[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

چین به مرکز هوش مصنوعی جهان تبدیل می‌شود، روزنامه شیراز نوین

چین با تقویت فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و توسعه استفاده از آن قصد دارد خود را در آینده به مرکز هوش مصنوعی جهان تبدیل کند.
به گزارش ایسنا، چین در سال‌های اخیر اهمیت زیادی به توسعه هوش مصنوعی داده است تا خود را به یک مرکز بزرگ جهانی در نوآوری هوش مصنوعی تبدیل کند.
به‌نقل از تکنولوژی نیوز چاینا، فناوری‌هایی مانند تشخیص چهره، تشخیص صدا، ربات‌های هوشمند، واقعیت مجازی و وسایل نقلیه بدون راننده به طور گسترده در چین مورد استفاده قرار گرفته‌اند و زمینه‌هایی را از جمله آموزش، مراقبت‌های پزشکی، علم و فناوری، لجستیک، کشاورزی و سرگرمی پوشش می‌دهند.
براساس یک برنامه‌ریزی توسعه برای نسل جدید هوش مصنوعی، چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به مرکز اصلی نوآوری هوش مصنوعی در جهان تبدیل شود.
چین سیاست‌هایی را در زمینه پژوهش و توسعه علمی و فناوری، ارتقای برنامه کاربردی و توسعه صنعتی برای حل کردن مشکلات کاربردی و صنعتی‌سازی عمده هوش مصنوعی معرفی کرده است. بسیاری از دولت‌های محلی نیز در حال تسریع ادغام منابع نوآوری برای ارتقای توسعه فناوری هوش مصنوعی و صنایع مرتبط هستند.
پکن دارای منابع غنی استعداد هوش مصنوعی، قابلیت‌های تحقیق و توسعه قوی و نوآوری و تکرار محصول فعال در زمینه هوش مصنوعی است. گزارشی که در سال ۲۰۲۳ درباره توسعه هوش مصنوعی چین منتشر شد، حاکی از این بود که پکن حدود ۲۸ درصد از ۲۲۰۰ شرکت هوش مصنوعی این کشور را در اختیار دارد و در رتبه اول چین قرار می‌گیرد.
پکن سال گذشته، طرح مفصلی را برای ترویج توسعه هوش مصنوعی منتشر کرد؛ براساس این برنامه، ارزش صنعت هوش مصنوعی آن تا سال ۲۰۲۵ به ۳۰۰ میلیارد یوآن خواهد رسید. در حال حاضر، پکن در حال سرعت بخشیدن به طرح تئوری پایه هوش مصنوعی و فناوری‌های اصلی است.
سایر مناطق چین مانند گوانگدونگ، شانگهای، جیانگسو، آنهویی و سیچوان نیز از فرصت‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. شهر شنژن در گوانگدونگ قصد دارد یک منطقه آزمایشی ملی را برای نوآوری هوش مصنوعی و یک منطقه را برای کاربرد هوش مصنوعی بسازد. هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های کلیدی برای دریافت حمایت دولت در این شهر خواهد بود.
«ژانگ یینگ»(Zhang Ying) رئیس کمیسیون اقتصادی و اطلاع‌رسانی شهرداری شانگهای گفت: شانگهای، توسعه باکیفیت هوش مصنوعی را ترویج می‌کند و به تقویت محیط زیست برای نوآوری مدل‌های بزرگ می‌پردازد. بیش از ۲۰ مدل بزرگ هوش مصنوعی، ممیزی و سابقه دولت محلی را پشت سر گذاشته‌اند.
ژانگ گفت: مرکز نوآوری شهر برای کاربردهای صنعتی در کمتر از نیم سال پس از بهره‌برداری، نزدیک به ۶۰ شرکت را جذب کرده است.
منابعی از وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین گفتند: مقیاس کل صنعت هوش مصنوعی چین به ۵۰۰ میلیارد یوآن رسیده و تعداد شرکت‌های مرتبط با آن از ۴۳۰۰ فراتر رفته است.
«لیو چینگفنگ»(Liu Qingfeng)، رئیس شرکت «آیفلایتک»(iFlytek) گفت: هوش مصنوعی به‌عنوان یک فناوری راهبردی که سرپرستی دور جدیدی از انقلاب علمی و فناوری و تغییرات صنعتی را بر عهده دارد، ادغام عمیق فناوری دیجیتال و اقتصاد واقعی را ارتقا می‌دهد و صنایع جدید را تقویت می‌کند.
با وجود این، برخی از کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که هنوز بین چین و سایر کشورها از نظر الگوریتم‌های اساسی، سخت‌افزار و نرم‌افزار کلیدی و اکوسیستم هوش مصنوعی، شکافی وجود دارد. آنها معتقدند که جامعه علم و فناوری باید با شرکت‌ها برای ترویج توسعه فناوری و تغییرات صنعتی در آینده، از جمله تسریع پرورش اکوسیستم نوآوری و استعدادهای نوآور برتر همکاری کند.
«دای کیونگهای»(Dai Qionghai)، رئیس انجمن هوش مصنوعی چین و استاد «دانشگاه چینهوا»(Tsinghua University) معقتد است که چین بازار گسترده‌ای را برای کاربردهای هوش مصنوعی دارد، اما همچنان از نظر فناوری‌های پایه و استعدادها با چالش‌هایی روبه‌رو است.
کیونگهای گفت: ما باید عمق آموزش استعدادهای هوش مصنوعی را افزایش دهیم، پژوهش‌های پایه را تقویت کنیم و به تقویت نوآوری‌های اصلی از نظر سیاست‌ها، مکانیسم‌ها و سرمایه‌گذاری بپردازیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی