[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

تقویت صادرات نهال از فارس ، روزنامه شیراز نوین

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: پیرو درخواست تعدادی از فعالان بخش کشاورزی و ارائه موضوع در صحن شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، ایجاد میز نهال، بذر و اندام‌های تکثیری در استان در این شورا تصویب شد که هم‌اکنون این میز فعالیت خود را با حضور فعالان این بخش در استان آغاز کرده است.
به گزارش شیرازنوین به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، محمدصادق حمیدیان بیان کرد: فارس یکی از استان‌های مهم و پیشرو در امر تولید نهال در کشور می‌باشد. در سال 1401 تولیدکنندگان نهال عضو انجمن تولید نهال استان فارس مبادرت به تولید بیش از دومیلیون اصله نهال لیبل‌دار و استاندارد در نهالستان‌های خود نموده‌اند؛ به طوری که در حال حاضراستان فارس یکی از استان‌های مهم در امر تولید نهال در سطح کشور می‌باشد.
وی افزود: نهال‌های تولیدشده از انواع متنوعی از درختان میوه سردسیری، نیمه‌گرمسیری و انواع گیاهان زینتی و سبزی و صیفی را شامل می‌شود. نهال‌های تولید شده توسط اعضای انجمن نهال استان فارس علاوه بر تأمین نیاز باغداران استان، به سایر استان‌های کشور نیز ارسال می‌شود.
حمیدیان اظهار داشت: در همین رابطه از سال‌های گذشته نیز تولید نهال‌های مختلف درختان میوه در استان فارس رواج داشته است؛ به طوری که در حال حاضر 5/7میلیون اصله نهال استاندارد توسط تولیدکنندگان نهال استان فارس تولید می‌شود و به مناطق مختلف کشور ارسال می‌گردد.
رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: همسو با این موضوع، در حال حاضر تعداد 60 تولیدکننده مجوزدار نهال تحت پوشش انجمن صنفی تولید نهال بوده که نهال‌های خود را با توجه به استانداردهای وضع شده توسط مؤسسه ثبت و گواهی تولید بذر و نهال تولید می‌نمایند. 
وی ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر 250 واحد توزیع‌کننده نهال تحت پوشش انجمن تولید نهال نیز در استان فارس فعال می‌باشند که عمدتاً محصولات خود را از تولیدکنندگان نهال مجوزدار فعال در استان فارس تهیه می‌نمایند. کیفیت بالا و مرغوبیت نهال‌های تولیدشده در استان فارس به‌گونه‌ای است که به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌گردد.
حمیدیان عنوان داشت: موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد استان در کشور از لحاظ دسترسی آسان به فرودگاه، بنادر صادراتی و همچنین امکانات ریلی و وجود ارتباطات فامیلی با ساکنان کشورهای حوزه خلیج فارس، این استان به عنوان نقطه استراتژیک در بحث صادرات محصولات کشاورزی در جنوب کشور مطرح باشد. 
وی گفت: تلفیق این ظرفیت‌های منحصر به فرد با کیفیت بالای نهال‌های تولید شده در استان به همراه ایجاد میز نهال، بذر و اندام‌های تکثیری می‌تواند زمینه‌ساز گسترش صادرات نهال در استان گردیده و قدم مؤثری در جهت توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال در استان باشد.
وی با تأکید بر اینکه نهال یک بخش مهم و ظرفیت و پتانسیل بالایی در استان است، از جمله اهداف راه‌اندازی این میز را در راستای تقویت و بهینه‌سازی نهالستان‌های استان، هدایتمند کردن تقاضاهای نهال شناسنامه‌دار از استان و افزایش صادرات نهال عنوان کرد. حمیدیان تصریح کرد: با توجه به مزیت بخش کشاورزی استان در حوزه اقتصادی و توسعه‌ای استان، اقدامی مؤثر در حوزه کشاورزی استان است.
وی گفت: با توجه به اینکه اتاق بازرگانی فارس همواره پیگیر حل مسائل و کمک به رفع مشکلات فعالان اقتصادی بوده، موضوع تشکیل و راه‌اندازی میز‌های استانی و ملی مورد مطالبه فعالان اقتصادی استان بوده است و در حال حاضر چهار میز ملی در استان فارس فعال است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی