[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

ندخون و دیابت نوع دو را با این دانه درمان کنید، روزنامه شیراز نوین

 به‌جای برنج و سیب‌زمینی، عدس بخورید؛ این ماده غذایی با کاهش سرعت هضم و آزاد شدن قند در رگ‌های خونی، می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد.
یک کارشناس ارشد گیاهان دارویی از «دال عدس» به‌عنوان یک نوع عدس معجزه‌گر یاد کرد و افزود: این نوع عدس فواید درمانی بسیاری داشته و تقریباً در سلامت تمامی دستگاه‌های بدن نقش دارد.
به گزارش صد آنلاین، هانیه ناصری با بیان اینکه «دال عدس» نوعی عدس ریز و قرمز رنگ است که در غرب کشور کشت می‌شود، گفت: طبع این نوع از حبوبات کمی گرم و البته خشک است.
وی در خصوص مهم‌ترین خواص دال عدس به تأثیر آن بر تقویت دستگاه گوارش اشاره کرد و افزود: این نوع عدس کارکرد روده و معده را بهتر کرده و به‌عنوان یک تحریک‌کننده اشتها نیز عمل می‌کند.
ناصری تصریح کرد: همچنین این نوع عدس می‌تواند به بهبود گردش خون و جلوگیری از بروز لخته‌های خون نیز کمک کند.
این کارشناس ارشد گیاهان دارویی درمان دردهای استخوان و مفاصل را از دیگر خواص دارویی دال عدس عنوان کرد و افزود: مصرف دال عدس همچنین به کاهش تشنگی و حرارت کبد و پیشگیری از مشکلات صفراوی کمک می‌کند.
وی از دال عدس به‌عنوان یک خوراکی سودمند برای سالمندان یاد کرد و گفت: به سالمندان و افرادی که دچار مشکل آرتروز هستند، توصیه می‌شود حتماً از دال عدس به‌عنوان یک داروی خوراکی مفید استفاده کنند.
ناصری دال عدس را منبع غنی ویتامین های گروه  B عنوان کرد و افزود: همچنین این نوع عدس منبع سرشار انواع اسید آمینه‌، آهن، کلسیم، فسفر، پروتئین و مقدار کمی چربی است.
وی یادآور شد: چربی موجود در حبوبات از نوع غیراشباع است که ضرری برای سلامتی نداشته و از طرفی مصرف آن نیز برای افراد با اضافه وزن بالا مشکلی ایجاد نمی‌کند.
این کارشناس ارشد گیاهان دارویی همچنین از دال عدس به‌عنوان منبع سرشار پروتئین یاد کرد و گفت: پروتئین موجود در دال عدس نیز با پروتئین گوشت برابری می‌کند؛ به طور مثال در ۲۰ گرم دال عدس پروتئین بیشتری نسبت به ۲۰ گرم گوشت گاو وجود دارد.
وی افزود: آهن موجود در دال عدس در رفع کم‌خونی مؤثر بوده و باعث افزایش شیر در مادران شیرده می‌شود.
ناصری به خواص دال عدس در تقویت بینایی افراد هم اشاره کرد و افزود: خواص دال عدس همانند خواص عدس و خواص ماش بوده و موجب تقویت قدرت بینایی و افزایش نور چشم می‌شود.
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از تنبلی چشم و یا سایر ناراحتی‌های چشمی می‌توان از دال عدس استفاده کرد و «کاروتن» موجود در این نوع عدس از بهترین تقویت‌کننده‌های چشم است.
ناصری دال عدس را در تقویت قلب هم مؤثر دانست و افزود: فیبر و منیزیم موجود در دال عدس در حفظ سلامتی قلب و پیشگیری از ناراحتی‌های قلبی مؤثر است و به بیماران قلبی توصیه می‌شود در هفته دو مرتبه دال عدس میل کنند.
این کارشناس ارشد گیاهان دارویی کاهش قند خون را هم یکی از خواص مهم این نوع عدس عنوان کرد و گفت: خوردن روزانه ۶۰ گرم دال عدس می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند.
وی تصریح کرد: همچنین در افرادی که عدس یا دال عدس مصرف می‌کنند میزان مصرف انسولین کمتر بوده و فیبر موجود در آن از بالا رفتن قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری می‌کند.
ناصری به تأثیرات دال عدس بر تقویت دستگاه گوارش هم اشاره کرد و افزود: فیبر موجود در این نوع عدس تأثیر بسیار خوبی بر سیستم گوارشی می‌گذارد، باعث کاهش کلسترول بد خون شده و از یبوست نیز جلوگیری می‌کند.
وی اضافه کرد: همچنین بیماری‌های گوارشی نظیر التهاب و سندرم روده نیز با کمک دال عدس درمان می‌شود.
ناصری همچنین از دال عدس به‌عنوان یک خوراکی انرژی‌زا یاد کرد و گفت: دو فنجان دال عدس ۷۰ کیلوکالری انرژی دارد؛ بنابراین می‌توان از آن به‌عنوان صبحانه مفید برای تأمین انرژی کافی فعالیت‌های روزانه استفاده کرد.
وی ادامه داد: افراد قبل از فعالیت‌های ورزشی، کار و یا کوهنوردی می‌توانند دال عدس میل کنند تا انرژی زیادی در بدنشان ذخیره شود.
این کارشناس ارشد گیاهان دارویی مصرف دال عدس را برای مادران باردار هم همراه با فواید بسیاری دانست و افزود: یکی از مقوی‌ترین خوراکی‌های توصیه‌شده برای زنان باردار دال عدس است.
وی تأکید کرد: در دوران بارداری به دلیل کمبود آهن ممکن است زنان دچار کم‌خونی حاد و عوارض ناشی از آن شوند و سلامت جنین به خطر بیفتد؛ بنابراین توصیه می‌شود دال عدس در برنامه‌ غذایی زنان باردار گنجانده شود.
ناصری خاطر نشان کرد: علاوه بر دوران بارداری، توصیه می‌شود در دوران شیردهی نیز از دال عدس استفاده شود؛ چراکه خواص دال عدس باعث افزایش شیر شده و تغذیه نوزاد به صورت بهتری صورت می‌گیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی