[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

جام جهانی در میدان کتاب‌ها، روزنامه شیراز نوین

جام جهانی یکی از بزرگ‌ترین و پربیننده‌ترین رویداد ورزشی جهانی است که وارد کتاب‌ها شده و نویسندگان را بر آن داشته تا درباره این رویداد بنویسند. به گزارش ایسنا، با شروع رقابت‌های جام جهانی، بدون شک تب فوتبال دنیا را فرا می‏‌گیرد و بسیاری از مسائل جهانی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و … تحت تأثیر شروع رقابت‏‌های جام جهانی فوتبال قرار می‏‌گیرد. جام جهانی فوتبال از پدیده‌‏های ‏پر سر و صدا و در نوع خود جالب روزگار ما و دنیای امروزی است که می‌‌توان نقش و کارکردها و تأثیرات آن را از زوایای گوناگون و در جنبه‏‌های ‏مختلف مورد بحث و بررسی قرار داد، چنان که تاکنون هم کم در این باره پرداخته نشده است. یکی از تأثیرات جام جهانی، راه‌یابی این پدیده در ادبیات و کتاب‌ها است که هر نویسنده‌ای بر حسب نوع نگاه خود به این پدیده پرداخته است، نویسندگان کودک و نوجوان نیز این رقابت‌ها را وارد داستان‌های خود کرده‌اند و یا اطلاعاتی درباره این رویداد به مخاطبان خود ارائه کرده‌اند.در ادامه بخشی از این کتاب‌ها را مرور می‌کنیم:«جام جهانی» نوشته بانی بادر که این کتاب با دو ترجمه (محمدرضا افضلی در شرکت انتشارات فنی ایران) و (حمید محمدزاده در انتشارات فاطمی) منتشر شده است. این کتاب برای گروه سنی ج و د (۱۰ سال به بالا) مناسب است. در معرفی انتشارات فاطمی ‌از این کتاب می‌خوانیم: جام جهانی پربیننده‌ترین رویداد ورزشی در سراسر دنیاست.هر چهار سال یک بار طرفداران فوتبال در سراسر جهان به ورزشگاه‌ها هجوم می‌آورند تا تیم خود را در جام جهانی تشویق کنند. میلیون‌ها نفر دیگر بازی‌ها را از تلویزیون تماشا می‌کنند. بازی فوتبال برای اولین بار در انگلستان افتتاح شد و در مدتی کوتاه طرفداران بسیاری پیدا کرد چون فوتبال بازی ساده­‌ای است و به جز بازیکنان فقط یک زمین و توپ نیاز دارد. فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در سال ۱۹۰۴ در پاریس تشکیل شد. این فدراسیون مسئول سازماندهی و نظارت بر اکثر مسابقات بین‌المللی فوتبال و به ویژه جام جهانی فوتبال است و ۲۱۲ عضو دارد و محل استقرار آن در شهر زوریخ در کشور سوئیس است.
«جام جهانی در جوادیه» 
کتاب حاضر، رُمانی برای نوجوانان است که با زبانی ساده نوشته شده است. در این داستان الکس هیوارد، فرزند سفیر کانادا در تهران است. یکی از بچه‌های محله جوادیه به نام سیاوش که زبان انگلیسی‌اش خوب است، به او زبان فارسی یاد می‌دهد. الکس ماجرای یک دوره مسابقات فوتبال در جوادیه را از زبان سیاوش می‌شنود و یک تیم از بچه‌های کانادایی را برای شرکت در این مسابقات معرفی می‌کند. اما کار به همین‌جا ختم نمی‌شود. تیم‌هایی از کشورهای دیگر هم از راه می‌رسند؛ اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، چین، سوئیس، آرژانتین، برزیل.
«جام جهانی در جنگل» 
در این داستان طنز که برای کودکان گروه سنی «ب» تهیه شده است، در یک جای دور، در جنگلی پُردرخت، سلطان جنگل به نام «شیر خان» تصمیم می‌گیرد یک دوره مسابقات ورزشی در جنگل برگزار کند تا حیوانات جنگل سرگرم شوند، این بود که با معاونش «ببری خان» مشورت کرده و نام مسابقات را «جام جهانی در جنگل» گذاشت. مسابقات در ۱۰ روز و در رشته‌های پرتاب نیزه، کوهنوردی، وزنه‌برداری، پرش طول، پرش ارتفاع، دو با مانع، بسکتبال و فوتبال برگزار می‌شود. آیا این مسابقات برنده‌ای هم خواهد داشت؟
«فوتبالیست‌ها در جام جهانی» 
در این کتاب، داستان پیروزی تیم ملی فوتبال ژاپن در بازی‌های جام جهانی برای کودکان گروه سنی «ب » به گونه مصور و رنگی بازگو شده است. در این داستان، تیم ژاپن برای انجام مسابقات نهایی جام جهانی به فرانسه می‌رود. آن‌ها بازی اول را از انگلستان می‌برند و در بازی دوم بر فرانسه غلبه می‌کنند و در بازی فینال با پیروزی بر تیم آلمان قهرمان جهان می‌شوند. شرح چگونگی بازی یاران ژاپن در هر مسابقه و نحوه پیروزی آن‌ها، مطالب اصلی داستان را تشکیل می‌دهد .
«اتفاق در جام جهانی» 
«صادق» نوجوانی است که به همراه پدر، به اداره او می‌رود و در جلسه‌ای در ارتباط با منابع طبیعی و آبخیزداری شرکت می‌کند. در این جلسه اهمیت گیاهان و آب‌ها و حفظ آن‌ها برای مردم مطرح می‌شود. در این میان صادق پیشنهادی می‌دهد که قبل از جام جهانی از طریق مذاکره با فیفا نماد جام جهانی را نهال زیتون که نماد صلح و دوستی است قرار دهند و هر تیم بعد از مسابقه یک نهال زیتون به نام خود و کشورشان در مجاور زمین مسابقه بکارد. پیشنهاد صادق از طرف همه مورد قبول واقع می‌شود. 
در مراحل پذیرش و اجرای نهایی پیشنهاد صادق، او به همراه پدر اطلاعات زیادی درباره منابع طبیعی و آبخیزداری و نحوه مراقبت از جنگل‌ها به دست می‌آورد و پیشنهاد او نیز در جام جهانی اجرا می‌شود. این کتاب مصور با موضوع محیط زیست و حفاظت و منابع طبیعی و آبخیزداری، برای کودکان گروه سنی «ب» و «ج» به نگارش درآمده است.
«جام جهانی با بچه‌های ایرانی» 
 این کتاب درباره  جام جهانی برزیل است. 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:  کاش جوری می‌شد که فقط بچه‌ها را به جام‌جهانی  راه می‌دادند و اعلام می‌کردند: «آدم بزرگ‌ها فقط از خانه فوتبال را تماشا کنند.» اما چه می‌شود کرد که آدمیزاد به هر آن چیزی که دوست دارد نمی‌رسد. ببین هرچه‌قدر هم بزرگ‌شوی باز هم به هر آن چیزی که دوست داری، نمی‌رسی. چاره‌ای نیست. این‌جور موقع‌ها باید از آقا یا خانم «خیال» کمک گرفت. چشم‌ها را بست تا آقا یا خانم خیال ما را به جام جهانی فوتبال ببرند. خوبی سفر با خیال این است که تا بخواهی می‌توانی تماشاگر به آنجا ببری. اصلاً می‌توانی مجانی سفر کنی، می‌توانی با هر بازیکنی که دوست داری عکس بیندازی  و یا هرکسی که دلت می‌خواهد دوست بشوی....

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی