[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

سعید پورصمیمی برای «پرویزخان» گریه کرد، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایرنا، تدوین‌گر فیلم سینمایی «پرویزخان» گفت: در پشت‌صحنه‌ای از فیلم «پرویزخان» با محوریت پرویز دهداری، سعید پورصمیمی، بازیگر این نقش، گریه‌اش گرفته بود و می‌گفت من پرویزخان را نمی‌شناختم و امروز که او را شناخته‌ام، می‌فهمم چقدر بزرگ بوده است.
حسن حسن‌دوست تدوینگر فیلم «پرویزخان» که برای آن از جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر سیمرغ بلورین دریافت کرد، درباره این فیلم گفت: ما فیلمی ساخته‌ایم که برای مردم جذاب و مفید باشد، آن را ببینند و دوست داشته باشند؛ به همین خاطر در جشنواره مورد توجه قرار گرفت و در اکران هم از آن استقبال خواهد شد؛ چراکه فیلم قابلیت‌هایی دارد که مردم را جذب می کند.
وی در توضیح سختی‌های این اثر اظهار داشت: این کار فرقی اساسی با کارهای دیگرم نداشت؛ چراکه ۴۵ سال است مشغول تدوین همه نوع فیلم از گونه جنگی و دفاع مقدس تا خانوادگی و ... هستم. واقعیت این است که تدوین همه آنها سخت بوده است، اما چالش اصلی در «پرویزخان» برای من این بود که چون فوتبالی نیستم و با فوتبال و فضای آن ارتباط خاصی ندارم درک موضوع در برخی موارد برایم سخت بود؛ با این‌حال چون کارگردان فیلم اِشراف فوتبالی داشت به درستی من را هدایت می‌کرد و در این فیلم درس فوتبالی هم گرفتم.
حسن‌دوست افزود: تنها موضوع سخت «پرویزخان» برای من قصه فوتبالی آن بود که باید درک و حس می کردم و دست به تدوین می‌زدم. در نهایت این موضوع نه تنها خسته‌کننده نبود که جذاب بود و اواسط کار بود که ماجرای فیلم را گرفتم، خودم را به فیلم عادت دادم و قصه من را با خودش کشید و برد.
تدوینگر «پرویزخان» در توضیح ماهیت این فیلم و لزوم پرداخت قهرمانان ملی در آثار سینمایی تأکید کرد: در همه عرصه‌ها آدم‌های شاخصی هستند که باید در قالب کتاب، مستند، فیلم و سریال به جامعه معرفی شوند؛ به‌ویژه این که برخی چهره‌ها برای مردم ناشناخته مانده‌اند و وظیفه هنرمندان در این زمینه سنگین‌تر است. نمونه‌اش پرویزخان دهداری که شاید مردم عادی و نسل جدید شناخت کافی از او ندارند.
تیم من نه تیم ملی!
حسن‌دوست گفت: بر این اساس ساخت فیلم سینمایی «پرویزخان» اتفاق مبارک و مفیدی است؛ ضمن اینکه تأثیرگذاری سینما در مقایسه با عرصه‌هایی چون کتاب و نقاشی بسیار قوی‌تر است. در نتیجه اگر با دید ملی و تاریخی جلو برویم نتیجه فیلم مطلوب می‌شود و مردم هم می‌پسندند. این رویه متأسفانه در سینمای ما کم است و باید جان بگیرد.
وی یادآور شد: مانند خیلی‌ها من از آقای دهداری چیزی نمی‌دانستم و همین نشان می‌دهد که ارزش تولیداتی از این دست در آگاه‌سازی مخاطبان تا چه اندازه راهگشاست. حتی در پشت‌صحنه‌ای از فیلم آقای سعید پورصمیمی گریه‌اش گرفته بود و می‌گفت من این آدم را نمی‌شناختم و امروز که او را شناخته‌ام می‌فهمم چقدر بزرگ بوده و تا چه اندازه ما از این آدم‌ها کم داشته‌ایم و داریم؛ آدم‌هایی که به اصولی اعتقاد دارند، پای اعتقادات خود می‌ایستند و تلاش می‌کنند تا به نفع جامعه حرکت و فرهنگ‌سازی کنند. باید درباره این آدم‌ها بیشتر و بیشتر فیلم ساخت.
وی در پاسخ به این سؤال که کدام بخش فیلم را بیشتر دوست داشت، گفت: در مجموع از فیلم «پرویزخان» بسیار تأثیر گرفتم. زمانی که فیلمی مانند این اثر سینمایی، درست ساخته شده باشد احساساتی می‌شوم. در جریان تدوین این فیلم هم بغض کردم و چند سکانس در آن هست که بسیار بر من اثر گذاشت؛ مثلاً قسمتی که آقای دهداری به خانه کامیاب می‌رود و از او می‌خواهد که به تیم ملی بپیوندد و او می‌گوید تعجب‌برانگیز است که شما به اینجا آمده‌اید؛ آن‌هم درحالی که به ما گفته بودید که باید معذرت‌خواهی کنیم و آقای دهداری می‌گوید از من نباید معذرت‌خواهی کنید باید از مردم معذرت‌خواهی کنید. یا در جمله بعد آن بازیکن می‌گوید چرا من باید به تیم شما بیایم و آقای دهداری می‌گوید به تیم من نه به تیم ملی. این دیالوگ‌ها برایم اثرگذار بودند.
این تدوینگر ادامه داد: از روی تجربه‌ای که به دلیل حدود ۵ دهه حضور در کار تدوین سینما دارم در زمان کار می‌توانم بفهمم یک فیلم چقدر می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند؛ حتی می‌توانم بفهمم که کجا مخاطب خواهد خندید یا دست خواهد زد و نکاتی از این‌دست. بر سر این کار هم چند صحنه را به آقای ثقفی گفته بودم که مطمئن باش اینجا مردم می‌خندند یا دست می‌زنند و زمانی هم که فیلم را با هم در جشنواره می‌دیدیم دقیقاً در همان سکانس‌ها مردم واکنش‌هایی را که انتظار داشتم، نشان می‌دادند.
مردم در «پرویزخان» به خوبی شخصیت مرحوم دهداری را درک کردند
حسن‌دوست گفت: هرچه فیلم باورپذیرتر باشد و مخاطب احساس کند که قصه‌ای واقعی را می‌بیند بیشتر به هیجان می‌آید و با آن همراه می‌شود. اگر ما به تماشاگر دروغ بگوییم یا صرفاً داستان‌پردازی بدون پشتوانه واقعی ارائه دهیم تماشاگر فیلم را پس می‌زند. اتفاقی که در مورد «پرویزخان» افتاد این بود که مردم به خوبی شخصیت آقای دهداری را درک کردند، داستان قشنگی را دیدند و بر این اساس با آن همراه شدند.
وی یادآور شد: «پرویزخان» فیلم اولی و اولین تجربه کارگردانش در مقام تولید یک اثر سینمایی بود؛ ما بسیار خوب همدیگر را درک و از تجربه یکدیگر استفاده کردیم و این یکی از بهترین تجربه‌های من در این سال‌ها بود.
«پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که بعد از رونمایی در چهل‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم فجر، در ترکیب اکران نوروزی قرار گرفته است. این فیلم گوشه‌ای از زندگی حرفه‌ای مرحوم پرویز دهداری، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران را روایت می‌کند.
سعید پورصمیمی، مریم سعادت، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، علی باقری، المیرا دهقانی، مهدی قربانی، یاسین مسعودی، محمدصادق ملک، نیما نادری، روزبه رئوفی، یدالله شادمانی، مهدی فریضه، منوچهر علیپور، امیر دانشجو، سیدابوالفضل موسوی، نصیر ساکی، امیرمهدی کوشکی، اسکندر کوتی و علی فرحناک بازیگران فیلم سینمایی «پرویزخان» هستند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی