[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دانشمندان تعداد مورچه‌های جهان را تخمین زدند؛ ۲.۵ میلیون برابر انسان‌ها!، روزنامه شیراز نوین

گجت نیوز/ براساس تخمین جدید و غافلگیر کننده دانشمندان، تعداد مورچه‌های جهان تقریباً ۲۰ کوادریلیون، یعنی ۲.۵ میلیون برابر جمعیت انسان‌ها است.
یک گروه بین‌المللی متشکل از دانشمندان به بررسی تعداد مورچه‌های جهان پرداختند. در نتیجه بررسی‌ها مشخص شد که تعداد مورچه‌ها بسیار بیشتر از تخمین‌های قبلی دانشمندان است. تعداد مورچه‌ها تقریباً ۲.۵ برابر جمعیت انسان‌ها تخمین زده شد. مورچه‌ها نقش مهمی در اکوسیستم ایفا می‌کنند.
دانشمندان تخمین می‌زنند که تعداد کل مورچه‌های جهان به ۲۰ کوادریلیون (۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) می‌رسد. همه مورچه‌ها در کنار هم تقریباً ۱۲۰۰۰۰۰۰ تن کربن دارند. برای این که بیشتر متوجه این عدد بزرگ شوید، در نظر بگیرید که به ازای هر انسان روی زمین، حدود ۲.۵۰۰.۰۰۰ مورچه وجود دارد.
این رقم تخمین زده شده از تعداد مورچه‌های جهان به طور قابل توجهی بیشتر از تخمین‌های قبلی در دهه ۱۹۹۰ میلادی است. در آن زمان، تعداد کل مورچه‌ها بین یک تا ده کوادریلیون تخمین زده شد. این مطالعه در سال ۱۹۹۴ و توسط دو زیست‌شناس آمریکایی انجام شد.
در مطالعه قدیمی، اعداد تخمین زده شده براساس تراکم مورچه‌ها در جنوب انگلستان بود. اما مطالعه جدید که توسط یک بوم شناس از دانشگاه وورزبورگ صورت گرفت، بسیار دقیق‌تر است. این مطالعه براساس ۴۹۸ مورد بررسی جمعیت مورچه‌ها و درواقع ۱۳۰۰ مکان در سراسر جهان بود.
نکته جالب این است که تقریباً دو سوم جمعیت مورچه‌ها در ساوانا و جنگل‌های استوایی قرار دارند. دانشمندان تأکید می‌کنند که مورچه‌ها و سایر حشرات، نقش مهمی در اکوسیستم دارند. یکی از دلایل این است که مورچه‌ها، دانه‌های گیاهان را پراکنده می‌کنند.
علاوه بر این آن‌ها در مبارزه با آفات کمک می‌کند؛ به عنوان مثال آن‌ها می‌توانند حتی از آفت‌کش‌های معمولی، نقش مؤثرتری در رشد محصولات سالم کشاورزی ایفا کنند.
با این حال خبر نگران کننده این است که تعداد حشرات درنتیجه انواع تهدیدها، مانند تغییرات آب و هوایی و استفاده از مواد شیمیایی در حال کاهش است. به گفته دانشمندان، توجه به جمعیت مورچه‌ها به نفع خود انسان‌ها است.
شمارش مورچه‌ها نسبتاً کار ساده‌ای است و دانشمندان در سراسر جهان می‌توانند به بررسی کاهش تعداد این گونه‌های حیاتی در نتیجه تغییرات سریع محیطی کمک کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی