[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

دانش‌بنیان‌ها وارد فاز ارزآوری شوند ، روزنامه شیراز نوین

 سیده رقیه یحیوی- گروه خبر
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس گفت: بر اساس آمار، میزان صادرات استان فارس در سال گذشته بیش از دو و چهار دهم میلیون دلار بوده که از این میزان سهم شرکت‌های دانش‌بنیان استان بسیار ارزشمند و شایسته است.
محمدصادق حمیدیان در جمع مسئولان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان استان فارس بیان کرد: در حوزه صادرات استان شاهد رشد بوده‌ایم و میزان صادرات استان فارس در سال 1401 معادل یک و هفت دهم میلیارد دلار و در سال 1402 به بیش از دو و چهار دهم میلیارد دلار رسیده است که این رشد مرهون تلاش تمام فعالان حوزه تولید و صادرات استان است.
وی با اشاره به میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان استان افزود: جای خرسندی است که در سال گذشته برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان توانسته‌اند بیش از سه‌میلیون دلار صادرات داشته باشند و این مایه افتخار استان است.
حمیدیان با بیان اینکه معتقدیم تولیدات دانش‌بنیان ارزش افزوده ناشی از صادرات و ارزآوری خدمات محصولات دانش‌بنیان به مراتب ارزشمندتر و بیشتر از کالاهای خام، نیمه‌ساخته یا با ارزش افزوده پایین است، اظهار داشت: با توجه به توان و ظرفیت موجود استان فارس، انتظار این است که سهم شرکت‌های دانش‌بنیان استان نسبت به حجم کل صادرات استان سهم بالاتری را به خود اختصاص دهد.
رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: استان فارس 7 درصد عرصه سرزمین و 6 درصد جمعیت کشور را دارد، اما سهم فارس در تولید ناخالص داخلی معادل چهار و شش دهم درصد است که فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان باید به سمت افزایش کمی این تناسب باشد؛ به‌گونه‌ای که تولید ثروت و خلق تولید بتواند ارزش افزوده فارس را بهبود ببخشد.
وی با بیان اینکه سرمایه هر کشور نیروی انسانی متخصص آن کشور است، ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان استان با وجود پتانسیل‌های ویژه‌ای که دارند، می‌توانند ارزآوری بیشتری برای استان داشته باشند و ضمن ایجاد جهش در حوزه اقتصاد استان به عنوان یک فرصت و مزیت اقتصادی برای استان باشند.
حمیدیان با تأکید بر اینکه اتاق بازرگانی فارس به عنوان پارلمان بخش خصوصی استان آماده همکاری و ایجاد مشارکت و هم‌افزایی بین بخش تولید، صنعت و تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان استان هستیم، عنوان داشت: مطالبه بخش اقتصاد و خصوصی استان از فعالان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان تلاش در جهت ارزش‌آفرینی و ارزآوری است و در این زمینه آماده همکاری با این شرکت‌ها هستیم.
وی تصریح کرد: یکی از سرمایه‌های اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات موجود جامعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و... است که راهکار برون‌رفت از این مشکلات می‌تواند پایه فعالیت این شرکت‌ها باشد.
او افزود: امروز جوانان متخصص و خلاقی در شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند که فعالیت این شرکت‌ها باید به سمت ارزش‌آفرینی و درآمدزایی سوق داده شود.
حمیدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فارس گفت: با موافقت اتاق بازرگانی ایران، مجوز ثبت انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان در استان فارس صادر شده است که فراخوان انجام مراحل انتخاب مجمع و هیئت‌مدیره آن در دو مرحله اعلام می‌شود که انتظار داریم فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و مؤسسات در این حوزه مشارکت حداکثری داشته باشند.
وی بیان کرد: همچنین ما در اتاق بازرگانی دو دوره آموزشی در حوزه ثبت علائم تجاری و نشان‌های جغرافیایی بین‌المللی و مارکتینگ بین‌المللی و منطقه‌ای را با هدف پیشبرد اهداف شرکت‌های دانش‌بنیان برای این حوزه برگزار خواهیم کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی