[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۷۹
  • دوره جدید

روایت انتظار ، روزنامه شیراز نوین

حضرت مهدی صاحب‌الزمان (عج) كه به اعتراف شيعه و اهل سنت منجی بشريت و خليفه خداوند و حجت و ذخيره ايشان در زمين هستند به‌گونه‌ای كه زمين هيچ‌گاه از اين حجت الهی خالی نمی‌شود وعلمای اهل سنت از رسول خدا نقل کرده‌اند كه ايشان فرمودند: «فان فيها خليفة‌الله المهدی»
(كنز العمال ج١٤ص٢٦١)
و ابن حجر عسقلانی در فتح‌الباری می‌نگارد: «أن الأرض لا تخلو عن قائم لله بحجة» 
واگر تنها يک روز از عمر دنيا باقی باشد آنروز آنقدر طولانی می‌شود تا حضرت ظهور و زمين را مملو و پر از عدل و داد کنند. همانطور كه پر از ظلم وجور شده است. از همين رو اهل سنت نيز مانند شيعه منتظر ظهور حضرت ولی عصر (عج) هستند. به‌نحوی كه ابن تيميه حرانی كه از بزرگترين دشمنان اهل بيت (ع) است در اين رابطه می‌نگارد:
همانا احاديثی كه به آن برای خروج حضرت مهدی (عج) احتجاج می‌شود احاديث صحيحی است و اين احاديث را ابوداوود وترمذی و احمدبن حنبل (امام وپيشوای فرقه حنبلی) و ديگر علما از ابن مسعود و ديگر روايت نقلکرده‌اند.
«أن الاحاديث التي يحتج بها على خروج المهدي أحاديث صحيحة، رواها أبو داود، والترمذي، وأحمد، وغيرهم، من حديث ابن مسعود وغيره.» (منهاج السنه ج٨ص٢٥٤) 
و مفتی اعظم وهابيت يعنی بن باز نيز در فتوایی می‌گويد: 
«هركس خروج -حضرت- مهدی را انكار كند به تحقيق كافر شده است »
اما متأسفانه همين ابن تيميه وبن باز و عده‌ای ديگر از علمای معاند وكوردل وهابيت و سلفيانی كه خود را اهل سنت می‌پندارند ولادت و وجود امام زمان ارواحنا له الفدا را دستخوش ترديد قرار داده‌اند و بيان داشته‌اند كه هنوز امام عصر ارواحنا له الفدا جهان را به قدوم خود منور نگردانيده‌اند. این درحالی است که علمای بزرگ اهل سنت به ولادت و وجود حضرت گواهی داده‌اند و در کتب خود به بیان شرح حال حضرت پرداخته‌اند.
در اين مختصر به بيان ولادت حضرت ولی عصر (عج) از كتب اهل سنت واعتراف علمای اهل سنت به وجود و ولادت ايشان می‌پردازيم.
ولادت حضرت ولی عصر (عج) در روز جمعه ١٥شعبان‌المعظم سال ٢٥٥هجری در شهر سامرا بوده است. 
قندوزی حنفی كه از علمای اهل سنت است در رابطه با ولادت حضرت ولی عصر (عج) در كتاب ينابيع‌الموده اين‌چنين می‌نگارد:
«خبر معلوم و تحقق‌يافته نزد ثقات اين است كه ولادت حضرت صاحب‌الزمان ارواحنا فدا در شب پانزدهم شعبان‌المعظم سال ٢٥٥هجری قمری در شهر سامرا بوده است.
فالخبر المعلوم المحقق عند الثقاتأن ولادة القائم (ع) كانت ليلة الخامس عشر من شعبان سنة خمس وخمسين ومائتين في بلدة سامراء». (ينابيع الموده ج٣ص٣٠٦)
وابن خلكان كه از بزرگان علمای اهل سنت است می‌نگارد:
«كانت ولادته يوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس وخمسين ومائتين ولما توفي أبوه وقد سبق ذكره كان عمره خمس سنين
وفيات الاعيان» (ج٤ص١٧٦)
همانطور که گذشت علمای اهل سنت به تاريخ دقيق ولادت حضرت صاحب‌الزمان (عج) اذعان دارند. 
حضرت در هنگام وفات پدرشان پنج ساله بوده و در همان سن به امامت رسیدند.  
غیبت حضرت
ابن حجر هیثمی در کتاب الصواعق المحرقه خود اینچنین می‌نگارد:
حضرت امام حسن عسكری هيچ جانشين و فرزندی غير از حضرت ولی عصر (عج) ندارند. سن حضرت صاحب زمان هنگام وفات پدرشان پنج سال بود ولكن خداوند حكمتی در اين امر قرارداده و ايشان قائم منتظر ناميده شده‌اند. برای اينكه ايشان در مدينه غائب شده‌اند وكسی نمی‌داند كجا رفته‌اند.
«وَلم يخلف غير وَلَده أبي الْقَاسِم مُحَمَّد الْحجَّة وعمره عِنْد وَفَاة أَبِيه خمس سِنِين لَكِن آتَاهُ الله فِيهَا الْحِكْمَة وَيُسمى الْقَائِم المنتظر لِأَنَّهُ ستر بِالْمَدِينَةِ وَغَابَ فَلم يعرف أَيْن ذهب» (الصواعق المحرقه ج٢ص٦٠١)
علاوه‌بر مطالب فوق‌، علمای بزرگ اهل سنت به زنده وحی و باقی بودن امام عصر (عج) اعتراف و اذعان دارند.
گنجی شافعی که از بزرگترین علمای اهل سنت است در پاسخ به کسانی که طول غیبت و طولانی بودن عمر حضرت و وجود ایشان را مورد تردید قرار داده‌اند اینگونه پاسخ می‌دهد.
«همانا حضرت امام مهدی (عج) فرزند امام حسن عسكری (ع) است و ايشان زنده و موجود و باقی است از زمان غيبتش تاكنون و هيچ امتناعی در بقا (باقی بودن ايشان در دنيا و زنده بودن ايشان) وجود ندارد به دليل بقای حضرت خضر و الياس و عيسی.
ان المهدی ولد الحسن العسكري فهو حي موجود باق منذ غيبته الي الان ولا امتناع في بقائه بدليل بقاء الخضر والياس وعيسي». (البيان في اخبار صاحب الزمان چاب مجمع احياء الثقافة الاسلاميه)
و عبدالوهاب شعرانی اينچنين می‌نگارد:
«و حضرت مهدی (عج) از فرزندان امام عسكری است كه در شب نيمه شعبان سال ٢٥٥هجری به دنيا آمده و ايشان تا زمانی كه با حضرت عيسی (ع) ديدار نموده وحضرت عيسی همراه ايشان قيام نمايند باقي خواهند بود پس عمر آن حضرت تا اين سال يعنی سال ٩٥٨ه‌ق هفتصد و شش سال شده است. 
المهدي من ولد الإمام الحسن العسكري ومولده ليلة النصف من شعبان سنة خمس وخمسين ومائتين ، وهو باق إلى أن يجتمع بعيسى بن مريم (ع) فيكون عمره الي وقتنا هذا وهو سنه ثمان وخمس وتسعمائه ،سبعمائه سنه وست سنين». (اليواقيت والجواهر ج٢ص١٢٧)
همچنين احمد قرمانی اين چنين به ذكر امام عصر (عج) می‌پردازد: 
«عمر ايشان هنگام شهادت پدرشان پنج سال بود 
خداوند به ايشان حكمت اعطا نموده است كما اينكه به حضرت يحيی در كودكی حكمت اعطا فرمودند 
حضرت مهدی (عج) متوسط‌القامه، با چهره وموهايی زيبا با ديدی باز  بلند و وسيع تا آنجا كه می‌گويد
علما اتفاق دارند بر اينكه حضرت مهدی (عج) همان شخصی است كه در آخر‌الزمان قيام می‌نمايند 
 وكان عمره عند وفاة أبيه خمس سنين ، أتاه الله فيها الحكمة كما أوتيها يحيى (ع) صبياً ، وكان مربوع القامة ، حسن الوجه والشعر ، أقنى الأنف ،.....وإتفق العلماء على أن المهدي هو القائم في آخر الوقت» (اخبار الدول ص٣٥٣)
اين بود مختصری از كلام علامی بزرگ اهل سنت در رابطه با ولادت و عمر طولانی امام عصر (عج) 
اميد است كه همگی ما در زمره انصار و اعوان آن حضرت باشيم.
والسلام.                          

 • سيد شمس‌الدين آيت‌اللهی
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی