[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

اعتبار گمشده سند فرهنگی فارس ، روزنامه شیراز نوین

هرچند شورای فرهنگ عمومی فارس تاکنون آن‌گونه که شایسته استان بوده، موفق عمل نکرده است، اما یکصد و چهل و سومین جلسه این شورا در شیراز مرکز فارس برگزار شد. مصداق بارز این عدم توفیق، عدم دستیابی به اعتبارات لازم این طرح است که گاهاً اعلام می‌شود تا دستگاه‌های اجرایی از اعتبارات درون سازمانی خود تا دریافت اعتبارات نهایی استفاده کنند و اجازه ندهند سند فرهنگی فارس روی زمین بماند. اینک لازم است شورای فرهنگ عمومی استان فارس از حضور منتقدان فرهنگی استان نیز در جلسات خود بهره بگیرد یا نسبت به اعضای خاموش خود در این جلسات که همراه با نسیم موافق حرکت می‌کنند، تجدید نظر نماید. 
در حوزه فرهنگی، تعامل بین‌بخشی بسیاری لازم است، اما اگر برخی از اعضای این شورا، خاموش می‌آیند و خاموش می‌روند تا حضورشان در این شورا تأیید شود و بازدهی نداشته باشند، به طور قطع باید در این راستا عضویتشان مورد تجدید نظر قرار گیرد. 
جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس با حضور آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه شیراز، رئیس شورا، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس، نایب‌رئیس و حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، دبیر شورا و همراهی اعضا برگزار شد.
نماینده ولی‌فقیه در فارس گفت: تبلیغات فرهنگی محیطی در سطح شهرها باید متناسب باشد و اولویت کار فرهنگی را به ذهن مردم متبادر کند.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام، شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی با انتقاد از نحوه و ابعاد اختصاص‌یافته به بیلبوردهای حاوی پیام‌های فرهنگی در سطح شهر، اظهار کرد: در برخی نقاط پیام‌های خوبی نصب شده، اما به شکلی است که مخاطب آن را نسبت به تابلوهای تبلیغات بازرگانی در اولویت نمی‌داند.
وی افزود: بیلبوردهای تبلیغ فرهنگی باید هنرمندانه و باسلیقه طراحی شود و توزیع آن در سطح شهر نیز متناسب باشد.
دژکام با بیان اینکه تابلوهای تبلیغاتی نیز برای کسب درآمدهای مورد نیاز ضروری است، گفت: معاونت فرهنگی شهرداری شیراز باید نوعی تناسب و تعادل میان تابلوهای بازرگانی و فرهنگی ایجاد کند.
نماینده ولی‌فقیه در فارس اظهار داشت: این استان در فعالیت رسانه‌ای ضعیف است؛ به عنوان نمونه جمعیت حاضر در راهپیمایی روز قدس فارس تعجب‌آور و قابل‌توجه بود، اما در انعکاس رسانه‌ای این حضور عملکرد موفقی نداشتیم که بخشی از آن به دلیل کمبود امکانات است.
وی گفت: تیم رسانه‌ای دستگاه‌های فرهنگی فارس باید میدان‌دار باشد و به‌گونه‌ای تولید محتوا کند که کیفیت لازم را برای انتشار در رسانه‌های ملی داشته باشد و شهرداری اگر لازم است، مصوبه دائم تأمین امکانات رسانه‌ای را با طرح در شورای اسلامی شهر دریافت کند.
نماینده ولی‌فقیه در فارس بار دیگر بر لزوم تدوین ضابطه‌های گردشگری اسلامی ایرانی، گفت: این ضابطه‌ها باید از سوی وزارت میراث‌فرهنگی به شکلی دقیق تدوین شود و در همین چارچوب حرکت کنیم؛ نه اینکه بازدید از اماکن گردشگری در هر شهر به‌گونه‌ای باشد.

استاندار فارس نیز در این نشست گفت: قرار است امسال ۴۰ خانه در اطراف حرم حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) خریداری و به عنوان فضای فرهنگی از آنها استفاده شود.
محمدهادی ایمانیه، شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی فارس از نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، شهرداری و میراث‌فرهنگی و راه و شهرسازی خواست تا برای تأمین اعتبار موردنیاز این پروژه همکاری کنند.
وی اظهار کرد: این کار، اقدامی ریشه‌ای و زیربنایی فرهنگی خوبی در بافت تاریخی شیراز خواهد بود.
استاندار فارس افزود: طلاب حوزه‌های علمیه باید همراه با خانواده‌های خود، بیشتر در پارک‌ها و اماکن گردشگری شهر حاضر شوند؛ چراکه تجربه نشان داده این حضور و برپایی محفل‌های قرآنی در فضاهای شهری در بهبود وضعیت فرهنگی این نقاط اثرگذار است.
ایمانیه بیان کرد: هم‌اکنون هم‌افزایی جدی در عرصه فرهنگی کشور وجود ندارد و بازتاب آن در استان‌ها نیز قابل مشاهده است.
وی از پرداخت نشدن اعتبارات اجرایی سند مهندسی فرهنگی انتقاد کرد و گفت: نمی‌توان انتظار داشت بدون پرداخت اعتبار مورد نیاز، برنامه‌ها به خوبی اجرایی شود.
ایمانیه گفت: دستگاه‌های اجرایی استان تا پایان فروردین مهلت دارند نقش سازمانی خود در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم را اعلام کنند.
ایمانیه ادامه داد: مسئولان می‌توانند به عنوان یک شهروند نیز ایده‌های خود را برای نقش‌آفرینی دیگر دستگاه‌ها ارائه کنند تا پس از جمع‌آوری این برنامه‌ها و ایده‌ها، در عمل مورد استفاده قرار گیرد.
استاندار فارس با اشاره به دیدار جمعه شب خود با وزیر نفت، اعلام کرد: از محل مسئولیت اجتماعی وزارت نفت پنج‌هزار میلیارد ریال برای رفع مشکلات دارالسلام (قبرستان تاریخی شیراز) و حرم مطهر سید علاء‌الدین حسین(ع) اختصاص یافت.
وی افزود: در یک مورد ۲هزار و ۵۰۰میلیارد ریال اعتبار به دارالسلام شیراز به عنوان یکی از قدیم‌ترین آرامستان‌های جهان اسلام اختصاص یافت و در مورد دیگر همین میزان اعتبار برای رفع مشکلات حرم سید علاءالدین حسین(ع) کمک شد.
ایمانیه گفت: مصوبه دولتی حل مشکلات شاهچراغ نیز پیشتر گرفته شده و در روزهای آینده پیگیری می‌شود.
وی اظهار کرد: در هم‌زمانی سالروز شهادت امام علی(ع) و روز طبیعت، کمترین گزارش هنجارشکنی را داشتیم و به زیبایی برگزار شد و مردم شیراز در راهپیمایی روز قدس امسال نیز حضور ۲ برابری نسبت به سال‌ گذشته داشتند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه این نشست گفت: تا ۲۰ اسفندماه سال گذشته برنامه‌های امسال همه ۴۳ دستگاه‌ فرهنگی فارس برای محقق شدن سند مهندسی فرهنگی فارس دریافت شد.
حمیدرضا قانعی گفت: کماکان منتظر ابلاغ اعتبارات سند مهندسی فرهنگی فارس هستیم و در زمان حاضر دستگاه‌های مختلف از اعتبارات خود هزینه کنند تا برنامه‌های ‌شورای فرهنگ عمومی استان اجرایی شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی