[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

پرونده معادن غبارروبی شد ، روزنامه شیراز نوین

طبق گفته زمین‌شناسان، ایران بهشت زمین‌شناسی و رنگین‌کمان مواد معدنی است که در همین راستا سیاست‌های دولت سیزدهم در بخش معادن منجر به احیا و توسعه معادن و تأمین زیرساخت‌ها شده که دستاوردهای این حوزه به رشد اقتصادی کمک شایانی کرده است. به گزارش ایرنا، ۷ درصد ذخایر معدنی جهان در کشورمان وجود دارد. بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی منابع رسمی، ۸۱ ماده معدنی در کشورمان شناسایی شده که طبق گفته زمین‌شناسان، «ایران بهشت زمین‌شناسی و رنگین‌کمان مواد معدنی» است. از این رو باید از ظرفیت‌های این بخش بهره برد. حوزه معدن و صنایع معدنی ظرفیت‌های بسیار خوبی برای کشورمان دارد که نه‌تنها ثروت پایدار را برای دولت تأمین می‌کند؛ بلکه منجر به اشتغال و ارزآوری برای کشورمان می‌شود. بهره‌برداری از حوزه معادن منجر به تقویت و توسعه سایر صنایع وابسته می‌شود. ضمن اینکه صادرات در این بخش نیز به بهبود اقتصاد و ارزآوری در کشور منجر خواهد شد. بخش معدن به قدری در اقتصاد کشور مهم است که در برنامه توسعه هفتم این بخش باید به رشد ۱۳ درصدی دست پیدا کند. از این رو سازمان‌های مربوطه بایستی در این زمینه برنامه‌ریزی 
کنند.
احیا و توسعه ۳۵۷ معدن کوچک‌مقیاس در سال گذشته
بر اساس آخرین آمار از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، ۳۵۷ معدن کوچک‌مقیاس در سال گذشته احیا و فعال‌سازی شد و توسعه پیدا کرد که از این تعداد ۲۷۳ معدن احیا شد و ۸۴ معدن نیز توسعه یافت. احیا و توسعه این معادن منجر به اشتغال‌زایی بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ نفری به صورت مستقیم شد. در راستای رفع موانع تولید از واحدهای معدنی اقداماتی از جمله شناسایی و رفع موانع تولید برای ۱۹ واحد معدنی در استان گیلان، پذیرش ۳۶ پرونده در روند صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و پایش ۲۲۲ معدن احیاشده سال ۱۴۰۱ در ۱۱ استان است. در راستای رفع موانع معادن و صنایع معدنی، معرفی ۵۹ بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری شامل ۳۲۹ محدوده در اختیار ادارات کل صمت استان‌ها برای طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس قرار گرفته است. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اقدامات زیرساختی شامل ۱۸ طرح «در حال اجرا»، یک طرح «در دست مناقصه پیمانکار» و نیز ۲۴ طرح «در حال مطالعه» دارد.
۱۰ طرح بزرگ معدن و صنایع معدنی با سرمایه‌گذاری ۵۰هزار میلیارد تومان
یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه معادنی که سال گذشته به مرحله اجرا رسید، تکمیل و راه‌اندازی ۱۰ طرح بزرگ معدن و صنایع معدنی به ارزش سرمایه‌گذاری ۵۰همت (هزار میلیارد تومان) بود که برای سه‌هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرد. تعدادی از این طرح‌ها شامل ابَرپروژه آهن اسفنجی (زمزم ۳) فولاد خوزستان به ظرفیت تولید یک‌میلیون و ۷۶۰هزار تن، کنسانتره مس دره آلو به ظرفیت تولید ۱۱۰هزار تن، واحد دوم آهن اسفنجی فولاد بافت به ظرفیت تولید ۸۰۰هزار تن بافت، ابرپروژه آهن اسفنجی طوبی توسعه آهن و فولاد گل‌گهر به ظرفیت تولید یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تن، فلوتاسیون سرباره مس سرچشمه به ظرفیت تولید ۷۰هزار تن، تولید تختال (شمش) فولاد سفیددشت به ظرفیت تولید ۸۰۰هزار تن بود. همچنین بخش دیگر این طرح‌های معدنی، تجهیز معدن و راه‌اندازی بزرگ‌ترین طرح تولید کنسانتره روی خاورمیانه در «مهدی‌آباد» به ظرفیت تولید ۲۰۰هزار تن، کارخانه فولادسازی نی‌ریز به ظرفیت تولید ۸۰۰هزار تن و همچنین طرح‌های هیدرات ویژه به ظرفیت تولید ۳۵۰۰ تن و راه‌اندازی مرحله اول فیلتراسیون گل قرمز شرکت آلومینای ایران به ظرفیت تولید ۳۴۰۰ تن بود.
۱۶هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های معدنی
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در راستای تأمین زیرساخت‌های معدنی در سال گذشته بیش از ۱۶هزار میلیارد ریال برای ایجاد، تکمیل و توسعه زیرساخت‌های معدن و صنایع معدنی کشور صرف کرد که از این مبلغ، ۱۴هزار میلیارد ریال آن از محل منابع داخلی این سازمان بوده و مابقی هزینه‌های صرف شده از منابع عمومی و حقوق دولتی معادن تأمین شده است.
این طرح در ۱۶ طرح در ۱۱ استان کشور شامل سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، فارس، یزد، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، زنجان و بوشهر در حال اجراست. طبق گزارش این سازمان، طرح ایجاد زیربناهای لازم در مناطق معدنی شامل هفت طرح برق‌رسانی به طول ۱۴۸.۷ کیلومتر در مربوط به استان‌های خراسان جنوبی، لرستان، یزد و کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری است که این طرح‌ها نیز در دست اجراست.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی