[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

تداوم روند افزایش قیمت بلیت مسابقات؛ هوادارانِ معترض، باشگاه‌های ناچار، روزنامه شیراز نوین

قیمت بلیت‌های آنفیلد ۲ درصد افزایش یافت.
به گزارش فوتبال ۳۶۰، لیورپول آخرین باشگاهی است که قیمت بلیت‌های تمام فصل خود را افزایش داده و به این ترتیب بیش از نیمی از تیم‌های لیگ‌برتری از این به بعد بلیت‌های خود را با قیمت گران‌تری در اختیار تماشاگران قرار می‌دهند. باشگاه‌های پرطرف‌دار می‌دانند بلیت‌ مسابقات با قیمت‌های سرسام‌آور هم مشتری خود را خواهد داشت و قانون عرضه و تقاضا به تورم قیمت بلیت حکم می‌دهد. با این حال بعد فرهنگی و ریشه‌ مردمی فوتبال مانع از سر به فلک کشیدن قیمت‌هاست. برهم‌کنش این ۲ اهرم معمولاً قیمت بلیت‌ها را به تعادل می‌رساند اما مشکلات مالی ناشی از دنیاگیری اخیر کووید۱۹ اوضاع را تغییر داده است. 
مشکلات اقتصادی نهادهای مالی و صنعتی در اروپا و تورم ایجاد شده بعد از همه‌گیری کووید۱۹ اوضاع مالی باشگاه‌ها را تحت تأثیر قرار داده و به نظر می‌رسد دوران ثبات در بلیت‌های مسابقات فوتبال به سر رسیده باشد. تاکنون ۱۲ باشگاه قیمت بلیت‌های فصل بعد خود را اعلام کرده‌اند. از این تعداد ۱۱ باشگاه نرخ‌ها را افزایش داده‌اند. کریستال‌پالاس تنها تیم انگلیسی است که تاکنون اعلام کرده فصل آینده هم با همین قیمت‌ها تماشاگران را به ورزشگاه فرا می‌خواند؛ در حالی که باشگاه‌های آرسنال، برنتفورد، اورتون، برایتون، برنلی، شفیلدیونایتد، تاتنهام‌هاتسپر، وستهام و ۲ تیم شهر منچستر قبلا افزایش قیمت‌ها را اعلام کرده‌اند و لیورپول اخیراً با افزایش ۲ درصدی به این جرگه پیوست. این موضوع در مسابقه دیشب مقابل آتالانتا با اعتراض هواداران روبه‌رو شد. کلوپ قبل از مسابقه گفته بود انتقادات هواداران را درک می‌کند اما دوست دارد تمرکز همه روی مسابقه باشد. مسابقه‌ با برتری ۳ بر صفر شاگردان گاسپرینی به پایان رسید تا لیورپول در آستانه حذف از لیگ اروپا قرار بگیرد.
کایرن مگوایر کارشناس اقتصادی از دانشگاه لیورپول در گفت‌وگو با گاردین گفته: «باشگاه‌های فوتبال هم مانند دیگر صنایع و شرکت‌ها با افزایش هزینه‌های ثابت و همین‌طور نرخ بهره روبه‌رو شده‌اند. هر شرکت دیگری بار هزینه‌های سنگین را به دوش مصرف‌کنندگان منتقل کرده است. من در مورد بالا رفتن قیمت یک شیشه مربا غر‌ولند می‌کنم اما با این حال این مبلغ را پرداخت می‌کنم اما باشگاه‌های فوتبال را در سطحی بالاتر در نظر می‌گیریم و انتظار داریم به گونه‌ای متفاوت رفتار کنند.»
 ثبات نرخ تورم در یک دهه منتهی به همه‌گیری کووید۱۹ باعث شد قیمت بلیت‌ها یکسره ثابت باقی بماند. تا پیش از آغاز فصل جاری، باشگاه منچستر یونایتد به مدت ۱۱ سال و لیورپول به مدت ۷ سال نرخ بلیت‌ها را افزایش نداده بود. در همین بازه زمانی درآمدهای پخش تلویزیونی در حال افزایش بود. این درآمدها در سال ۲۰۱۴ به یک‌باره ۷۰ درصد افزایش یافت و ۳ سال دیگر مجدداً با رشد ۷۰ درصدی مواجه شد. درآمدهای روز مسابقه منچستریونایتد در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۱۱ میلیون پوند بود. در سال ۲۰۱۹ هم این درآمد ثابت ماند و بعد از همه‌گیری کووید۱۹ هم میزان آورده مالی بلیت ‌فروشی در حدود ۱۱۱ میلیون بود اما در فصل گذشته بالاخره به ۱۳۶ میلیون پوند افزایش یافت.
باشگاه لیورپول می‌تواند حتی با وجود افزایش شدید قیمت هم هواداران متعدد جلب کند. مگوایر در این باره می‌گوید: «فروشندگان تا زمانی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند که مطمئن باشند مشتریان هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند. لیورپول می‌تواند با این قیمت ۸۰ هزار بلیت در هر مسابقه بفروشد. یک قاعده اقتصادی می‌گوید اگر می‌توانید تمام کالای خود را در یک قیمت مشخص به فروش برسانید، قیمت آن ارزان است. با این حال اینکه اعمال چنین رویکرد در ورزش ملی کار درستی است یا نه، موضوع متفاوتی به نظر می‌رسد. اگر باور دارید فوتبال اپرای طبقه کارگر محسوب می‌شود، مسلماً راه دیگری را پیش خواهید گرفت.»

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی