[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

سربلند در آوردگاه نوروز، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی - گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

  اشاره:
 فرازهای ارزشی و بارقه‌های تمدنی در اقلیم چهارفصل فارس بی همتاست. استان پهناور فارس پرچم‌دار گردشگری ایران است و ظرفیت‌های بی همتایی را پیش روی گردشگران جهانی می‌گذارد. گنبد ملکوتی بقاع متبرکه بر سپهر شهرراز معنویت می‌گستراند و مشاهیر ادبی شیراز آوازه جهانی دارند. در کوچه باغ‌های کاهگلی، اصالت‌های شهرراز مستور است و بافت تاریخی نشان از اصالت‌های این دیار کهن دارد.کمی آن سوتر از دروازه قرآن شیراز، دروازه تمدن خودنمایی می‌کند. هخامنشیان از برده داری و حقارت بشر رویگردان بودند و هنرمندان جهانی را با پرداخت مزد به سرزمین پارسیان فراخواندند تا پرسپولیس را رفیع تر از اهرام ثلالثه و دیگر سازه‌های باستانی بنا کنند.به همین دلیل است که جاذبه‌های گردشگری فارس همواره مورد توجه هم‌وطنان قرار گرفته و شیراز را پرچم‌دار گردشگری ایران معرفی می‌کند. در همین راستا، گروه گزارش روزنامه شیرازنوین نیم‌نگاهی بر استقبال گسترده هم‌طونان از پتانسیل‌های ارزشمند فارس داشته و نحوه ارایه خدمت به آن‌ها را بررسی می‌کند.

 حافظیه صدرنشین بازدیدهای نوروزی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: آمار بازدیدهای نوروزی از اماکن تحت‌پوشش این مجموعه از  مرز یک ‌میلیون و سیصدهزار نفر گذشته است. محمد ثابت اقلیدی در پاسخ به شیرازنوین با اشاره به این موضوع که 24 اسفندماه سال گذشته میزبان مسافران نوروزی بودیم، با ارایه آمار و ارقامی اظهار داشت: مجموعه فرهنگی تاریخی حافظ با ۴10هزار نفر بازدیدکننده در صدر آمار بازدیدها قرار دارد و پس‌ از آن مجموعه جهانی تخت‌جمشید و مجموعه فرهنگی سعدی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. بر اساس این گزارش شایان ذکر است آمار ارائه ‌شده تنها متعلق به اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری تحت‌پوشش این اداره‌کل شامل مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه‌های پارس، سنگ هفت‌تنان و حمام وکیل در شیراز، مجموعه جهانی تخت‌جمشید و موزه تخت‌جمشید، نقوش رستم و رجب در شهرستان مرودشت، مجموعه جهانی پاسارگاد، مجموعه جهانی شهر بیشاپور، موزه ساسانی بیشاپورو تنگ چوگان و موزه مردم‌شناسی شهرستان کازرون، کاخ ساسانی سروستان، آتشکده و قلعه دختر فیروزآباد همچنین موزه خط و کتابت نی‌ریز است.

  تمرکز بر رضایتمندی زائران و همشهریان
در همین راستا رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: رضایت زائران سومین حرم اهل‌بیت(ع) و مسافران نوروزی حاصل تلاش مجموعه خدمات شهری و مناطق شهرداری شیراز است. افسانه خواست‌خدایی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه شیرازنوین اظهار داشت: خدمت‌رسانی به زائران سومین حرم اهل‌بیت(ع) و هم‌وطنان عزیز در شرایط روزه‌داری و همچنین دوری از خانواده در ایام نوروز اقدامی ارزشمند است که ارزش تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای شهرداری شیراز را دوچندان می‌کند. وی با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته عنوان کرد: خدمت‌رسانی به زائران سومین حرم اهل‌بیت(ع) و هم‌وطنان عزیز در شرایط روزه‌داری و همچنین دوری از خانواده در ایام نوروز اقدامی ارزشمند است که ارزش تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای شهرداری را دوچندان می‌کند. خواست‌خدایی بیان کرد: رضایتمندی مسافران از این خدمات را نشان‌دهنده تلاش بی‌وقفه، کار گروهی، همدلی و همکاری معاونت خدمات شهری و مناطق شهرداری شیراز است. وی با اشاره به اینکه دو سال گذشته شاهد نواقص و کاستی‌هایی در کمپ‌های نوروزی بودیم؛ از رفع این مشکلات ابراز خرسندی کرد.

 بهره برداری از فرصت نوروز برای شناساندن فارس
در همین زمینه معاون امور هماهنگی زائرین و گردشگری استانداری فارس، از استقبال گسترده هم‌وطنان از جاذبه‌های بی بدیل فارس خبر داد. محمد فرخ‌زاده بیان کرد: بسیاری از شهرستان‌ها با برگزاری رویدادهای متنوع گردشگری به استقبال میهمانان نوروزی رفتند. وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۴ رویداد متنوع گردشگری در استان برگزار شده است، افزود: این رویدادها شامل جشنواره‌های آیینی و محلی، مراسم دینی و سفره‌های افطار، برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی، گردشگری و محصولات غذایی بومی و عشایری و اقداماتی از این دست بوده است.جاشین استاندار فارس در ستاد خدمات سفر استان فارس اظهار کرد: طبق گزارش بازرسین استانداری فارس، ستادهای سفر شهرستان‌ها زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری را به خوبی ایجاد کرده‌اند که جای تقدیر دارد. فرخ‌زاده تأکید کرد: برخی از شهرستان‌ها با استقبال خوب گردشگران مواجه شدند و برخی کمتر که برای پر کردن این خلأ نیاز به معرفی ظرفیت‌های آن منطقه وجود دارد؛ رویدادها و جشنواره‌ها می‌توانند در این زمینه مؤثر واقع شوند. جانشین استاندار فارس در ستاد خدمات سفر با اشاره به ظرفیت‌های بی نظیر فارس گفت: معرفی تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی به مردم یک ضرورت است و نوروز و استقبال مردم از سفر بهترین زمان برای اجرای این هدف است. وی با اشاره به نقش مؤثر رویدادها و جشنواره‌ها در جذب گردشگر و تقویت اقتصاد محلی افزود: جاذبه‌های گردشگری، سوغات و صنایع دستی، آداب و آیین‌های زیبای هر منطقه و سنت‌های اصیل قومی، هریک ظرفیتی بی نظیر دارد که لازم است با خلاقیت و نوآوری و روش‌های نوین بازاریابی و تبلیغات به مردم معرفی شود.

 تلاش برای خاطره سازی در شیراز
معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز یکی از دستگاه‌هایی پرتلاش بود که در ایام نوروز کارنامه درخشانی داشت. معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در این زمینه به خبرنگار شیرازنوین گفت: با پایان تعطیلات نوروز تدابیر لازم برای بازگشت مسافران و جمع آوری تدریجی خدمات اسکان اندیشیده شده است. روح‌الله خوشبخت با تقدیر از زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی از همه دست‌اندرکاران ستاد اجرایی خدمات سفر شهرداری شیراز عنوان کرد: حضور و خدمت‌رسانی نیروهای شهرداری شیراز در این ایام سبب شد به رغم شرایط نا مساعد جوی و بارندگی‌های سنگین شاهد تعطیلاتی بدون خسارت و‌مشکل باشیم. وی با اشاره به رضایت شهروندان ، مسافران و مسئولان ارشد از خدمات‌رسانی شهرداری شیراز در این ایام، اظهار کرد: بدون شک این موفقیت حاصل زحمات و تلاش‌های همکاران ما در حوزه خدمات شهری شهرداری است.
خوشبخت خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم در این بهار زیبا که به یمن ماه مبارک رمضان سرشار از نعمت و برکت بود توفیق خدمتگزاری به هم‌میهنان عزیز و میهمانان سومین حرم اهل بیت (ع) را داشتیم و در این راستا تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که خدمت‌رسانی بدون هیچ وقفه و مشکلی ادامه داشته باشد. معاون شهردار شیراز تأکید کرد: تمامی کارکنان ستاد اجرایی خدمات سفر شهرداری شیراز در محل‌های اسکان که شامل 5 کمپ و 19 سالن‌ورزشی‌ تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا سفری ایمن و خاطره‌انگیز برای میهمانان شیراز رقم بخورد. در روزهای بارانی شیراز نیز تلاش کردیم اسکان میهمانان نوروزی بدون هیچ خللی انجام شود و به فضل خدا هیچ مسافری در باران نماند و همگی در محل‌های اسکان استقرار یافتند. 
معاون شهردار شیراز ضمن تقدیر از تلاش‌های کارکنان ستاد اجرایی خدمات سفر گفت: مجموعه مدیریت شهری بر تلاش‌های این عزیزان نظارت دارد و می‌کوشیم با همکاری یکدیگر نقاط ضعف را به حداقل برسانیم و نقاط قوت را پر رنگ‌تر کنیم.

 ارایه خدمات درمانی در بزنگاه نوروز
خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی یک از پراهمیت ترین مواردی است که باید در نظر داشت. در همین زمینه نماینده هیئت رئیسه در ستاد سلامت نوروزی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز از ارائه خدمت به ۱۲ هزار و ۴۷۵ مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی درمانی فارس طی یک شبانه‌روز خبر داد. 
محمدرضا پنجه شاهین با اعلام این خبر گفت: از این تعداد، ۵۲۶ مورد مربوط به علایم تنفسی، ۴۶۷ مورد مربوط به علایم گوارشی و ۵۶۴ مورد نیز مربوط به حوادث ترومایی بوده است. وی، تعداد عمل‌های جراحی انجام شده در شبانه‌روز گذشته در بیمارستان‌های استان فارس را نیز ۲۳۰ مورد اعلام کرد و با اشاره به خدمات مجموعه اورژانس فارس در دوازدهمین روز از فروردین ۱۴۰۳، از انجام ۸۹۰ مأموریت امدادی خبر داد که از این تعداد، ۱۳۳ مورد مربوط به سوانح ترافیکی و سایر موارد نیز مربوط به موارد غیرترافیکی بوده است.
نماینده هیئت رئیسه در ستاد سلامت نوروزی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز با بیان اینکه در سوانح ترافیکی شبانه‌روز گذشته، ۱۵۸ نفر مصدوم شده‌اند، اضافه کرد: از این تعداد ۱۰۸ مصدوم بستری شده و ۵۰ مصدوم نیز به صورت سرپایی مداوا شدند. به گفته پنجه شاهین، امدادگران اورژانس فارس در شبانه‌روز گذشته، به سه مورد مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن امدادرسانی کرده و پاسخ‌گوی ۲۰ مورد مراجعه به کمپ‌های نوروزی اورژانس بوده‌اند.
وی به خدمات مجموعه بهداشت در شبانه‌روز گذشته اشاره کرد و از انجام ۲۳۴ بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، مکان‌های عمومی، مراکز بین راهی و سامانه‌های آب‌رسانی استان فارس در این بازه زمانی خبر داد که با معرفی ۱۰ مرکز متخلف به مراجع قضایی استان و کشف و معدوم سازی ۱۰۰۸ کیلوگرم، لیتر مواد غذایی و آشامیدنی غیربهداشتی همراه بوده است. نماینده هیئت رئیسه در ستاد سلامت نوروزی تعداد بیماران ویزیت شده در مراکز خدمات جامع سلامت در شبانه‌روز گذشته را نیز ۱۱۴ نفر اعلام کرد و افزود: همچنین یک مادر باردار نیازمند به مراقبت‌های ویژه با پیگیری کارشناسان سلامت استان، به بیمارستان اعزام شد.

هم افزایی برای بهبود خدمترسانی
خدمت‌رسانی به خیل عظیمی از هم‌وطنان و اسکان میلیون‌ها نفر از مسافران نوروزی در زیرساخت‌های اقامتی استان امکان پذیر نیست. به همین دلیل مدیریت شهری، آموزش و پرورش، هلال احمر، سپاه، بسیج و سایر دستگاه‌های خدمات رسان و اجرایی به میدان آمدند تا میزبانی شایسته ای از زائران سومین حرم اهل بیت «ع» صورت گیرد و وجهه مهمان نوازی اهالی فرهنگ‌مدار فارس پررنگ‌تر از همیشه گردد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی