[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

گنجینه‌های ادبیات فارسی به نسل جوان منتقل شود ، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی- گروه خبر
مراسم بزرگداشت روز سعدی، دیشب ۳۱ فروردین با حضور مسئولانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در آرامگاه این شاعر بزرگ شیرازی برگزار شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم گفت: ما در ستاد برگزاری بزرگداشت هفته فرهنگی هنری سعدی شیرازی تلاش کردیم هم‌افزایی صورت گیرد و مجموعه برنامه‌هایی را تدارک ببینیم تا بتوانیم هفته‌ای متفاوت نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم. حمیدرضا قانعی افزود: اختتامیه هفته فرهنگی‌هنری سعدی در تهران برگزار خواهد شد و در طول هفته نیز سفارتخانه‌های کشورهای رویدادهایی را در این راستا برگزار خواهند کرد. وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که چنین برنامه‌هایی به ارتقای فرهنگی و رشد تمدنی سرزمین ایران کمک کند. مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس نیز با بیان اینکه سعدی بسیار اهل سفر بوده و حالا هم مقصدی محبوب برای گردشگران محسوب می‌شود، گفت: در ایام نوروز شاهد بودیم که آرامگاه سعدی پس از آرامگاه حافظ، بیشترین بازدیدکننده را در کشور داشت. محمد ثابت اقلیدی افزود: با توجه به محبوبیت اماکن تاریخی فارس، برای سال جاری برنامه داریم که این اماکن را با استفاده از دانش جامعه نخبگانی، استانداردسازی کنیم. 
وی ابراز امیدواری کرد که تحولاتی جدی چه از لحاظ ساختار ابنیه و چه از لحاظ برگزاری رویدادهای فرهنگی در اماکن تاریخی ایجاد شود. شهردار شیراز نیز با بیان اینکه استقبال چشمگیر گردشگران از اماکن فرهنگی شیراز، مسئولیت مسئولان شهر را سنگین کرده است، گفت: ما در یک سال گذشته برای استحکام‌بخشی مقبره شیخ اجل دچار مشکل بوده‌ایم، اما اگر شیراز به عنوان قطب گردشگری مطرح است، باید به اندازه تأثیرگذاری این شاعر بزرگ و مزایایی که برای یک انسان فرهیخته لازم است، به این آرامگاه نگاه کنیم. محمدحسن اسدی افزود: شهرک سعدی در بن‌بست قرار دارد و در ایام نوروز مشکلات پارکینگ زیادی در اینجا مشاهده شد؛ اما مردم عاشق هستند و کسانی که از سایر شهرستان‌ها و استان‌ها می‌آیند، حتماً از این آرامگاه را بازدید می‌کنند.
وی با بیان اینکه شهرداری شیراز بنا بر وظیفه خود، بیشتر باید در خدمت معرفی این شاعر بزرگ باشد، گفت: شهرداری نسبت به نصب سردیس سعدی در شهرهای تاشکند ازبکستان و نانجینگ چین اقدام کرده است و سال گذشته نیز برگزاری نمایشگاه عکس در سئول کره جنوبی و پِچ مجارستان را در دستور کار قرار داد تا بخشی از وظیفه‌اش را در خصوص این شاعر نامی انجام داده باشد. 
اسدی در پایان گفت: اگر چنین شعرا و بزرگانی در کشورهای دیگر بودند، بیشتر از ما قدرش را می‌دانستند و من به‌عنوان شهردار شیراز و کسی که ارادتمند اهالی شعر و ادب و فرهنگ است، استدعا می‌کنم از مقامات وزارت ارشاد و نمایندگان مجلس که وظیفه خودشان را در قبال این بزرگان انجام دهند، تا در سال جاری شاهد ایجاد تحول چشمگیری در این آرامگاه باشیم.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران نیز با اشاره به جایگاه والای سعدی در نزد یکایک ایرانیان اظهار کرد: سعدی شجاع‌مردی است که هم در عرصه شعر و شاعری و هم به کمک مفاهیم مندرج در اندیشه‌های تابناک خویش و با بهره‌گیری از ذوق و نبوغ خود، آنچه را که می‌دیده و فهم می‌کرده، بدون هیچ‌گونه پرده‌پوشی برملا می‌کرده است.  
محمود شالویی افزود: سعدی هیچ‌گاه خود را در سلسله عرفا نمی‌شمرد، ولی همواره بسیار عالی در نکته‌های معرفتی وارد می‌شد. 
وی در ادامه به خصلت صلح‌جویی این شاعر پرآوازه اشاره کرد و گفت: سعدی نه فقط نزد ایرانیان، بلکه در جهان به‌عنوان پیام‌آور صلح و دوستی و کسی که می‌خواهد انسان‌ها را از هرگونه جنگ دور کند، شناخته می‌شود. شالویی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه هفته فرهنگی‌هنری سعدی فرصتی باشد برای آشنایی هرچه بیشتر با آرا و اندیشه‌های او، این قول را داد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به بازسازی اماکن تاریخی و فرهنگی شیراز، پیش‌قدم شود. معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه ما جدای از علاقه به سعدی و آثارش، به خواندن آثار او نیاز هم داریم، گفت: ماهیت اشعار سعدی است که باعث این نیاز می‌شود. یاسر احمدوند افزود: آثار سعدی و حافظ مثل آب روان، حکمت را جاری  و زنده می‌کنند و اگر این ماهیت بخواهد زنده بماند، باید ریشه در آب داشته باشد که آب، همین بوستان و گلستان سعدی است.
وی با بیان اینکه ماهیت ما در برخی موارد ریشه در آب ندارد، گفت: راه ریشه‌دار شدن این ماهیت، اتصال به سنت و حکمت است. محور سنت و حکمت ما توحید است که همان نقطه افتراق ما با تمدن غرب محسوب می‌شود. 
احمدوند در پایان اشاره کرد که برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمجید و تکریم مفاخر ادبی به‌ویژه مفاخر استان فارس، به‌صورت مفصل و کلان در دستور کار قرار دارد. استاندار فارس نیز که یکی دیگر از مهمانان ویژه مراسم بود، با بیان اینکه کودکان امروزی هوش سرشاری دارند، اما در شناخت ادیبان و شعرایی مثل حافظ و سعدی دچار مشکل هستند، گفت: چه خوب است تلاش کنیم جوان‌های عزیزمان را با این مفاهیم و مفاخر آشنا کنیم.
محمدهادی ایمانیه افزود: حیف است گنجینه‌های ارزشمند این‌گونه در بین کودکان و جوانان ما ناشناخته باشند و علتش این است که کمتر به این مسئله توجه کرده‌ایم. وی تأکید کرد: ترویج و تدریس اشعار حکمایی مثل سعدی، جزو وظایف حاکمیت و تصمیم‌گیرندگان است و از وزارت ارشاد خواهش می‌کنم تا در کنار وزارت آموزش و پرورش و وزارت‌های مرتبط با آموزش عالی، همکاری و هم‌فکری داشته باشند تا این مفاهیم و گنجینه‌های بزرگ ادبیات فارسی با ظرافت بیشتری به نسل جوان ما منتقل شود.
گفتنی است، نقطه تاریک مراسم دیشب، پشت در ماندن تعداد زیادی از مردم علاقه‌مند به سعدی شیرازی بود که از حضور آنها در مجموعه فرهنگی سعدیه، جلوگیری به عمل آمد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی