشکلات مردم زیاد و رویکرد اصلی دولت، رسیدگی واقعی به مطالبات مردم است و کیست که منکر نقش مهم «ناکارآمدی» برخی مدیران در پدیدار شدن مشکلات مردم باشد.
موفقیت دولت در این آزمون و مسئولیت خطیر و سنگین مستلزم استفاده از ظرفیت مدیرانی با روحیه جهادی و انقلابی و قائل به کار تلاش شبانه‌روزی است و حتماً مدیرانی که از سویی باور و اراده‌ای برای تغییر وضع موجود ندارند و از سویی خود عامل وضع موجود هستند، در عزم دولت برای تغییر ریل اقتصاد کشور به مردم مثمر ثمر نخواهند بود.
با توجه به اینکه یکی از مطالبات جدی مردمی در سال‌های گذشته، نظارت بر عملکرد مدیران تراز اول و برخورد با کم کاری‌های احتماًلی بوده، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دقایق اولیه سال ۱۴۰۲ در سخنان نوروی خود نکات مهمی را مطرح کرد و به تعبیری نقشه‌راه دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ را که براساس بیانات رهبرانقلاب بر مبنای ایجاد تحول بنا شده را برای مردم بازگو کرد. این سخنان به نوعی زمزمه‌های ایجاد تغییرات در تیم دولت را هم بر سر زبان‌ها انداخت.
آنچه که خبر ایجاد تحول در کابینه دولت را جدی تر کرده بود این قسمت از سخنان رئیسی بود که گفت: «چک سفید امضا به هیچ مدیری نداده‌ایم»، جمله‌ای که تلنگری برای مدیران دولتی محسوب می‌شود و نشان از اهتمام رئیس دولت مردمی برای رتق و فتق هرچه بهتر امور در مسیر خدمت‌رسانی به مردم را داشت.
رئیسی در این پیام با اشاره به ارزیابی مستمر عملکرد مدیران مطرح کرده است: هیچ‌ کدام از مدیران دولتی چک سفید دریافت نکرده‌اند که به صورت مستمر در دولت و در دستگاه‌ها حضور داشته باشند، بلکه به صورت مستمر در معرض ارزیابی هستند. اگر ببینم فردی توان یا صلاحیت خدمت جهادی به مردم را ندارد، طبیعی است که با نیروی با انگیزه و متخصص دیگری جابه‌جا ‌شود.
حراست از منافع ملی با ارزیابی مستمر مدیران، وعده ‌دولتِ مردم با مردم بود که پیش از این هم دولت به آن عمل کرده و جز محورهای پیام نوروزی و سخنان رئیس‌جمهور با دولتمردان بود و به‌ منظور استفاده بهتر از ظرفیت مدیران، تحولات و جابه‌جایی‌های مدیریتی در دستور کار دولت قرار گرفت که نوید آور این امر بود که
مسیر خدمت‌رسانی در دست ترمیم است و این تغییر و تحولات براب ارزیابی‌ها و بر اساس شرایط و اولویت‌های موجود و نیاز روز کشور انجام گرفت.
تصمیم آیت‌الله رئیسی برای ایجاد تغییر و تحول در کابینه پیام‌های مثبتی را برای جامعه به ارمغان آورد و نوید از توجه هرچه بیشتر دولت به مشکلات مردم در سال ۱۴۰۲ را داد. این خبر با امید آفرینی که در دل مردم ایجاد کرد، زنگ هشداری هم برای مدیران بود اینکه بدانند در صورت ناکارآمدی با خطر عزل روبه‌رو خواهند شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی