[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

الزام به بازآفرینی آثار تاریخی ، روزنامه شیراز نوین


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با بیان اینکه احیا و بازآفرینی آثار تاریخی شهری الزامی است، گفت: امروز بسیاری از آثار تاریخی مربوط به دوره‌های قاجار و معاصر در شهر شیراز مورد بی‌مهری قرار گرفته و نیازمند مرمت و احیا هستند.
به گزارش شیرازنوین به نقل از ایرنا، محمد ثابت اقلیدی روز جمعه در رویداد تخصصی «تزیینات آجری در بناهای تاریخی شیراز» به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در مجموعه فرهنگی سعدی اظهار کرد: این آثار از عناصر کاربردی و تاریخی و هویت شهر به شمار می‌روند و با همکاری سازنده میراث‌فرهنگی و دیگر دستگاه‌های متولی احیا شوند.
وی توسعه گردشگری را راهکار نجات بسیاری از آثار تاریخی دانست و افزود: ورود سرمایه‌گذاران به گردشگری بافت تاریخی شیراز کمک شایانی به رونق گرفتن این منطقه تاریخی کرده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس تأکید کرد: چنانچه بخواهیم از آثار تاریخی به عنوان مؤلفه‌های پیشران در توسعه گردشگری یاد کنیم، لازم است که بر تعداد جاذبه‌های گردشگری افزوده شود.
ثابت اقلیدی گفت: باید شرایط و امکاناتی فراهم شود که در شیراز جاذبه‌های گردشگری جدید ایجاد شود و اماکن تاریخی کمتر شناخته شده پس از احیا و مرمت، به جاذبه گردشگری تبدیل شود. وی بیان کرد: یکی از مصوبات دور دوم سفر رئیس‌جمهور به فارس، ثبت محور زندیه در فهرست جهانی است که مقدمات آن در دست اجرا و تکمیل پرونده آن در حال انجام است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اعلام کرد: پرونده ثبت جهانی محور زندیه تا سال آینده آماده شود تا برای ثبت در فهرست یونسکو ارسال شود. وی اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه بافت تاریخی و محور زندیه شیراز به‌زودی تحولات قابل‌توجهی رقم خواهد خورد.
هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، پنل تخصصی «تزیینات آجری در بناهای تاریخی شیراز» با همکاری انجمن صنفی مرمتگران آثار تاریخی استان فارس در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی برگزار می‌شود.
در این برنامه اساتید حوزه مرمت در قالب سخنرانی به مباحث تخصصی حوزه میراث‌فرهنگی شامل اصطلاحات و شناخت انوع تزیینات آجری، نحوه اجرای تزیینات آجری، دانش بومی در علم مدرن، کوره‌های آجرپزی در شیراز و اساتید سنتی آجرتراش به ابزارها و نحوه انتقال هنر آجرکاری پرداختند و در پایان این برنامه هم تنی چند از پیشکسوتان و مرمتگران آثار تاریخی استان تجلیل 
شدند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی