[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

کاهش فشارخون با مصرف روزانه این میوه دم دستی، روزنامه شیراز نوین

مصرف روزانه گوجه‌فرنگی تأثیر غیرمنتظره‌ای بر فشارخون دارد.
به گزارش بهداشت نیوز، گوجه‌فرنگی کمی آبدار به ساندویچ مورد علاقه شما طعم می‌بخشد و هر سالادی را خوش‌مزه می‌کند. سس گوجه‌فرنگی غلیظ و تند به ماکارونی طعم و رنگ مطلوب می‌دهد.
البته برخلاف سایر میوه‌ها، گوجه‌فرنگی را به‌عنوان میان‌وعده مصرف نمی‌کنیم و از یک برش آبدار آن برای ساندویچ و همچنین سالاد استفاده می‌کنیم.
گوجه‌فرنگی ممکن است برای فشارخون شما نیز مفید باشد. اگرچه فشارخون طبیعی ۱۲۰/۸۰ یا کمتر است، اما مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری می‌گویند که تقریباً نیمی از جمعیت ایالات ‌متحده فشارخون بالا دارند.
مهم است که اغلب فشارخون خود را چک کنید، زیرا فشارخون بالا همیشه علائمی ندارد. فشارخون بالای درمان‌نشده، می‌تواند منجر به بیماری قلبی، حمله قلبی یا سکته شود.
خواب کافی و ورزش، مدیریت وزن، ترک سیگار و پیروی از رژیم غذایی سالم، همه راه‌هایی برای پیشگیری و مدیریت فشارخون بالا هستند. برنامه غذایی دش(رویکردهای غذایی برای توقف پرفشاری خون) بهترین رژیم غذایی برای فشارخون بالاست، زیرا بر پروتئین کم‌چرب، چربی سالم و مقدار زیادی میوه و سبزیجات تأکید دارد؛ با این‌حال گوجه‌فرنگی دارای مواد مغذی خاصی است که می‌تواند فشارخون شما را در سطوح سالم نگه دارد.
مؤسسه ملی بهداشت ایالات‌ متحده، به افراد مبتلا به فشارخون بالا توصیه کرد که غذاهایی با حداقل ۲ برابر پتاسیم نسبت به سدیم مصرف کنند. یک گوجه‌فرنگی ۲۹۲ میلی‌گرم پتاسیم اما فقط ۶.۱۵ میلی‌گرم سدیم دارد. گوجه‌فرنگی همچنین به حفظ تعادل مایعات شما کمک می‌کند، زیرا ۹۴ درصد آن آب است.
نتایج تحقیق سال ۲۰۲۳ منتشرشده در نشریه اروپایی قلب و عروق پیشگیرانه، نشان داد که در بین بیش از ۷۰۰۰ نفر در رده سنی ۵۵ تا ۸۰ سال، افراد مبتلا به فشارخون بالا که گوجه‌فرنگی بیشتری مصرف کردند، فشارخون دیاستولیک کمتری داشتند.
همچنین، افرادی که قبلاً دارای فشارخون بالای خفیف بودند، اگر مقدار متوسطی گوجه فرنگی مصرف کنند، فشارخون پایین‌تری دارند.
کسانی که بیش از ۱۱۰ گرم گوجه‌فرنگی در روز مصرف کردند(حدود یک گوجه‌فرنگی بزرگ) نسبت به کسانی که کمتر از ۴۴ گرم در روز مصرف کردند، ۳۶ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به فشارخون قرار گرفتند.
لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی، کاروتنوئید قوی است که ۱۰ برابر بیشتر از ویتامین E دارای قدرت آنتی‌اکسیدانی است. ممکن است این لیکوپن، کلید کاهش فشارخون بدون دارو باشد و براساس بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۲۲ در نشریه پزشکی گیاهی، مکمل‌های لیکوپن می‌توانند فشارخون سیستولیک را به ‌طور متوسط ۲.۶۳ واحدکاهش دهند.
لیکوپن در افرادی که در حال حاضر فشارخون بالا دارند، بهترین اثر را دارد؛ به خصوص اگر حداقل هشت هفته ۱۵ میلی‌گرم لیکوپن مصرف کنند.
براساس بررسی سال ۲۰۲۲ منتشرشده در نشریه بیولوژی، گوجه‌فرنگی فقط برای فشارخون شما عالی نیست. لیکوپن و بتاکاروتن موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند با جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از استرس اکسیداتیو به بدن شما در مبارزه با سرطان کمک کند.
آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوجه‌فرنگی همچنین مسیرهای پیام‌رسانی که باعث ایجاد سرطان می‌شوند را قطع می‌کنند. وقتی گوجه‌فرنگی در روغن زیتون خیسانده می‌شود سپس حرارت می‌یابد، بدن شما لیکوپن ضدسرطان آن را بهتر جذب می‌کند.
همچنین گوجه‌فرنگی به‌طور خاص برای توانایی آن در کاهش سرطان پروستات نیز مورد تحقیق قرار گرفته است.
ویتامین C، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدهای موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند از مغز شما در برابر بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت کند.
همراه با داروهای دیابت، لیکوپن گوجه‌فرنگی می‌تواند به مدیریت سطح گلوکز خون کمک کند، اما تحقیقات بیشتری در این حوزه مورد نیاز است. می‌توانید با خوردن روزانه گوجه‌فرنگی، میکروبیوم روده خود را بهبود ببخشید، زیرا آنها باکتری‌های خوب روده را برای کاهش التهاب افزایش می‌دهند.
ورزشکاران ممکن است از آب گوجه‌فرنگی و سایر محصولات گوجه‌فرنگی لذت ببرند، زیرا به بدنشان کمک می‌کند تا از استرس اکسیداتیو مرتبط با جلسات ورزشی سنگین بازیابی شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی