[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۹۰
  • دوره جدید

الزام به ارتزاق همگانی ، روزنامه شیراز نوین

طی یک قانون نانوشته، ژانر اجتماعی به یگانه مبحث فیلمسازی در ایران تبدیل شده است و همواره طیف زیادی از آثار پیرامون مسائل مدنی شکل می‌گیرند. هر چند تعدد آثار اجتماعی منجر به تکامل آن شده است، اما بسیاری از ژانرهای دیگر را به انزوا کشانده و تعداد محدودی از آثار سینمایی در محدوده هراس انگیز، پویانمایی، علمی‌تخیلی و تاریخی به سرانجام می‌رسند. از طرف دیگر مخاطبان عام سینما نیز به تماشای آثاری که در این ژانر به سرانجام می‌رسند، عادت کرده و از گونه‌های دیگر سینمایی استقبال نمی‌کنند. به یاد داشته باشیم که سینمای تک بعدی نشانی از تکامل ندارد و برای ارتزاق همه سلایق باید به تولید محصولات متنوع روی آورد. در صورت عدم نیل به این مهم، تماشاگر علاقه‌مند به هنر هفتم در آثار خارجی که سنخیت فرهنگی با ارزش‌های ما ندارد، به دنبال آثار مورد علاقه خود خواهد گشت. البته در تمامی ژانرهای هنر هفتم می‌توان مؤلفه‌های اجتماعی را به شکل متبحرانه‌ای عرضه کرد و همواره ژانر اجتماعی راحت‌ترین راهکار انتقال منظور است. مخاطب سینما باید با ممارست فکری و تعمق پیرامون لایه‌های مختلف داستان به منظور فیلمساز دست یابد و کدهای ارائه شده را رمزگشایی نماید. آلوده شدن سینمای اجتماعی به مصادیق سیاه نمایی از دیگر آفت‌های داستان‌های مدنی به شمار می‌رود که در سالیان اخیر بر حجم آن‌ها افزوده شده است و می‌تواند ساختار سینمای اجتماعی ایران را به بیراهه بکشاند. 
 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی